Nieuwsgierig naar wat bokt over ons te zeggen heeft, heb ik besloten om toch eens een topic op HAW te openen. Da Vinci (Vic) is een 5-jarige ruin van Van Gogh. Ik heb hem nu iets meer dan een half jaar, Vic is nu bijna een jaar onder het zadel. Hij is mijn eerste eigen paard en ik moet zelf nog erg veel leren, hiervoor hebben we samen dan ook regelmatig les. We rijden nu op B-niveau (een paar keer gestart, met redelijke resultaten). We zijn dan ook nog flink aan het werk aan de basis. Recht en op twee teugels, van achter naar voor en actief, met het neusje er uit. Laatst zijn we samen op KNHS instructieweek geweest. Hier hebben we erg veel geleerd. Ik ben meer gaan rijden, in plaats van er op zitten en afwachten. Ik merk dat dat al een hele verbetering bij Vic teweeg heeft gebracht.
Punten waar we nu aan werken:
Vic houdt graag vast op rechts en neemt links liever niet aan. We zijn dus vooral heel druk met rechtrichten.
Vic is ook een beetje lui. Hij gaat graag hard, maar actief is lastiger. Activeren is dus ook een groot punt.
Verder is het lastig om hem bij de les te houden, hij is snel afgeleid en verveelt zich snel. Door veel afwisseling probeer ik hem oplettend te houden.
Op de foto's zie ik ook dat Vic hier vaak achter de loodlijn loopt, dat is natuurlijk niet de bedoeling, die neus mag er nog veel meer uit. Echter is Vic geneigd om zich heel lang te laten worden, dit kan hij heel goed. Ik ben nu bezig met hem meer bij elkaar te laten komen. We moeten nog op zoek naar de juiste balans hierin.
Ikzelf moet ook nog behoorlijk wat aan mijn houding sleutelen.
Mijn onderbenen leiden af en toe een beetje een eigen leven. Vooral in de galop vliegen ze naar achteren.
Ik zit scheef naar rechts. Lastig, want rechts is Vic zijn slechte kant en zo maak ik het voor hem alleen maar moeilijker.
Ik ben geneigd mijn binnenhand vast te pakken. Absoluut niet doen natuurlijk, want als ik vast houd, laat Vic niet los.
Het valt mij op dat ik op de foto's mijn schouders erg naar voren laat hangen. Gek, want dat doe ik normaal niet. Ik had wel behoorlijk wat spierpijn op dat moment, dus misschien dat het daardoor komt. Op de laatste foto (die op een ander moment genomen is) doe ik het niet.
1.
2.
3.
4.
5. Hier zie je heel goed mijn been-probleem
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15. Nog een foto van de instructieweek

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie commentaar en tips! Hou het lief, ik wil graag op een positieve manier leren!

Lekker ruim in zijn beweging en op wat kantelen soms van zijn hoofd na (?) ook mooi in de aanleuning.