Da Vinci (van Gogh x Kigali) @ work (B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Da Vinci (van Gogh x Kigali) @ work (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 22:38

Hallo!

Nieuwsgierig naar wat bokt over ons te zeggen heeft, heb ik besloten om toch eens een topic op HAW te openen. Da Vinci (Vic) is een 5-jarige ruin van Van Gogh. Ik heb hem nu iets meer dan een half jaar, Vic is nu bijna een jaar onder het zadel. Hij is mijn eerste eigen paard en ik moet zelf nog erg veel leren, hiervoor hebben we samen dan ook regelmatig les. We rijden nu op B-niveau (een paar keer gestart, met redelijke resultaten). We zijn dan ook nog flink aan het werk aan de basis. Recht en op twee teugels, van achter naar voor en actief, met het neusje er uit. Laatst zijn we samen op KNHS instructieweek geweest. Hier hebben we erg veel geleerd. Ik ben meer gaan rijden, in plaats van er op zitten en afwachten. Ik merk dat dat al een hele verbetering bij Vic teweeg heeft gebracht.

Punten waar we nu aan werken:
Vic houdt graag vast op rechts en neemt links liever niet aan. We zijn dus vooral heel druk met rechtrichten.
Vic is ook een beetje lui. Hij gaat graag hard, maar actief is lastiger. Activeren is dus ook een groot punt.
Verder is het lastig om hem bij de les te houden, hij is snel afgeleid en verveelt zich snel. Door veel afwisseling probeer ik hem oplettend te houden.
Op de foto's zie ik ook dat Vic hier vaak achter de loodlijn loopt, dat is natuurlijk niet de bedoeling, die neus mag er nog veel meer uit. Echter is Vic geneigd om zich heel lang te laten worden, dit kan hij heel goed. Ik ben nu bezig met hem meer bij elkaar te laten komen. We moeten nog op zoek naar de juiste balans hierin.

Ikzelf moet ook nog behoorlijk wat aan mijn houding sleutelen.
Mijn onderbenen leiden af en toe een beetje een eigen leven. Vooral in de galop vliegen ze naar achteren.
Ik zit scheef naar rechts. Lastig, want rechts is Vic zijn slechte kant en zo maak ik het voor hem alleen maar moeilijker.
Ik ben geneigd mijn binnenhand vast te pakken. Absoluut niet doen natuurlijk, want als ik vast houd, laat Vic niet los.

Het valt mij op dat ik op de foto's mijn schouders erg naar voren laat hangen. Gek, want dat doe ik normaal niet. Ik had wel behoorlijk wat spierpijn op dat moment, dus misschien dat het daardoor komt. Op de laatste foto (die op een ander moment genomen is) doe ik het niet.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Hier zie je heel goed mijn been-probleem
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Nog een foto van de instructieweek
Afbeelding

Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie commentaar en tips! Hou het lief, ik wil graag op een positieve manier leren!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:06

Hé Sanne :D

Leuke foto's en leuk setje!

Ik zal even kritisch kijken:

Puntje is natuurlijk zijn halshouding, neus mag er meer uit. Herkenbaar probleem dat ie snel te lang wordt, als je meer 'geeft'. Ik heb de indruk dat dat nog een stukje kracht is wat ze nog missen. Hij mag in zijn geheel wat meer op achter komen, maar wederom, kwestie van kracht ontwikkelen. Het is dan een beetje passen en meten wat je dan beter kunt doen, ik denk dat je beter dat diepe als uitgangspunt kunt nemen en vanuit daar extra activeren en de neus eruit rijden. Daarin moet je gewoon voelen wat hij aankan. Tevreden zijn met kleine stukjes en die steeds proberen op te zoeken en uit te breiden.

Je mag zelf wat trotser gaan zitten, mooi rechtop en goed voor je uit kijken. Als je wat meer naar voren zit en naar beneden kijkt beïnvloed je onbewust je paard om op voor en de grond in te lopen, of eerder belet je je paard om op het achterbeen te komen en meer afdruk te krijgen.

Tja die binnenhanden, lastig om af te leren. Voor jezelf constant controleren of je je handen op dezelfde lijn houdt. In de wendingen goed controleren dat je die op je buitenteugel rijdt, in de voorbereiding voor de wending dan echt op de buitenteugel zetten, dan ben je ook minder geneigd met de binnenkant te sturen.

Anyhow, vind Vic echt superstoer en ik vind jullie en hele leuke combinatie!

upendo

Re: Da Vinci (van Gogh x Kigali) @ work (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:11

Leuke foto's! :)

Je paard loopt best netjes! :j Lekker ruim in zijn beweging en op wat kantelen soms van zijn hoofd na (?) ook mooi in de aanleuning.

Waar flink aan gesleuteld kan worden is jouw houding! :)
Let erop dat je op het goede been lichtrijdt, dat je op je billen blijft zitten en dat je voeten niet te ver in de beugels schuiven! :)
Zitten je beugels niet te lang voor je? Misschien als je ze een gaatje korter doet dat je ze dan beter kunt uitdrukken en beter op hun plek kunt houden!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 08:23

Dank je wel Anoek! :)
Mijn instructrice zegt ook dat we het te diep lopen voor nu even voor lief moeten nemen zodat hij meer kracht kan ontwikkelen. Als hij sterker wordt, wordt het ook makkelijker om die neus er meer uit te rijden. Bedankt voor je tips!

Dank je upendo! Inderdaad, mijn houding is echt het grootste struikelblok nu! Ik heb ook vaak zitles om te proberen mijn houding te verbeteren. Het is al beter dan het was, maar het blijft erg moeilijk om dingen die je jaren verkeerd hebt gedaan af te leren. Als ik me volledig op mijn houding concentreer zit ik al best netjes, nu moet dat er nog meer in komen als ik met andere dingen bezig ga. Ik zal eens proberen wat er gebeurd als ik mijn beugels nog wat korter doe! Voor mijn gevoel zitten ze al best kort, maar misschien dat dat ene gaatje nog kan helpen!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:27

Mooi imponerend paard! Idd trainen en sterker maken de rest komt wel.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:17

Wat zijn jullie al vooruit gegaan! :j

De meeste tips zijn al gegeven, maar ik heb nog 1 klein tipje: blijf voor je uit kijken in plaats van naar ons knappe paard. Als je voor je uit kijkt, is het ook makkelijker om rechtop te blijven zitten.

Verder gewoon lekker zo door gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:08

Volgens mij is je paard niet zo goed aan je been? Heb het idee dat hij wat traag is en daardoor wat achter de loodlijn kruipt. Ik zou hem scherper aan je been maken, meer gaan schakelen zodat het neusje er ook wat meer uit gaat.
Ik denk namelijk dat als je hem meer voorwaarts gericht krijgt, hij ook rechter wordt, jij beter kunt gaan zitten en hij dus meer gaat dragen en minder achter de LL kruipt :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 11:48

Dat klopt wel Joolien. Op zich reageert hij wel goed op mijn been, maar hij wordt snel loperig, gaat onder me vandaan lopen. Dus we zijn nog hard bezig om hem meer voor het been te krijgen en meer voorwaarts te laten denken, zonder dat het rennerig wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:20

Wat Joolien zegt viel mij ook op.
Probeer je been goed lang te maken ipv op te trekken.
Wat zit er van moeders kant nog meer achter?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:29

Leuke Van Gogh :)

Wat je beenhouding in de galop zou kunnen helpen is om in de eerste galopsprong na het aangalopperen je hakken uit te drukken. Je komt dan dieper in het zadel en maakt je been mooi lang. Kan ook tijdens het galopperen, echt je hak uittrappen. Dan ben je je weer even bewust van je zit.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 18:36

Anneliesdj, zijn moeder is van Kigali x Houston!

Dankjewel shirleyp :) Bedankt voor de tip! Wat ook voornamelijk het probleem is wat mijn been betreft is dat ik mijn been optrek als hij niet goed op een zijwaartse hulp reageert. Als hij bijvoorbeeld door mijn binnenbeen heen valt, trek ik mijn been op als ik meer binnenbeen wil geven. Fout natuurlijk, maar erg lastig af te leren. Ben er druk mee bezig :)

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:30

leuk paard! :j
maar je moet er wel aandenken dat je netjes rechtop gaat zitten.
jullie zijn een leuke combinatie!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:52

Sanned schreef:
Anneliesdj, zijn moeder is van Kigali x Houston!

Dankjewel shirleyp :) Bedankt voor de tip! Wat ook voornamelijk het probleem is wat mijn been betreft is dat ik mijn been optrek als hij niet goed op een zijwaartse hulp reageert. Als hij bijvoorbeeld door mijn binnenbeen heen valt, trek ik mijn been op als ik meer binnenbeen wil geven. Fout natuurlijk, maar erg lastig af te leren. Ben er druk mee bezig :)

Dan moet je juist je been goed lang maken zodat hij er omheen buigt, een opgetrokken been lopen ze meestal alleen maar harder om.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 08:45

Ja, dat weet ik :) Ik doe hard mijn best om dat voor elkaar te krijgen. Als ik me alleen op mijn houding concentreer lukt het goed, als ik me ook met andere dingen bezig ga houden gaat het minder. Soms zou ik willen dat ik gewichtjes aan mijn hakken kon binden :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:49

Vind jullie een mooie combinatie.

Ik vind jouw wel erg met de voorkant bezig. Op een aantal foto's heb je je handen op je knieën liggen. Teugels kunnen wel wat korter. Zou meer bezig gaan met schakelen, dan komt die voorkant vanzelf wel goed. Ook zou ik je beugels wat langer doen. Je hebt op sommige foto's je knie over de wrong zitten.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 19:58

Ik ben het met je eens dat voor het mooie mijn beugels iets langer zouden mogen. Echter kan ik mijn benen dan echt niet meer op hun plek houden, dus dat doe ik voorlopig nog niet.
Ik snap dat het van de foto's zo lijkt alsof ik veel met de voorkant bezig ben, maar dat valt wel mee. Ik probeer hem vooral recht te houden tussen mijn benen en actief te rijden, dan volgt de voorkant vanzelf :) Ik zit af en toe aan mijn rechterteugel, om er voor te zorgen dat hij rechts los laat. Ik moet er wel op letten dat ik niet als reactie op zijn vasthouden op rechts ook zelf vast ga houden. Teugels worden soms wat te lang inderdaad.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:40

Als ik jou was zou ik proberen om wat trotser te zitten, dan zit je recht op en heb je ook niet de neiging om voorover te zitten want dan gaan je benen ook automatisch naar achter. Verder vind ik het een mooi plaatje!

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:21

Prachtig paard is het! Als ik jou was zou ik nog heel even met wat kortere beugels rijden omdat je ziet dat je voeten er vaak te ver inglijden. Tot dat je het gevoel goed krijgt, kun je beter met iets kortere rijden zodat het makkelijker is om je hakken naar beneden te duwen. Je paard loopt ook iets achter de poll van zijn hoofd en zijn neus mag er iets uit, dit kun je goed doen door wat lossere teugels (niet overdreven veel natuurlijk) en met een iets wat zachtere hand te rijden.

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:11

Ik zou je beugels ook wat korter doen dan glijden je voeten er ook niet telkens te ver in.. Jullie zijn echt een enorm leuke combinatie (die manen zijn zo gaaf)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 11:26

Dank jullie wel voor de tips! Ik ben net op vakantie geweest en heb nog niet geprobeerd met kortere beugels te rijden, dat zal ik wel nog eens doen. Al ben ik wel een beetje bang dat mijn knieën dan over de wrong heen komen..
Dank je wel ferreroRoche :)
Sellesob, zijn manen zijn gewoon lang (nou ja, hand breedte ongeveer) maar het lijkt soms net of hij een manenkam heeft doordat ze zo leuk alle kanten op stuiteren.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:00

Je benen goed onder je houden, hakken uitdrukken en rechtop zitten verder erg leuk

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:30

Om te beginnen wat een ontzettend leuke combinatie zijn jullie! Leuke van Gogh :D ! Alle op en aanmerkingen zijn al genoemd. Dus dat doe ik niet nog een keer. Wilde wel even zeggen dat jullie een leuk setje zijn :D!