Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
je vraagt dan gewoon stelling. houd je binnenteugel vast en geef druk met je binnen been. zo gauw je je paard voeld los laten, laat jij ook los. als je dit blijft herhalen zal je paard op je been druk in stelling gaan lopen. en de meeste paarden lopen dan van zich zelf ontspannen in deze stelling. daarna doe je het (als het goed gaat) met steeds iets een kortere teugel. nambi schreef:Je manier is zeker niet verkeerd mits het zacht blijft. Zorg er wel voor dat je het paard de kans geeft. Dus pas weer druk nemen als zij weer terugkomt. Ik heb het idee dat je paard niet recht is en nog nog niet goed in balans kan lopen. Ik zou mij voornamelijk richten op het rechtrichten, lengte buiging en lang en laag. Je hebt het over een andere instructeur? Heb je er nog 1? en wat zegt die erover?
) viel. Dus die binnenhoefslag is een goede tip!

Citaat:Wat heb je nodig om te longeren met dubbele lijnen? longeersingel en 2 longeerlijnen?
vur schreef:Dat in Nederland meteen aan rechtrichten wordt gedaan Simpelman, komt volgens mij door onze A-kaderruiters. Zij zeggen in elke clinic dat dat het belangrijkste is wat er is en dat je daar meteen mee moet beginnen (beetje zwart/wit gesteld, maar daar komt het op neer).
vur schreef:Ik mis eigenlijk het rijden op de volte en deze openen op je binnenbeen en zo lengtebuiging krijgen. Oppassen dat je paard dan wel nageeflijk blijft op twee teugels. Ik denk dat als je alleen de focus op het hoofd en de halshouding, je dan een belangrijk stuk mist.
Dat in Nederland meteen aan rechtrichten wordt gedaan Simpelman, komt volgens mij door onze A-kaderruiters. Zij zeggen in elke clinic dat dat het belangrijkste is wat er is en dat je daar meteen mee moet beginnen (beetje zwart/wit gesteld, maar daar komt het op neer).
Simpelman schreef:Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
Sonja89 schreef:Simpelman, bedankt voor de toelichting en het mooie filmpje. Van dit paard wordt inderdaad heel weinig gevraagd in vergelijking met wat 'standaard' is/lijkt te zijn. Hoe oud is deze merrie?
Sonja89 schreef:Simpelman schreef:Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
Fijn om te lezen dit! Waar ik mijn hoofd over blijf breken: overal hoor je dat het 'slecht' is voor de houding, het gestel van een jong paard om in die 'ontspannen' houding te lopen zónder aanleuning, want het paard moet zijn rug bollen om het ruitergewicht optimaal te kunnen dragen. Hoe is dat te verenigen met die 1,5 jaar waarin het paard in een 'niet optimale' houding loopt? Of stel ik nu een heel domme vraag?
Ik ben gewend dat ze vanuit het zadelmakmaken binnen een week of 2, 3 gewoon keurig je hand opzoeken en zich los durven laten...het is echt niet de bedoeling dat je paard maandenlang met zijn nek als een giraf zich een kilometer lang loopt te maken hoor. De gewenningsfase is ook wennen aan constante verbinding, wennen aan de hulpen, wennen aan de nieuwe manier van bewegen met ruitergewicht. Maar zeker niet eerst je paard een tijdlang laten aanklooien en dan ineens zeggen 'nu moet je je rug gaan gebruiken' of 'nu moet je nageven'. Imo hoort een jong paard direct te leren hoe zijn lijf op de juiste manier te gebruiken. En dat mag nog heel onwenning zijn en onstabiel en natuurlijk vraag je ze pas na heeel lange tijd om eens te sluiten bijv. Maar de huidige norm op bokt lijkt te worden dat je vooral niets moet vragen en er niet aan moet zitten, maar daarmee maak je het echt alleen lastiger en bevestig je het verkeerde gedrag. Het is, naar mijn mening, zelf een beetje gemeen om een jong paard gewoon maar te laten 'zwemmen' en het helemaal zelf uit te laten zoeken. Je moet, vind ik, als ruiter zorgen dat je je jonge paard begeleid in zijn ontwikkeling en dat gaat heel prima zonder hem in de krul te trekken, bij elkaar te knopen of andere rare dingen uit te halen. (en vat mn het laatste gedeelte vooral niet persoonlijk op want zo is het zeker niet bedoeld! Maar je vraag gaf wel een mooie voorzet
) Sonja89 schreef:0000, ik voel me zeker niet aangevallen, volg de posts met interesse!Vraagje: hoe gaat het 'begeleiden' van een jong paard bij jou dan in zijn werk? Hoe leer jij een jong paard aan zijn rug goed te gebruiken, zonder té veel druk te zetten op het paard?
vur schreef:Dat in Nederland meteen aan rechtrichten wordt gedaan Simpelman, komt volgens mij door onze A-kaderruiters. Zij zeggen in elke clinic dat dat het belangrijkste is wat er is en dat je daar meteen mee moet beginnen (beetje zwart/wit gesteld, maar daar komt het op neer).