Ik heb sinds kort een heel lief verzorgpaard waarmee ik 1 keer in de week door de bossen mag rijden. Er gaat dan altijd óf een ander paard mee, óf een vriendin op de fiets.
Nou is het al een paar keer gebeurt dat ze ergens van is geschrokken, en daarna niet meer verder wil. Afgelopen zaterdag kwam er een blaffende hond op haar afgerend, daar was ze nogal van geschrokken. Toen de hond allang weer weg was, wilde ze alleen nog maar achteruit lopen. Of er nou prikkeldraad of een sloot erachter ligt, ze blijft toch doorlopen. Als je haar straft wordt het alleen maar erger en begint ze ook met steigeren.
Ik stapte af, en liep een stuk aan de hand mee, totdat de hond ver uit het zicht was, en toen wilde ze nog niet vooruit.
Ik vind dit echt gevaarlijk worden, dit doet ze dus gewoon op de autoweg, en draait dan totdat ze midden op de weg staat, of ze loopt gewoon een (droge) sloot in. Ik snap ook niet waar het aan kan liggen, een hele tijd is er niets aan de hand, dan opeens wil ze niet meer verder voor een half uur, en daarna loopt ze weer gewoon door alsof er niets is gebeurt
Iemand misschien tips?

Ik zeg er meestal ook niks bij want daar worden ze nerveuzer van. Als ze dan normaal vooruit gaan lopen beloon ik ze wel. Het klinkt misschien heel raar dit allemaal, maar bij de meeste paarden bij mij is dat wel zo. Zelf heb ik er dan ook meer vertrouwen in.