Sprenger correctiebit of comfort mouth?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Sprenger correctiebit of comfort mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:41

Laat ik beginnen met een korte situatieschets. Ik heb een 12jarige warmbloedruin waar ik dressuur mee rijd. Ik kocht hem 2 jaar geleden, toen voornamelijk gereden als springpaard, en met een dressuurbasis die onvoldoende bevestigd was.
Paard liep liefst lang, laag en op de voorhand. Ging je wat meer (proberen te)vragen, begon hij enorm te hangen en die achterhand slufte er maar wat achteraan. Nu 2 jaar later hebben we hem zo ver gekregen dat hij al een pak meer achterbeengebruik toont, met een correcter ruggebruik loopt en veranderd is van een lui paard naar een actief en looplustig dier.
We blijven echter problemen hebben met de aanleuning. Op de momenten dat hij echt mooi meewerkt achteraan, wordt hij vaak te drammerig vooraan. Hij duwt tegen de hand en loopt door ophoudingen heen. Ook is hij altijd erg onrustig met z'n mond (wriemelen, bijten, mond proberen te openen,..)
Z'n tanden worden 2x per jaar nagekeken en de tandarts merkt niet speciaals op qua ruimte in de mond oid. Mijn vriend hobbelt ook af en toe met mijn paard en vraagt daarbij nooit wat vooraan, maar dan nog is het paard altijd erg 'druk' met zn mond. Daaruit durf ik af te leiden dat het probleem niet bij de ruiterhand ligt, maar ergens anders, misschien wel bij het soort bit dat ik gebrui. Ik heb hem inmiddels op een gewone dubbelgebroken watertrens gereden en nu al een tijdje op een Enkelgebroken rotarytrens, maar beiden lijken toch niet geschikt te zijn voor mijn paard.

Ik zit zelf 'aan de bron' van alle mogelijke bitten en materialen en kan dus makkelijk een en ander uitproberen, maar wil toch liever eerst naar jullie ideeen of meningen peilen. Ik ben normaal niet zo van het eeuwig bitten wisselen, maar wil nu toch iets anders proberen. Ik zit te denken aan deen correctiebitje van Sprenger of de comfort mouth.
Wie van jullie herkent mijn probleem en kan raad geven?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:52

Hey Julie, ik herken het wat van Charlie en ik kan je de Sprenger Watertrens Dynamic aanraden.
Met dat bit waren een heleboel van onze aanleuningsproblemen opgelost.
Bij het Charlie was het ook zo dat hij een kleine mond heeft en niets tegen zijn bovenste gehemelte verdraagt. En dat kan niet bij dit bit.

Ik was terug begonnen met een appelbitje, maar terug moeten overstappen op de sprenger. Loopt hij echt zoveel maal meer ontspannen op.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:15

HAR --> RT-P

Anoniem

Re: Sprenger correctiebit of comfort mouth?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:30

Kijk niet alleen maar naar bitten, het kan ook een vorm van verzet zijn in het lichaam.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 12:33

Misschien, alhoewel het paard al volledig is nagekeken, fysio gehad, zadel wordt elk jaar gecheckt, bloedwaardes zijn oke, ..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:37

Ik heb bij zo'n paard een tijdje met zo'n dubbelgebroken sprenger met een rolletje op het bolle middenstukje gereden (even geen idee hoe het heet). Zij liep daar een stukje beter op.

Edit : de WH ultra was dat.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:26

Heb je al eens een Myler geprobeerd? Veel paarden zijn daar namelijk veel gelukkiger mee weet ik uit eigen ervaring en uit ervaring van vele andere. Myler werkt ook met het zogenaamde 'bitbanking'. Je kan en mag dan een bit een dag of 10 gratis proberen, zonder verdere aankoopverplichting..

Myler neemt weinig plaats in in de mond, meer tongvrijheid, draait afzonderlijk (duidelijk voor paard vaak),..

Mijn paard durft er bv veel meer 'lengte' in haar hals mee te maken en neemt ook makkelijker stelling aan e.d. Er bestaan veel misvattingen over de bitten, dat ze veel 'scherper' zouden zijn en wat dan ook (doordat sommige modellen vrij dun zijn), maar mijn paard heeft bv gewoon niet meer ruimte in haar mond, waardoor een dikker bit echt vervelend is voor haar..
En op een dubbel of enkelgebroken sprenger bit, loopt ze te hangen of door te drammen.. Ze kan daar echt niet op ontspannen.

Myler bitten zijn er in vele modellen en levels. Ik heb gewoon de laagste level, een Bustrens model. (je kan alle levels kiezen, maten, uitvoeringen, met of zonder sleuven,...)

't Is gewoon maar mijn eigen ervaring natuurlijk. Elk paard is anders, elke ruiter ook! :) Dus wat goed is voor mij (en voor verschillende ruiters en paarden die ik ken) is daarom nog niet ideaal voor jullie. Maar ik vind het het proberen waard! Ik ben helemaal niet aan 'verschillende bitten proberen', mr m'n achternonkel ook niet, en hij was zo positief over het bit, dat ik het moest proberen van hem. En ben nu echt blij dat ik het gedaan heb en overgeschakeld ben. Paard heeft er zoveel meer plezier aan duidelijk :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 09:29

Ik rij intussen al een week of 2 met een correctiebitje van Sprenger en hij loopt er echt pakken beter op. Veel losser in de kaak, rustiger met de mond, en hij respecteert mijn hand ook meer. Gedaan met doordrammen in het halthouden :)

Heb bij wijze van 'test' nog 1x zijn vorige bit gebruikt en hij liep meteen weer veel stugger, dus ik ben er nu echt van overtuigd dat de Sprenger voor hem beter is :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:34

Ah da's leuk :j Ben blij dat je wat gevonden hebt dat voor jullie beide goed past! Want kan soms een helse zoektocht worden anders.. ;)

En die test hebben wij ook al paar keer gedaan ;) Vriendje wilde eerst ook blijven geloven dat het 'toch weinig verschil gaf', en heeft dan nog eens haar dubbelgebroken trensje in gedaan, maar na een kwartiertje toch trug om de myler gevraagd en nu blijft hij er toch bij, voor mijn paard ;) Dat zei mij ook al genoeg :P
Is altijd een leuke bevestiging vind ik, als je merkt dat je een goede keuze maakte qua bit :)