Paard schud ontzettend met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Paard schud ontzettend met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:24

Hoi allemaal,
zoals de titel al verraadt: Mijn leasepaard schud ontzettend met zijn hoofd.
Onder het rijden, maar ook als ik ernaast sta. Dan schuurt hij veel met zijn neus langs bijvoorbeeld de muur, en maakt hij wilde hoofdbewegingen.
Tijdens het rijden kropt hij zich soms helemaal op in zijn nek. Dan zet hij zijn hoofd zegmaar 'achter de teugel', ookal heb ik de teugels dan helemaal lang en raak ik zijn mond niet aan. Dat houdt hij een paar tellen vast (lees: een stuk of 5 seconden), en dan schudt hij weer met zijn hoofd en gaat weer in een normale beweging.

Wie o wie weet wat dit is? Dierenarts kan ik niet even zelf erbijhalen, want het is zoals eerder gezegd mijn leasepaard en dus niet van mij.

Alvast bedankt.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:29

Laat de eigenaar ernaar kijken/vraag of hij dit vaker doet/heeft gedaan, en vraag anders de eigenaar of die de dierenarts erbij wil halen?

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:30

Zou het kunnen dat hij last heeft van de vliegen/andere beesten?

midgie

Re: Paard schud ontzettend met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:37

Het kan ook een balans probleem zijn.
Hoe oud is het dier?
Heb je het al eens zonder bit geprobeerd?
Wat doet hij als je b.v longeert , schud hij dan ook, of als hij in de wei staat?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:00

Kan bijv een pollenallergie zijn, of gevoelig voor insecten. Je kan ook even googlen op headshaking syndrome. Misschien herken je het dan wel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:33

Doet hij het al lange tijd ivm vliegen? Het kan ook goed een gebitsprobleem zijn.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:42

Headshaking topic even lezen

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:47

als jij goed met je leasepaard overweg kunt zou ik hem een keertje inspuiten met een goed vliegenmiddel een paar teugels aan het halster maken en geen zadel opleggen, erop en rustig stappend de bak rond of buiten als het paard braaf is en dan kijken wat er gebeurd, even de tijd gunnen om te wennen, gebeurt hetzelfde dan moet je de eigenaar dit vertellen en afwachten wat die beslist, is het paard daarentegen inneens een stuk braver dan kun je kijken of het aan het gebit ligt maar dat is toch iets voor de DA.
Veel succes !! /3

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:48

Mijn verzorgpaard heeft ook headshaking syndrome, en dat neusje overal tegenaan duwen doet zij ook :) Kijk inderdaad eens in het headshaking topic.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:14

Dit komt me bekend voor. Mijn paard doet het ook heel erg in de periode van maart t/m september. Ik ben erachter gekomen dat hij het doet vanwege vliegjes. Ook op de kleine die wij (bijna) niet zien, maar hij wordt er crazy van. Wij hebben zelf een gazen kap aan een neusriem gemaakt zodat er niks tegen zijn neus aan kan komen maar hij wel normaal kan ademen. Het probleem is hiermee een stuk minder geworden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:09

maceooliver schreef:
Dit komt me bekend voor. Mijn paard doet het ook heel erg in de periode van maart t/m september. Ik ben erachter gekomen dat hij het doet vanwege vliegjes. Ook op de kleine die wij (bijna) niet zien, maar hij wordt er crazy van. Wij hebben zelf een gazen kap aan een neusriem gemaakt zodat er niks tegen zijn neus aan kan komen maar hij wel normaal kan ademen. Het probleem is hiermee een stuk minder geworden.

Dat kapje heeft hij inderdaad ook :j
Zouden er ook veel vliegen zijn met sneeuw (dan doet ie het ook) ?

Ik denk niet dat bitloos oid erg zal helpen, aangezien hij het ook telkens doet als ik er niet opzit.

Headshaking syndroom zal ik even kijken! Ik had dat topic al een keer gezien, maar nu heb ik hem alweer in meerdere situaties meegemaakt dus wellicht zal ik dit keer meer dingen zien die hij ook doet.

Iedereen bedankt voor de reacties, meer reacties natuurlijk altijd welkom!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:17

Misschien ook even laten kijken of het medisch kan zijn aangezien hij het in de winter en zonder bit ook doet. Het kan bv ook zijn gebit zijn waardoor bitloos de oorzaak niet weg haalt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:19

Heb je al goed in zn oren gekeken?
Laatst deed paard bij ons op stal het ook. In 1e instantie dachten we dat hij last had van vliegen. Dus vliegennek opgedaan met rijden maar toen deed ie het nog. Toen dus in oren gekeken, die waren helemaal rood, beetje kapot van binnen en schraal. Dus vermoedelijk van vliegjes in de wei. We hebben oren aantal dagen ingesmeerd en meteen met rijden + wei een orenvliegenkap opgedaan. Na aantal dagen waren oren (binnenin dus) zo vet dat we met wattenschijfjes het overtollige vet eruit hebben gehaald en toen waren zijn oren weer normaal.
Paard heeft nu dus wel standaard oordingen op want in dit geval: beter voorkomen dan genezen :j
Maar zo simpel kan het dus ook (soms) zijn :)*
Succes ermee!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:22

Headshaking syndrome is 't niet. In sommige herken ik hem ontzettend, maar hij heeft geen problemen met bijv. ontlasting.
Ik zal eens even een keer in de oren kijken!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:25

Arc_En_Ciel schreef:
Headshaking syndrome is 't niet. In sommige herken ik hem ontzettend, maar hij heeft geen problemen met bijv. ontlasting.

Elk paard is uniek, dus het hoeft niet zo te zijn dat elk paard elk symptoom heeft - toch kan hij dan echt wel headshaking syndrome hebben. Ieder geval/dier is immers uniek en toch zijn er overeenkomsten.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:43

fargo schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Elk paard is uniek, dus het hoeft niet zo te zijn dat elk paard elk symptoom heeft - toch kan hij dan echt wel headshaking syndrome hebben. Ieder geval/dier is immers uniek en toch zijn er overeenkomsten.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in de meeste dingen niet echt herken.
De begin en einddatum is denk ik toch wel een beetje hetzelfde bij ieder paard, maar daar kan ik hem niet in herkennen. Hij doet het namelijk ook in hartje december :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:58

Wel eens eraan gedacht dat hij naast een pollenallergie ook een stromijtallergie of een stofallergie kan hebben??? ;)
Dan doet hij het ook in december :D
Ik zou eens een neusnetje proberen, kijken of het daar beter van wordt. Wordt het daar niet beter van, kan je verder gaan zoeken. Maar een neusnetje is zo duur niet, en in ieder geval goedkoper dan een DA laten komen ;)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 12:03

rina schreef:
Wel eens eraan gedacht dat hij naast een pollenallergie ook een stromijtallergie of een stofallergie kan hebben??? ;)
Dan doet hij het ook in december :D
Ik zou eens een neusnetje proberen, kijken of het daar beter van wordt. Wordt het daar niet beter van, kan je verder gaan zoeken. Maar een neusnetje is zo duur niet, en in ieder geval goedkoper dan een DA laten komen ;)

Neusnetje heeft ie al :) Het helpt niet echt. Althans, ik weet niet hoe hij zonder netje is, maar hij schudt nu iig nog steeds ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:26

Arc_En_Ciel schreef:
fargo schreef:
[quote="Arc_En_Ciel">
[/quote>

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem in de meeste dingen niet echt herken.
De begin en einddatum is denk ik toch wel een beetje hetzelfde bij ieder paard, maar daar kan ik hem niet in herkennen. Hij doet het namelijk ook in hartje december :)

Het zijn geen vaste regels he? Gevoeligheden kunnen per paard verschillen en ook de stalomstandigheden spelen natuurlijk mee, staat ie op stro of vlas en is ie daar ook gevoelig voor ;-) etc etc

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:28

Doet mij ook sterk aan headshaking denken

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:06

Hey,
mijn pony heeft hier ook last van en idd ook onder en naast het zadel, in putje winter of hartje zomer.
Haar oren, neus, ogen en gebit zijn gecontroleerd. Ook is haar zadel aangepast aan haar rug via equiscan.
Ze is ook getest op allergieën waaruit bleek dat ze allergisch zou zijn aan rode klaver en mijten.
Echter is het zeer moeilijk paarden resistent te maken tegen die mijten. Een antibioticakuur hielp ook niet bij haar.
Dit zou jij misschien wel kunnen overwegen, is goedkoper dan een allergietest ;) en zo zie je gelijk of je pony allergisch is of niet.

Het enige wat ik nog zie als mogelijke oplossing bij mijn pony is een homeopaat of fysiotherapeut te laten komen.
Misschien zit ze ergens geblokkeerd, hoewel dat zeer onwaarschijnlijk is. Ze heeft duidelijk jeuk/last van iets en ze drukt soms haar linkeroor weg. Profs aan de universiteit van Gent beweren ook dat dit geen headshaking is.

Ik zou zeggen succes met je zoektocht en hopelijk heeft dit je iets bijgebracht. Ik volg dit topic zeker!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:11

elisa_beth schreef:
Hey,
mijn pony heeft hier ook last van en idd ook onder en naast het zadel, in putje winter of hartje zomer.
Haar oren, neus, ogen en gebit zijn gecontroleerd. Ook is haar zadel aangepast aan haar rug via equiscan.
Ze is ook getest op allergieën waaruit bleek dat ze allergisch zou zijn aan rode klaver en mijten.
Echter is het zeer moeilijk paarden resistent te maken tegen die mijten. Een antibioticakuur hielp ook niet bij haar.
Dit zou jij misschien wel kunnen overwegen, is goedkoper dan een allergietest ;) en zo zie je gelijk of je pony allergisch is of niet.

Het enige wat ik nog zie als mogelijke oplossing bij mijn pony is een homeopaat of fysiotherapeut te laten komen.
Misschien zit ze ergens geblokkeerd, hoewel dat zeer onwaarschijnlijk is. Ze heeft duidelijk jeuk/last van iets en ze drukt soms haar linkeroor weg. Profs aan de universiteit van Gent beweren ook dat dit geen headshaking is.

Ik zou zeggen succes met je zoektocht en hopelijk heeft dit je iets bijgebracht. Ik volg dit topic zeker!

Is interessant wat je zegt! Ik ga zeker even kijken en praten met de eigenaren. Bedankt voor je post!