Jonge fries OHZ sterker maken dmv leuke dingen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Jonge fries OHZ sterker maken dmv leuke dingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:11

hoihoi,

sinds anderhalve maand in mijn vierjarige fries onder het zadel. Hij doet het ontzettend goed maar is nog wel erg iel en onbespierd,wat natuurlijk ook begrijpelijk is.

Zelf houd ik niet echt van 'trainen' , maar zoek ik meer een soort hindernisjes/dingetjes op waar je paard sterker van wordt. Ik zal dus sneller regelmatig heuveltjes op/af gaan dan dat ik ga longeren met longeerhulp voor de achterhand. ( heb hier overigens niets op tegen hoor,maar ik 'verveel' me nog al gauw tijdens bijvoorbeeld het longeren en zoek het trainen meer in andere dingen .

Ik wil hem niet specifiek ergens op trainen , maar gewoon op alle fronten sterker maken. Wat ik zelf in gedachten heb en ook al doe:

-heuveltjes op en af voor de achterhand
-balkjes stappen/draven
-overgangen rijden
-ontzettend veel figuren rijden,ik rijd eigenlijk zelden een rondje door de bak zonder dat ik een slangenvolte of achtje meepak.

tips hoor ik erg graag! Ook vindt mijn fries de galop ontzettend lastig,omdat ik het vooral kalm aan wil doen laat ik de galop even voor wat het is ,maar wel lijkt het me goed om alvast oefeningetjes te doen waardoor het straks makkelijker voor hem wordt,iemand tips daarvoor?

groetjes Femke

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:24

YelaBrenda11 schreef:
Ik wil hem niet specifiek ergens op trainen , maar gewoon op alle fronten sterker maken. Wat ik zelf in gedachten heb en ook al doe:

-heuveltjes op en af voor de achterhand
-balkjes stappen/draven
-overgangen rijden
-ontzettend veel figuren rijden,ik rijd eigenlijk zelden een rondje door de bak zonder dat ik een slangenvolte of achtje meepak.

tips hoor ik erg graag! Ook vindt mijn fries de galop ontzettend lastig,omdat ik het vooral kalm aan wil doen laat ik de galop even voor wat het is ,maar wel lijkt het me goed om alvast oefeningetjes te doen waardoor het straks makkelijker voor hem wordt,iemand tips daarvoor?

groetjes Femke

Wat je doet is goed, veel verschillende dingen doen, nooit te ver gaan, licht werk, niet te lang doorgaan, gebruik je fantasie, maak het leuk.
Ga naar buiten en doe "alles" dat je paard aankan, nodig hem uit je te volgen, vorm een equipe.
Je eerste doel moet ontspanning en vertrouwen zijn daar op is nu en in de toekomst alles gebaseerd.

Zonder volledige ontspanning kun je niet trainen, je paard zal zich dan nl altijd ergens "vast zetten", zich verzetten.
Neem hier de tijd voor, probeer niet te scoren, vergeet de "achterhand", dat komt van zelf goed als je voorwaarts neerwaarts rijdt mét buiging in de wendingen.

Friezen hebben geen goede bouw om te galopperen, het kost je meer tijd om dit op te bouwen.
Vermijdt de galop in de manege voorlopig, deze is voor je paard extra zwaar in de wendingen, als hij sterker wordt door veel bewegen (in het voorwaarts neerwaarts (zoek zo nodig op wat dit is, het is niet aan een lang teugeltje rond rommelen)) dan komt de galop op een dag vanzelf goed.
Als hij het al aankan een lekker galopje buiten op de rechte lijn, in verlichte zit, zonder te storen, in zijn houding en tempo is prima. Dat vinden de meeste paarden leuk, samen hard.

Vooral, heb geduld, een juiste basis training kost 4 jaar.

midgie

Re: Jonge fries OHZ sterker maken dmv leuke dingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:48

Zelf hou je niet zo van trainen?
Je zult wel moeten met een 4 jarige, van simpel balkjes lopen word hij niet beter.
Een fries heeft van zichzelf vaak een erg duwende beweging, als jij je dier gezond in zijn lijf wil houden zul je hem moeten leren jou te dragen op een correcte manier, dus dat houd in dat je moet gaan trainen, trainen kan heel leuk zijn, neem les van iemand die jou kan leren een paard te trainen op een goeie manier, weet zeker dat je het trainen dan echt leuk gaat vinden en je paard ook.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 10:33

bedankt. hier heb ik zeker iets aan :)

ik wil inderdaad de galop even laten voor wat het is en oefenen om met een lekker licht contact te wenden en te schakelen.
midgie; trainen doet iedereen op mijn eigen manier,trainen kan dus (zoals ik voornamlijk) ook buiten met obstakels ! natuurlijk pak ik best regelmatig de bak even mee hoor,maar dit is niet mijn 'hobby' en doe dit puur voor mijn paard!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:25

Trainen kun je idd ook buiten doe ik ook, als je gaat werken aan schouderbinnen en travers dan heb je de basis dat elk jong paard en ruiter moet kennen , die oefeningen kun je ook buiten aan leren , maar makkelijker is het op een volte of aan de bankrand te leren, want het paard moet de hulpen kennen en de ruiter moet de oefening leren voelen, aan deze 2 oefeningen heb je heel veel als je paard sterker word , want sterker in de hand betekent ook dat ze op de voorhand lopen en achter gaan duwen, dus met deze basis kun je het paard meer leren dragen vanuit jou zit hulpen, ook zul je het paard de halve ophoudingen moeten leren en los te laten maar ook zul jij moeten leren loslaten als het paard daar om vraagt, maar dat is ruitergevoel en dat heeft tijd nodig, het probleem is niet het paard maar het probleem is de trainer en dat ben jijzelf toch?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:31

lekker buiten de bossen in. veel tempowisselingen in stap en draf maar ook in galop. galop is voor een fries ook wat makkelijker in de bossen doordat je lange rechte stukken hebt. ook dan kan je tempowisselingen doen en zal hij straks in de bak de galop ook heel stuk makkelijker vinden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 15:24

hartstikke bedankt weer!

Daarnaast wilde ik nog even zeggen/vragen dat mijn fries vrij hard in de hand is en heel makkelijk overal 'doorheen' loopt , ik vind het altijd fijn om met licht contact te rijden en ik heb een hekel aan trekken of hangen, dus hebben jullie nog tips om hem iets gevoeliger te maken voor (lichte) druk? Ik zelf doe veel overgangen en veel tempowisselingen,is dit goed?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:42

Je fries is 1,5 maand onder het zadel. Ik denk eigenlijk, dat hij vanzelf een stuk sterker gaat worden wanneer je hem gewoon regelmatig rijdt... Dus gewoon relaxed buitenritjes of bakwerk, net wat jullie leuk vinden, en dan puur ontspanning en gehoorzaamheid. Dus leren wat jouw been en hand willen zeggen, rustig doorgaan met je lichte contactteugel :)
Ik kan me niet voorstellen dat je fries nu al 'hard' in de mond is, als er nooit iemand aan heeft getrokken zal hij gewoon gevoelig zijn, alleen heeft hij nog niet geleerd te reageren.

Heuveltraining en balkjes lopen is prima, maar wellicht is het daar nog te vroeg voor en vraag je dan te veel. Je paard zal nog uitzwaren, moet nog leren evenwicht houden met ruiter... Komt vast goed maar kost even tijd :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:32

YelaBrenda11 schreef:
hartstikke bedankt weer!

Daarnaast wilde ik nog even zeggen/vragen dat mijn fries vrij hard in de hand is en heel makkelijk overal 'doorheen' loopt , ik vind het altijd fijn om met licht contact te rijden en ik heb een hekel aan trekken of hangen, dus hebben jullie nog tips om hem iets gevoeliger te maken voor (lichte) druk? Ik zelf doe veel overgangen en veel tempowisselingen,is dit goed?

Ja je houd niet van trainen en je wil wel een goed lopend paard wat licht in de hand is,, beetje tegenstrijdig allemaal.

Waarom hou je niet van trainen eigenlijk, omdat je het niet snapt of omdat je gewoon op een paardenrug wil zitten en het dier moet maar doen wat jij wil??
Paardrijden is trainen om je paard jou te leren dragen daar heeft deze fries dus moeite mee, als je daar niet echt mee gaat trainen/gymmen dan heeft het dier binnen de kortste keren problemen met zijn rug of benen o.i.d
Het probleem ligt niet bij het paard maar bij jou.
Als je zo graag wil paardrijden doe dat dan ook met volle overtuiging en niet van ik hou niet van trainen.
Het paard is 1.5 maand onder het zadel , voor het een ECHT rijpaard is heeft het dier een opleiding nodig van jaren, dus ja wat verwacht je ,
Nogmaals neem les en leer rijden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 12:49

zou het misschien een beetje vriendelijker mogen en iets minder aanvallend?
pas dan is het wat mij betreft de moeite waard om op te reageren .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:46

YelaBrenda11 schreef:
zou het misschien een beetje vriendelijker mogen en iets minder aanvallend?
pas dan is het wat mij betreft de moeite waard om op te reageren .

Ik ben niet onvriendelijk en ook niet aanvallend, ik geef mijn eerlijke mening,
Het probleem is niet de fries , maar dat ben jij , jij moet les hebben en je houd niet van trainen , maar paard rijden is constant trainen en je paard verbeteren in het dragen van de ruiter, het is echt niet zomaar ik ga erop en rij weg, je paard zal moeten leren op eigen benen lopen en daar zul jij hem bij moeten helpen,
Dus les in het trainen van jou paard is niet aanvallend maar denk de enigste optie als je wil dat hij jou gaat begrijpen en geloven en leert dragen .
En dat jij dat niet leuk vind is jou probleem, miss dan een hobby zoeken die je wel leuk vind waar je wel je tijd in wil steken,

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:00

een paard trainen en leren ruitergewicht te dragen is echt wel iets anders. trainen denk ik aan lang en intensief gericht rijden op wedstrijden.

Als een 4-jarige net wordt gereden en nog geen goeie bespiering heeft is dat echt niet het probleem van de ruiter. hij zal het wel op moeten lossen, maar het komt niet doordat het paard slecht gereden wordt.

Ik zou gewoon rustig aan doen. Buiten rijden hoeft echt geen slechte 'training' te zijn. Zolang je maar duidelijk aangeeft wat de bedoeling is en veel oefent komt het wel goed.
Achteruit lopen is ook een goeie oefening voor de achterhand, en het is weer een variatie op de gewone overgangen. Je kan ook proberen om de overgang van stap naar galop enzo te maken(Als de rest je goed lukt natuurlijk). succes!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 15:07

midgie; je tilt er iets te zwaar aan denk ik,er is totaal geen sprake van een probleem zoals jij dat noemt, en dat heb je mij ook zeker niet horen zeggen!

Het is precies wat blubje zegt,datzelfde idee heb ik ook bij trainen. Ik heb een periode lessen gevolgd en enkele wedstrijden gereden met mijn vorige paard,en dat liet geen leuke indruk achter en dat is het beeld dat ik heb bij 'trainen' . Wat echter niet wil zeggen dat ik mijn paard niet wil helpen sterker te maken en het wil ook absoluut niet zeggen dat ik een andere hobby moet zoeken (jouw eigen woorden!! )

achteruit lopen doe ik ook veel inderdaad :j Ik leer de paarden altijd achterwaarts gaan op stem zodat ik er op een gegeven moment ook een paar meter achter kan staan en dan het achterwaarts vragen,dit soort dingen is een beetje wat ik bedoel met 'leuke dingen' .