Hoe aan goede/lange beugels wennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Hoe aan goede/lange beugels wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:23

Mijn bijrijdpaard heeft een dressuurzadel, en ik zit er met veel te korte beugels op geloof ik.
Hoe kan ik het beste wennen aan langere beugels?
Zonder zadel/beugels gaat prima, maar zodra ik mijn beugels een gaatje langer doe gaan mijn benen een eigen leven leiden -O-
Ik heb het een tijdje gewoon geprobeerd, maar het werd ook niet beter.
Foto's heb ik op het moment even niet, op mijn profiel staan wel twee springfoto's maar daar kun je niet zo veel aan zien...
Heeft iemand de gouden tip? :)

Sadira

Re: Hoe aan goede/lange beugels wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:49

Wat is het probleem met je houding zodra je langere beugels neemt?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:53

Bij mij bleek de truc te zijn om ze niet één, maar zelfs twee gaatjes langer te maken.
Bij één gaatje langer bleef ik in mijn oude houding zitten en door het gebrek aan steun van de beugels gingen mijn benen alle kanten op.
Twee gaatjes langer en ik ging opeens anders zitten, met mijn benen wat meer naar beneden i.p.v. naar voren (overdreven gezegd).
Geen idee of het bij jou ook werkt, maar je kan het makkelijk proberen ;-)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:57

Maak je beugels eens langer, maar stop je voeten er nog niet in. Ga een paar minuten rijden met je voeten uit de beugels en maak je benen lekker lang maar wel ontspannen. Na een paar minuten doe je je voeten wel in de beugels. Vaak voelen je beugels dan zelfs weer kort aan, en kun je een stuk makkelijker eraan wennen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 15:25

Mijn benen vliegen alle kanten op en ik kan ze niet meer mooi stil houden. Ik zal jullie tips proberen, bedankt! :)

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:33

Ik heb er altijd moeite met mn benen lang maken (en ze dan ook zo te houden), dus ik doe het precies zoals Aleeneh hierboven zei: eerst lekker met de voeten uit de beugel rijden en als ik ze na een tijdje erin doe lukt het me wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:07

Nogmaals, niets nieuws maar nieuw voor velen:

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 23:02

Dankjewel!! Echt heel erg! Ik zal het zeker uittesten zodra ik iemand heb gevonden om het paard vast te houden :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:00

@ simpelman, mooi verhaal (had ik trouwens al eens ergens gelezen), maar....
Mijn paardje is niet bepaald bomproef. Je moet bij haar altijd alert zijn, ze kan zomaar wegspringen als het bv waait, ze schrikt dan van "niks".
Ik vind het nogal lastig om dat ontspannen te zitten eerlijk gezegd...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:05

Paardje voelt jouw spanning ook, he? Het beste wat je kunt doen is dan juist ontspannen zitten. Ontspannen is niet hetzelfde als onoplettend ofzo :) Je moet uiteraard wel alert zijn. Maar ook ontspannen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:14

tuurlijk voelt ze mijn spanning, maar ik vind het erg lastig mezelf los en ontspannen te houden als ik niet ontspannen BEN. Ik weet gewoon dat als het bv waait, ze weg kan springen. Ik ben bang dat als ik dan ontspannen zit, ik eraf val.... (maar waarschijnlijk is dit een beetje off-topic)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:32

Spanning heb ik niet echt, paard gaat trouwens ook niet zo snel aan de ren met mij meer :P, maar mijn benen vliegen gewoon overal heen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:01

max66 schreef:
@ simpelman, mooi verhaal (had ik trouwens al eens ergens gelezen), maar....
Mijn paardje is niet bepaald bomproef. Je moet bij haar altijd alert zijn, ze kan zomaar wegspringen als het bv waait, ze schrikt dan van "niks".
Ik vind het nogal lastig om dat ontspannen te zitten eerlijk gezegd...

Je hebt hier voor een deel een kip en ei verhaal.
Zoals je gelezen hebt een paard kan ongelooflijk goed "luisteren" naar alle signalen dat het van zijn kudde/koppelgenoten ontvangt.
Jouw signaal is "wees heel alert, het waait en dan is het gevaarlijk" en daar houdt hij dan donders goed rekening mee, op het minste geringste zal hij met vluchten reageren.
Ten tweede als jij gespannen bent kun jij niet meer goed luisteren en zul je de alarm fase in je paard voor dat hij tot de vlucht overgaat niet voelen aankomen om hem op tijd gerust te stellen.

Ontspan je, geef je over en geef je paard daarmee vertrouwen. Ook als je ontspannen bent kun je direct reageren als dat nodig is.

Als het waait is je paard alert omdat het zich niet kan oriënteren.
Daarom zal het dan graag zijn hoofd omhoog brengen en de rug wegdrukken, klaar voor de vlucht.
Dit voelt onprettig omdat je dan minder controle hebt. Vaak worden de teugels dan korter genomen om het gevoel van controle terug te krijgen, alleen zal het paard het korter nemen van de teugels zien als bevestiging van zijn spanning.
Door het paard laag en over de rug te rijden én veel oefeningen voor afleiding zal hij minder snel geneigd zijn om te schrikken.
Het is lastig te ontspannen op een gespannen paard, maar voor het paard is het lastig (onmogelijk) te ontspannen met een gespannen ruiter. Iemand moet dus beginnen en dat is de ruiter. Probeer het paard door middel van het laag en over de rug en de oefeningen uit te nodigen te ontspannen en wees zelf bewust van je eigen spanning/ ontspanning.
Een betere zit bereik je door te beginnen te voelen wat je wel en niet goed doet. Voelen, herkennen, erkennen, verbeteren, herhalen.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:31

Ik heb erg veel aan dit topic want ik had hetzelfde probleem :)

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:45

Inderdaad eerst voeten uit de beugel. Hoe gaat dat?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:29

-> RT-P

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 19:05

Het gaat steeds beter :) Vooral met voeten eerst uit de beugels. Ik kan alleen niet heel vaak oefenen omdat ik heel vaak zonder zadel rijd:p Volgende keer pak ik het zadel er weer eens bij denk ik. In galop vind ik het nog wel lastig wennen.