Ik rij 1x per week op de manege, al 1,5 jaar op het zelfde paard wat super gaat! Maar ik wil graag wat meer moeilijke oefeningen die we nog niet kennen in plaats van voltes, gebroken lijnen en wijken. Ook zou ik graag willen dat ze ontspant, maar hoe kan ik zó rijden dat ze zich gaat ontspannen? Weten jullie nog wat leuke oefeningen als ik ga vrijrijden?
De kunst! En het moeilijke aan dressuur rijden is dus je paard laten ontspannen, dan en pas dan! Kan je moeilijkere oefeningen gaan rijden.
Want met een gespannen niet fijn lopend paard kan je niet allerlei moeilijke oefeningen gaan rijden, eerst moet je basis goed zijn en je bent nog maar 1 1/2 jaar 1 x per week bezig, dus je hebt nog alle tijd.
Burtzle
Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-13 17:39
Ik rij in totaal 7.5 jaar Maar bedankt.
Ik heb het pas gevraagt aan mijn instructrice, en ze zei kneepjes in de teugel te geven, maar dat is eigenlijk op de verkeerde manier aan de teugel...
aeolusnr1
Op zich is dat niet verkeerd, dat kunnen wij van hieruit niet echt beoordelen enkel aan deze paar woorden. Het is het gevoel dat er bij komt kijken, en door dat jij het nog niet echt onder de knie hebt zal dat juiste gevoel er ook nog niet zijn, en kan je timing dus onmogelijk juist zijn, en tjaaaa in dat laatste geval ben je dan idd verkeerd bezig, maar zo is iedereen begonnen natuurlijk, het is een leerproces van heel veel jaren, en daarbij maak je dan ook fouten die zelfs het paard een beetje of helemaal de vernieling in helpen en das eigenlijk ook wel spijtig. De meeste manége paarden zijn na jaren hardwerkende dienst idd verreden, en dit komt door het verkeerd inwerken van de ruiter en daar dan bovenop steeds nog een andere ruiter die het dan nog eens anders gaat proberen. En of je dat gevoel gaat kunnen ontwikkelen bij jezelf hangt een beetje af van je inzet, van je talent, van jouw inlevingsvermogen, en het vergaren van kennis betreffende paarden en hun psyche, en natuurlijk ook de rijkunst op zich dan nog, das allemaal samen een heel pakket. Als je maar één keer per week naar de paarden toe gaat en dan een lesje kan rijden is de kans klein dat je zover gaat komen, daar moet je echt meer dan dat voor doen.
Sassol
Geplaatst: 06-07-13 20:44
Leuke oefeningen: - Alleen rijden met je buitenteugel. Binnenteugel dus helemaal los laten. En dan diezelfde figuren die je nu makkelijk vindt rijden. - Als dat goed gaat hetzelfde maar dan met losse teugels. - Remmen zonder teugelgebruik, altijd een goede. - Bij elke letter een overgang of figuur inzetten, houdt je goed aan het werk (eventueel te combineren met de oefeningen hierboven) - Pionnetjes in de bak zetten en slalommen
Maar een paard wat na 1,5 jaar met jou rijden niet ontspant, gaat dat ook zeer waarschijnlijk niet doen met deze oefeningen. Dan is er namelijk of iets mis met je zit, of met het zadel/bit of met het fysieke welzijn van het paard. Of een combinatie daarvan, wat me niet zou verbazen bij een manegepaard.
Ik heb het zelfde probleem, ik moet met mijn handen tegelijk kneepjes geven en bij elk kneepje been geven. Veel naar binnen en naar buiten laten kijken en overgangen rijden. En als een leuke oefening: probeer eens een scherpe hoek te maken van balken
Sassol
Geplaatst: 11-07-13 19:35
happy98 schreef:
Ik heb het zelfde probleem, ik moet met mijn handen tegelijk kneepjes geven en bij elk kneepje been geven.