handen stil houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellenbs123

handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 17:32

hallo
ik heb een vraag hoe kan ik mijn handen stil houden met paardrijden want mijn pony is nu een onrustig in zijn hoofd en ik weet niet hoe ik dan mijn handen stil moet houden

CastaMickey

Re: handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:34

Heb je les?

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:37

mijn opa had mij geleerd om dan mijn zadel of manen of iets vast te houden zodat je je handen stil hield en de pony een ruk in de mond kreeg en dus na een aantal keer ophoudt.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:40

Maar heb je les? Ik denk niet dat er handige dingen ofzo voor zijn gewoon heel veel oefenen.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:44

Hoek in je elleboog en je elleboog tegen je lichaam aan. Dan blijven ze meestal wel stil ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:40

ellenbs123 schreef:
hallo
ik heb een vraag hoe kan ik mijn handen stil houden met paardrijden want mijn pony is nu een onrustig in zijn hoofd en ik weet niet hoe ik dan mijn handen stil moet houden

Waarom is je pony onrustig met zijn hoofd? Dat eerst misschien uitzoeken? Overigens moet je je handen nooit stil houden als in fixeren. Er wordt bedoelt dat je je handen stil houdt tov de mond van het paard. Als jouw paard zijn hoofd dus veel beweegt, moeten jouw handen net zoveel meebwewegen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:42

yasminlove1 schreef:
mijn opa had mij geleerd om dan mijn zadel of manen of iets vast te houden zodat je je handen stil hield en de pony een ruk in de mond kreeg en dus na een aantal keer ophoudt.

Nja, zo dus niet doen.

Ga eerst eens op zoek naar de oorzaak van het hoofd schudden. Waarschijnlijk heeft het dier ergens last van. En je handen stil houden doe je juist door goed mee te gaan met de beweging van het hoofd.

ellenbs123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 08:38

Ja ik heb les maar dat schudden komt omdat ik mij handen niet stil heb

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:43

Vaak is het zo dat als je niet in balans zit, je je handen niet goed stil kunt houden.
Dan ga je vaak op de teugels steunen en dan gaan je handen bewegen.
In principe zou je op een paard zonder handen moeten kunnen rijden en dan ook stil kunnen zitten.
Wat je zou kunnen vragen aan je instructrice (of instructeur) is of ze extra goed op je zit wil letten en misschien je hierop veel tips kan geven. Daarnaast is zonder beugels rijden ook een goede manier om een stabiele zit te krijgen.
Je kunt ook aan de longe les krijgen, zonder teugels. Echt gericht op je zit.
Je zult zien dat als jij in balans zit, je je handen ook stiller houdt.
Verder kun je ook bedenken dat je bij een punt in de bak (bijvoorbeeld de letter A of C) telkens zelf denkt dat je je handen stil moet houden. Dan heb je voor jezelf een stok achter de deur dat je het niet vergeet.

ellenbs123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 08:46

Def schreef:
Vaak is het zo dat als je niet in balans zit, je je handen niet goed stil kunt houden.
Dan ga je vaak op de teugels steunen en dan gaan je handen bewegen.
In principe zou je op een paard zonder handen moeten kunnen rijden en dan ook stil kunnen zitten.
Wat je zou kunnen vragen aan je instructrice (of instructeur) is of ze extra goed op je zit wil letten en misschien je hierop veel tips kan geven. Daarnaast is zonder beugels rijden ook een goede manier om een stabiele zit te krijgen.
Je kunt ook aan de longe les krijgen, zonder teugels. Echt gericht op je zit.
Je zult zien dat als jij in balans zit, je je handen ook stiller houdt.
Verder kun je ook bedenken dat je bij een punt in de bak (bijvoorbeeld de letter A of C) telkens zelf denkt dat je je handen stil moet houden. Dan heb je voor jezelf een stok achter de deur dat je het niet vergeet.

Kan je het iets beter uitleggen snap het nog niet

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:24

ellenbs123 schreef:
Ja ik heb les maar dat schudden komt omdat ik mij handen niet stil heb

Dan neem ik aan dat je de pony stoort in zijn mond? (Dus handen niet stil houdt waardoor hij rukjes in z'n mond krijgt)

Dan heeft het inderdaad te maken met balans, veroorzaakt door een slechte zit. Dat is dan ook hetgene waar je aan moet werken. Ik ga dus ook met Def mee. Laat je handen even voor wat het is, dat is een symptoom, geen oorzaak.
Neem eens een aantal zitlessen.

ellenbs123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 09:30

Wat zijn zitlessen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:34

Lessen waaraan er aan de juiste houding (oftewel 'zit') gewerkt wordt. Dat is namelijk de basis van het rijden, juist zitten. Bij zitlessen hoef je zelf dus even niks te doen, behalve goed meebewegen met je paard, je bekken goed gekanteld hebben, ontspannen doch rechte rug behouden etc. etc.

Je hoeft dus niet te sturen, bij te drijven of de teugels vast te houden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:24

Sassol legt het goed uit.
Je kan dan heel goed alleen aan je zit werken, zonder dat je ook nog op andere dingen hoeft te letten, zoals been geven, sturen enzovoort.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:38

Ik heb ook onrustige handen. Ik heb de tip gekregen van mijn instructrice om het klittenband van je sjabrak ( dat je aan je zadel vastmaakt ) los te maken en dit vast te houden bij je teugels. ( eventueel kan je ook je pink en/of ringvinger ertussen steken ) Zo kunnen je handen bijna niet meer wiebelen! Als je net hiermee begint zou ik beginnen met alleen je buitenhand vastzetten.

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:55

Wat je misschien kan helpen zijn een aantal zitlessen nemen, eventueel in voltige vorm.
Bij zitlessen concentreer je je op je eigen houding en zit, waardoor je je beter bewust wordt van de invloed die je houding op je paard heeft. Want het zou goed kunnen dat je paard zo met zijn hoofd beweegt, omdat je het lastig vind je handen stil te houden, en dat je paard dáár juist onrustig van wordt.
Als jij stiller, en met meer rust, op je paard gaat zitten, denk ik dat het al een stuk beter zal gaan!
Succes!

Roosje_socks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:19

Ik heb geleerd je vuisten naar elkaar toe buigen alsof je tegen je eigen handen bokst en je handen op of voor het zadel laten steunen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:32

Roosje_socks schreef:
Ik heb geleerd je vuisten naar elkaar toe buigen alsof je tegen je eigen handen bokst en je handen op of voor het zadel laten steunen

Je handen moet je altijd zelf blijven dragen, anders zet je ze weer vast (fixeren dus) en dat wil je nou net niet.