Mijn verzorgpony tikt de 25 bijna alweer aan. Alleen nu rijd ik er gewoon nog op. Maar heb ik besloten met de eigenaar om rustig aan te rijden ongeveer half uurtje. Alleen nu wil mijn vp heel erg werken voor mij. wat moet ik doen?
gewoon rustig aan doen met rijden, keer lekker bosritje, enz
vuurneon
Geplaatst: 05-07-13 15:54
Is het paard lichamelijk nog goed? Want 25 hoeft niet perse oud te zijn ene paard is met 25 echt al oud, terwijl de ander nog makkelijk alles kan doen.
Als ze nog gezond is en verder geen problemen heeft gewoon lekker blijven rijden hoor. Rust roest zeggen ze niet voor niets.
Maar blijkbaar is ze niet meer helemaal 100%? Anders beslissen jullie vast niet om minder intensief te gaan rijden. Dan moet je proberen haar een beetje in te houden.
Princesj
Geplaatst: 05-07-13 15:55
Zo lang het paard zelf aangeeft te willen werken lekker laten gaan. Als je moet pushen is het tijd om rustig aan te doen, maar zo te lezen heeft jou vzpaard er nog zin in!
Cnv
Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-13 15:57
@miszbleueyes Dat zou ik wel willen maar ze kan de trailer niet op. @vuurneon Het paard is lichamelijk nog super goed. @capopjekop We hebben de keuze gemaakt omdat ze teveel juist wil. @Princesj Ze heeft er nog super veel zin in
Rustig aan een beetje gymnastieken stelling, buiging, werken aan de hand, lange teugel dressuur, horse agility Zoveel opties
Evelijn
Geplaatst: 05-07-13 16:01
@Cnv.. bespreken met de eigenaar wat jullie bedoelen onder niet te veel. Als ze nog prima is is elke dag een half uurtje wel beter dan 1x per week 2 uur.
vuurneon
Geplaatst: 05-07-13 16:02
Als het paard nog lichamelijk fit en oké is, wat is nou het probleem? Is niets mis met een gezond paard nog lekker bezig houden. Paard kun je ook geestelijk bezig houden; doe een obstakel parcours bijvoorbeeld Meer uitdaging geven tijdens de beweging kan er ook voor zorgen dat het paard een goede inspanning krijgt, zonder over te belasten.
gewoon normaal rijden, als er geen lichamelijke klachten zijn. Dan vooral lekker beweging blijven geven. Een paard van 25 jaar kan nog prima een uur lopen hoor. Zorg dat ze goed voer krijgen en train het paard net zo als een jonger paard. Lekker soepel houden.