teugels uit handen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 10:57

Mijn paard van 14 is naar mijn bescheiden mening nooit dressuurmatig gereden. We zijn dit aan het oppakken, en het gaat echt heel lekker. Ik begin altijd met lang los stappen aan een lange teugel. Daarna ga ik dmv contrastelling op beide kanten rechtrichten. Daarna ga ik volop figuren rijden etc etc.
Wat mij opvalt is dat hij, op sommige momenten behoorlijk het bit vastpakt, en dan de teugel uit je handen wil trekken om zn hals maar te strekken en op zn voorbenen te lopen. In het begin weet ik dit aan het balans zoeken, maar ik merk dat dit niet echt heel erg verbeterd. Het is behoorlijk irritant, en ik wil hem dit nu toch echt gaan afleren. Ik vraag me af wat hiervoor de beste optie zou kunnen zijn.

(het riedeltje van les nemen mag overgeslagen worden, ik heb les, ik wil graag de mening van mede-ruiters nu :D )

Muppett

Re: teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:00

Mijn paard doet dit als ik wil gaan halsstrekken, zij wil ook graag op de voorhand duiken.
Tempowisselingen rijden is iets wat je vast al veel doet voor het sterker maken van achter. Als zij een ruk geeft, krijgt ze van mij een tik op haar kont, het gaat bij haar gepaard met vertragen zonder dat ik dat wil :)

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:03

Inderdaad veel tempo wisselingen maken, dat helpt waarschijnlijk het beste. Soms moet je ook even snel wisselen, 4 seconden stap, 4 seconden draf, 4 seconden stap.. etc.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:29

Heb je het aan beide kanten of aan 1 hand? Mijn paard heeft de neigings rechts vast te pakken als ik haar meer op wil richten (op achterhand wil rijden).. Ik kan het nu aardig oplossen door veel overgangen, en vooral die hand juist loslaten. Heeft even moeite gekost om dan een bocht naar rechts te maken, maar goed buitenbeen erbij en indien nodig af en toe extra stelling en dan wel weer loslaten. Verder tempo wisselingen en hem op laten letten, op eigen benen laten lopen en geen kans geven te gaan vervelend/klieren.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 09:57

Het is op allebei de handen, ik denk dat het ook te maken heeft met het bit (ongebroken stangetje) dus ik heb nu ook een dubbelgebroken aangeschaft om te proberen. Hij heeft het buiten helemaaaaal niet gek genoeg! Buiten rij ik op een pelham enkel gebroken, en daar loopt ie heerlijk soepel in de hand.
Tempowisselen doe ik inderdaad veel, hij word steeds sterker. Het paard kwam van niks, en heeft nu eindelijk wat bespiering, maar dit is nog heel hinderlijk. Ik denk als ik lelijk tegen hem doe, dat hij wel stopt, maar ik denk altijd; hij liep met zn kop in de wolken toen ik hem kocht, en wilde hem juist naar beneden hebben om die lange rugspier op te rekken. Veel op een lange teugel gereden, juist om die ontspanning te krijgen in die hals en rug. Hij is echter een beetje doorgeslagen:-) Als ik hem nu ga 'afstraffen' omdat hij te laag en op de voorkant loop, ben ik bang dat hij dat niet zal begrijpen, dat voelt gewoon niet eerlijk.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:44

Ik denk dat hij aangeeft dat hij even wil ontspannen. Ik denk dat het het beste is om het moment van vastnemen voor te zijn en dan een minuutje met losse teugel lopen. Ik denk dat langzaam opbouwen hier het beste is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:46

Ja dat zou je denken, maar hij doet het aan 1 stuk door.... dus ook als hij net een lang teugeltje heeft gehad:-)

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:02

Moment dat je het aanvoelt komen goeie schop naar voren geven. Wat ook wilt helpen is net voordat ze het doet teugels losgooien. En anders even goede tik met de zweep geven. Ik weet het klinkt hard en paard onvriendelijk maar de mijne deed het ook en met lief zijn en alleen correct rijden ging het niet beter. Na een paar keer een goede tik te hebben gegeven was het over. Daar dan wel consequent in zijn en gelijk geven niet wachten. Mijn paard heeft waarschijnlijk dezelfde achtergrond niet dressuurmatig gereden en sterrekijken.

Kreeg wel een fikse bok terug als ik hem een tik gaf maar dan deed hij het een paar dagen niet en probeerde na een paar dagen weer, hup weer een tik en na 5x in totaal een tik te moeten hebben gegeven was het over. De mijne probeerde je dan ook tegelijkertijd uit want als hij het bij mij niet meer deed en er zat een ander op was het weer hetzelfde verhaal.

Mijn mening en je mag er zelf mee doen wat je wilt.