Paard op wedstrijd niet constant, loperig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Paard op wedstrijd niet constant, loperig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 10:54

Ik heb een vraag:

Ik heb nu 3 maanden een nieuw paard. We mogen al weer L starten. Alleen ze blijft niet constant. Heel erg loperig tijdens het losrijden. Ik longeer dr thuis ong 20-30 minuten. De ene keer gaat het super, ook tijdens het losrijden. De andere keer, ookal heb ik gelongeerd, lijkt t net of ze de trein gemist heeft. Ik rij met een enkel gebroken watertrens. Thuis is ze super te rijden. Kunnen goed schakelen e.d. Thuis is mn houding goed maar als ze het dan zo op het lopen zet ga ik weer voorover zitten. Ze is overige 6 jr, nooit op concours geweest. Ze is nu 6x meegeweest.

Heeft iemand tips?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:57

Dan is ze dus gewoon nog jong en onervaren :) Gewoon vaak mee nemen naar vreemd terrein en kilometers maken, dan wordt het vanzelf beter!

En zelf goed op je kont blijven zitten en je been eraan houden (niet gaan afsteken) ;) en natuurlijk zelf de rust bewaren en nadenken wat je doet...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:30

Jullie zullen elkaar ook versterken denk ik. Je paard is ietsjes onrustig, waardoor jij ook weer aanspant, waardoor paard nog onrustiger wordt etc.

Let er dus op dat je zelf heel rustig bent en als je paard wat onrustig is en daardoor wat meer tempo heeft zet dit dan om in oefeningen als wijken. Gebruiken die energie!

LOLLYYwood

Re: Paard op wedstrijd niet constant, loperig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:36

Misschien wat lager starten zodat je zelf ook minder zenuwen hebt? En veel op ander terrein gaan rijden, lessen nemen, naar vrienden gaan, ... ? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:42

Heb je op je protocol commentaar over je impuls?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:57

Allereerst iedereen bedankt voor tips ed.

Lager starten gaat niet. B is de basis in nederland.
Ik krijg geen commentaar over mn impuls. Maar ze is voor mij dan heel moeilijk te sturen/rijden in een 20 x 40 ring. Vooral als het een ring is met alleen bordjes... We blijven gewoon elke keer maar gewoon gaan. Ik heb geen haast met dit paard maar zou t gewoon graag wat gecontroleerder willen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:59

Dat wijken ga ik zeker gebruiken om de energie op te maken. Verder rijden we overal. Bij mn instructrice thuis, rijvereniging, bos, weide, straat ed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:02

Ga je zit gebruiken om het tempo te controleren. Ga langzamer lichtrijden, niet teveel aan de voorkant zitten maar met je zit vertragen. Als ze niet reageert dan mag je een keer een ophouding maken maar verder puur op zit.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:02

Ben je nu jurylid B/L? Wat voor advies zou je dan geven, aan een ruiter die reed zoals jij beschrijft, bij jou in de ring?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:31

Ja ik zou ook zeggen ga meer op je zit rijden en leer je paard in je zit ook halve ophoudingen te geven in samen werking met je hand, de zijgangen zoals travers en schouderbinnen vanuit je zit geeft vaak ook meer rust .
Ook zul je waarschijnlijk op wedstrijd terrein zelf ook gespannen zijn en dat pakt het dier weer op.
Je hebt het paard ook nog maar 3 mnd dus neem de tijd en heb geduld,

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:42

Johanna59 schreef:
Ben je nu jurylid B/L? Wat voor advies zou je dan geven, aan een ruiter die reed zoals jij beschrijft, bij jou in de ring?

Ik had het nog niet eens gezien :P maar dan zou je idd het antwoord zelf moeten verzinnen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:40

Dat longeren heeft geen enkele zin om de loperigheid er uit te halen.

Longeren is een training apart, het is echt een sprookje dat een 20-30 minuten longeren "de energie" qua scherpe kantjes er af zou halen.

Heb je een lastige/loper, kun je er beter juist OP gaan zitten, aangezien je ruitergewicht en het gevraagde onder de ruiter vele malen meer inspanning kost dan longeren zonder belasting.

Wat dat betreft zou je beter ipv longeren zelf onder het zadel in de bak/bakplaats kunnen gaan inrijden.

Ben echter bang dat het euvel 'm daar niet in zit, aangezien je meldt dat het paard ook niet consistent is op wedstrijd... hier heb je al je antwoord.... het is niet in ontspanning, en DUS loperig, en ook onrustig in de aanleuning.
Dat wordt natuurlijk versterkt door een "wedstrijd"omgeving, met vele andere paarden e.d.

Neem wat meer de tijd om zelf thuis de hectiek/loperigheid onder controle te krijgen.... zeker na een zo korte tijd in jouw bezit, is alles nog "nieuw" en "onveilig" voor zo'n gevoelig paard.

Waarom meteen doortrappen op het gaspedaal naar de volgende wedstrijdklasse, alleen omdat je weet (uit haar verleden "dat ze het kan"?). Ze KON het (aan). Na recente veranderingen kan een paard opeens even de kluts kwijt zijn.
Ik zou in alle opzichten wat gas terugnemen, en eerst aan bevestigingen tussen jullie onderling werken.
Even niet met punten en wedstrijden in het hoofd, maar dressuurmatig lichtjes doorgaan, dan vind je het punt waarop jullie SAMEN even ver zijn.
Dan treedt de rust en het onderlinge vertrouwen ook in.

En kun je heel wat meer bereiken dan met "maar door gaan " met een doel voor ogen.
De weg er heen zou het doel moeten zijn. Niet het doel op zich.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:38

Ik vraag om ervarings antwoorden cq tips. Hoe anderen dit opgelost hebben. Er zijn vele mensen die hier last van hebben. Tuurlijk als jurylid geef je ook tips maar hoopte ook via dit topic er zelf ook van te leren. Maar ja schijnbaar moet je als jury lid alles weten...

Gelukkig zijn er ook mensen die reageren met tips en trics. Daar heb ik wat aan. Dank je wel!
Ik heb geen haast met dit paard en ga ook nog geen klasse omhoog voordat we dit samen onder controle hebben. Ze is nog nooit meegeweest op concours in haar leven. Alles is nieuw voor haar. Ik ga de tips lezen en kijken of ik daar wat mee kan. Zodat ik ervan leer en evt mijn ervaringen kan overbrengen op anderen die hier ook mee zitten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:21

Ze is wat extraverter op wedstrijd (of het losrijden dan) en lijkt wat minder na te denken. Jijzelf lijkt daarvan juist introverter te worden en ook minder na te gaan denken. Die combi versterkt elkaar. Jullie denken beiden minder na, en je paard raakt extraverter en jij dus weer introverter.

Je zult zelf dus moeten blijven nadenken en bezig blijven. Ditzelfde geldt voor jouw paard. Wijken is hier dus een goede oefening voor, maar ook heel veel tempowisselingen binnen een gang, veel overgangen maken, slangenvoltes etc.
Alles eigenlijk wat jou en jouw paard denkend en actief houdt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:22

Alenthe05 schreef:
Ik vraag om ervarings antwoorden cq tips. Hoe anderen dit opgelost hebben. Er zijn vele mensen die hier last van hebben. Tuurlijk als jurylid geef je ook tips maar hoopte ook via dit topic er zelf ook van te leren. Maar ja schijnbaar moet je als jury lid alles weten...

Gelukkig zijn er ook mensen die reageren met tips en trics. Daar heb ik wat aan. Dank je wel!
Ik heb geen haast met dit paard en ga ook nog geen klasse omhoog voordat we dit samen onder controle hebben. Ze is nog nooit meegeweest op concours in haar leven. Alles is nieuw voor haar. Ik ga de tips lezen en kijken of ik daar wat mee kan. Zodat ik ervan leer en evt mijn ervaringen kan overbrengen op anderen die hier ook mee zitten

Als jury geef je geen tips. Dan geef je advies. Omdat je het beter weet.
Anders was je niet gediplomeerd. Je kan toch moeilijk tips, hier op Bokt aan je gegeven,
gaan toepassen in je beoordeling van de proeven die je moet jureren. Sorry, maar ik kan
dat niet rijmen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:30

Ik zou het erger vinden als een jurylid niet meer open staat voor tips van anderen. Dan ben je namelijk star en zit je je eigen ontwikkeling in de weg.

Ik weet ook wel hoe ik een hond moet leren zitten. Maar daar zijn ook verschillende manieren voor. Misschien komt iemand wel net aan met een manier waar ik niet bekend mee ben en die toevallig heel goed past bij mij en mijn hond (of degenen die ik het wil leren).
(Even een stom voorbeeldje, maar het gaat om het idee)

Ze zegt toch ook nergens dat ze geen idee heeft wat ze moet doen, ze vraagt alleen om extra tips. Wat is daar dan mis mee?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:30

Sassol schreef:
Ik zou het erger vinden als een jurylid niet meer open staat voor tips van anderen. Dan ben je namelijk star en zit je je eigen ontwikkeling in de weg.

Ik weet ook wel hoe ik een hond moet leren zitten. Maar daar zijn ook verschillende manieren voor. Misschien komt iemand wel net aan met een manier waar ik niet bekend mee ben en die toevallig heel goed past bij mij en mijn hond (of degenen die ik het wil leren).

Ze zegt toch ook nergens dat ze geen idee heeft wat ze moet doen, ze vraagt alleen om extra tips. Wat is daar dan mis mee?

Misschien een onderwerp voor de bijscholingscursus van juryleden?
In mijn ogen getuigd het namelijk van onkunde.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:52

Johanna59 schreef:
Sassol schreef:

Misschien een onderwerp voor de bijscholingscursus van juryleden?
In mijn ogen getuigt het namelijk van onkunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:54

Waarom herhaal je jezelf?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:10

Alsof juryleden alles met hun (eventuele eigen) paard maar alles naar believen foutloos kunnen uitvoeren! Natuurlijk niet, "van de kant af" beoordelen is nog heel wat anders dan het zelf even doen.
Vind het dan ook helemaal geen "zwaktebod" als iemand die ook jureert met een (eigen) paard tegen bepaalde blokkades in eigen visie of aanpak aanloopt, en daar andermans visie op vraagt.

Er zijn immers ook genoeg zwaar onderlegde instructeurs die op een ander niets over kunnen brengen, dan wel ook wel een keer een paard treffen waar zij het juiste antwoord niet 1-2-3 op hebben?

Het overkomt ieder wel, jury-lid, beleerder, instructeur, ons allemaal, dat je even denkt: graag andermans visie op dit punt.

Vind het openstaan van TS hiervoor juist getuigen van een "open mind", niemand is alwetend en perfect.
Al denken sommigen in de paardensport dat wel, helaas, niemand heeft alle antwoorden op alle problemen, en wie nooit uit diens "box" treedt om eens iets te vragen bij aanderen, zit dus gewoon vast (en vaak het paard ook).