Scheve bespiering, hoe gebeurt de spieropbouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Scheve bespiering, hoe gebeurt de spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 08:41

Tja :=

Ik hoor zoveel verschillende dingen, dus wou eens horen wat bokt ervan denkt.

Stel je hebt een paard met ongelijk bespiering op de rug.
Links is meer ontwikkeld dan rechts.
Welke kant moet er dan meer getrained worden? Dit lijkt op zich een simpele vraag, maar blijkbaar toch niet.

Als je een spier traint komen er microscheurtjes in de gewerkte spier, deze scheurtjes vullen zichzelf op met als gevolg de spier zet uit.
Dus als je de rechts wil trainen met je die spier uitrekken. Dus links dan aanspannen. Dus paard links buigen.
Klinkt toch niet meer logisch zo. :)*

Wat denken jullie?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:53

Een paard wat scheef is, heeft spieren die lang en slap zijn, en spieren die kort en sterk zijn.
Het is de bedoeling dat je dit gelijk gaat trekken.
Dus de lange slappe spieren (bolle kant) moeten aan gaan spannen, en de korte sterke spieren (holle kant) moeten op gaan rekken..

Die microscheurtjes in de spiervezels komen er niet door op te rekken, maar door maximaal aan te spannen.
Voorbeeld van jezelf.. als jij je buikspieren traint, doe je dat ook dmv aanspanning.. ;)

ChocooPrins

Re: Scheve bespiering, hoe gebeurt de spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 09:10

Dat dacht ik dus ook! Rechts is de slappe kant en de bolle kant. Dus lange spieren en slap. En minder bespiering. Zegt de zadelmaker dat je ze dus meer moet buigen naar links :-) Haha.

Wat ik nog niet echt helemaal snap. De Fysio die zegt rechts is ze vaster in haar spieren. Dus ze buigt moeilijker naar links volgens haar. (Wat niet zo is) Omdat volgens haar redenering vaste spieren niet kunnen rekken enkel aanspannen. :o? Dus eigenlijk hetzelfde verhaal als de zadelmaker...