tactprobleem in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildThing

tactprobleem in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:53

Hoi ,

ik had graag even wat tips gevraagd in verband met mijn 6jarige merrie. Deze is erg zwaar gebouwd en springgefokt en loopt van nature nogal op haar voorhand. In draf en galop heb ik haar al redelijk voor mekaar en vind ze netjes haar balans en evenwicht.

In stap heeft ze echter veel moeite met tact en lijkt het soms alsof ze over haar eigen voeten struikelt (ze heft ze precies niet hoog genoeg op...) Ik probeer dan bij te drijven en ze wat actiever te laten stappen maar dan gaat ze algauw overhaast stappen en maakt ze haar passen niet helemaal af, wat ten koste gaat van haar tact. Ik probeer veel overgangen te rijden maar het stapprobleem krijg ik maar niet beter.. Ook aan de lange teugel is ze soms wel een beetje nonchalant en durft ze wel is over haar eigen voeten te struikelen. Paard is medisch recent nagekeken en helemaal ok. het lijkt op een balans/ aanleunings/evenwichtsprobleem. iemand tips waardoor ik dit kan verbeteren?

midgie

Re: tactprobleem in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:03

Je zou kunnen gaan werken aan de hand aan schouder binnen en travers,

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 14:31

Nog tips zijn zeer welkom altijd...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:55

Vraag aan een bekwame hoefsmid wat hij er van vindt.
Hoe meer je met overgangen enz gaat zitten frutselen hoe slechter het wordt.
Lange buitenritten maken in stap aan een lange teugel en het paard zijn eigen evenwicht laten vinden.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:27

Zeker genoeg halslengte houden in stap. en inderdaad wat hierboven gezegd wordt! buitenritten met lange teugel.

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:38

rechte stukken rijden op buitenrit dan leert hij/zij vanzelf goed te stappen vaak