3 jarige haflinger net onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:41

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds kort een prachtige 3+ jarige haflinger ruin bij, genaamd Appie. Hij is ongeveer 2 maand onder het zadel en moet nog een hoop leren. Ik ben dan ook lekker spelende wijs aan het rijden zonder veel verwachtingen. Stap en draf gaan goed maar de galop heeft hij nog veel moeite mee, ik heb hier ook geen fotos van. De bak is aan de kleine kant en het was glad dus we hebben vandaag veel gestapt en wat gedraafd. Hieronder de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Anonymous86
Berichten: 1977
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: in een huis naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:44

leuke fotos, hij is alleen wel een beetje bezweet of niet? hoe groot is hij?

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:10

@ Rianne, Ja hij is bezweet, hij heeft nog niet zo'n beste conditie en zweet snel. Maar tijdens het longeren was het ook hard aan het regenen dus dat heeft ook wel mee geholpen aan zijn 'natte' uiterlijk :P

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:03

Leuke foto's , tof beestje zeg hij heeft een mooie kleur :) .
Heb alleen de indruk dat je zadel te ver naar voren ligt ?

Anoniem

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:06

Leuk beestje hoor! Wel even op je zadel letten, dat ligt echt bovenop de schouder. Moet zeker 10 centimeter verder naar achteren liggen.

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:06

@ Sonja, weet je het zeker? als ik het zadel verder naar achter leg ligt het niet lekker meer op de rug en schuift het vanzelf weer op 'zijn plek' ..

Anoniem

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:07

In dat geval past je zadel niet. Het ligt nu echt te ver naar voren.

feoramore
Berichten: 70
Geregistreerd: 13-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:08

Leuke pony mag alleen wel wat kilootjes kwijt
Zal je zadel ook beter liggen

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:09

Zoals ie nu ligt op de rug kantelt het zadel ook naar achteren. Op den duur krijg je zo een haf met rugklachten.
Vind het wel een leukerd!

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:10

Misschien moet je dan een banaansingel proberen? Het zadel hoort inderdaad een heel stuk naar achter. Je kan het voelen door met je hand de lijnen van de schouder te volgen. Die horen geheel vrij te liggen.
Maar mooi paardje hoor! Doe je het wel rustig aan ;-) hij lijkt nog overbouwd en is nog in de groei. Misschien als hij zo gerend heeft met longeren die dag dan niet rijden?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:15

Mooie haf! Ontspant ook al lekker aan de longe, veel plezier met hem!

felineepino
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-08-12

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:50

Ik zou je zadel even na laten kijken. Het ligt werkelijkwaar veelste ver naar voren. Niet erg fijn voor een paardje dat je nét onder het zadel hebt.

MijnFries
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:16

felineepino schreef:
Ik zou je zadel even na laten kijken. Het ligt werkelijkwaar veelste ver naar voren. Niet erg fijn voor een paardje dat je nét onder het zadel hebt.


Voor elk paard is dat niet erg fijn.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:22

Die mag wel flink op dieet := dan zal het rijden ook makkelijker worden als die buik niet meer in de weg zit en past het zadel ook beter.

Wat voer je hem? Een haflinger kan namelijk prima leven op hooi en gras en vitamine brokje.

YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:23

ziet er netjes en ontspannen uit!
lekker los contact,maar let wel een beetje op je 'pianohandjes' (:
Verder ziet het er super goed uit,neem lekker de tijd voor alles hoor!

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:30

Leuk dat hij het zo braaf oppakt!

Wat je zadel betreft, je zit bovenop zijn schouder. Als je zadel schuift, dan is je zadel gewoon niet goed. Laat even een zadelfitter/maker komen om dit met je op te lossen. Het zou jammer zijn als je hierdoor problemen krijgt en die krijg je geheid als je er niets aan laat doen.

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:58

Wat een leukerd, ziet er ook uit alsof jullie plezier hebben met z'n tweeen! :) Inderdaad even naar het zadel laten kijken, ik zou niet doorrijden op een zadel wat echt niet goed ligt... Let verder wel op je handen, houd ze rechtop, op deze manier zet je ze vast en dat is zeker bij zo'n jonkie niet handig. Verder valt het op dat je een beetje in stoelzit zit, niet helemaal in balans, maar dat komt ook omdat het zadel kantelt. Heb je les met hem?

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:02

Ik vind dat je hem op de juiste manier rijdt voor een jong paard. Ik vind hem er alleen nog té jong onder. Ik denk dat je hem beter nog even weg kunt zetten. Hij is 3, maar het ene paard van 3 verschilt nogal met het andere paard van 3. Hij is best wel overbouwd.

En ik ga nog iets zeggen wat niet heel positief is (sorry). Dat zadel moet je gewoon echt niet meer mee gaan rijden. Het zadel is (waarschijnlijk) veel te smal waardoor het telkens die positie aanneemt. Maar als het zadel op die plek ligt is het echt heel erg hinderlijk voor het paard.

Het is een leuke haf en jullie zijn een leuke combi dat wel! Maar ik heb destijds ook de keuze gemaakt om hem toch nog maar een jaartje te laten groeien en daar heb ik geen moment spijt van gehad. Mijn haf was op dat moment minder overbouwd dan die van jou maar wel onwijs puppy in zijn hersenpan. Als het goed is heb je toch nog jaren plezier van hem, dan is iets langer wachten toch ook geen probleem!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:12

Leg er een maat full dekje op ;)

Ziet er netjes uit hoor meid!

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:41

Bedankt voor alle reacties! Nog maals dit is niet mijn paard, als het aan mij had gelegen had ik nog ruim een jaar misschien zelfs 2 jaar gewacht met inrijden. Dit paard is duidelijk nog in de groei en inderdaad overbouwd. Ik rijd hem echt alleen spelende wijs met een lekker los teugeltje en lekker veel ontspanning. Ik voel en merk dat dit paard er lichamelijk nog niet helemaal klaar voor is, maar aan de geest zal het niet liggen, hij is super enthousiast en vind het prachtig! Tot de tijd dat hij er wel lichamelijk klaar voor is word er niet veel van hem verwacht.

Ik hem inderdaad ook te dik :p Hier word aan gewerkt, meneer krijgt als het goed is geen biks en broodpap meer, maar gewoon hooi. Overdag staat hij in het land met genoeg gras!

Wat betreft het zadel, ik heb de eigenaar ingelicht en die beweerd iig dat er al een zadelmaker langs is geweest die heeft gezegd dat het zadel nog stijf is, dat het nog moet vormen en dat het wel goed komt...........

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:05

Dat is het meest vreemde wat ik een zadelmaker ooit heb horen zeggen dan..

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:32

Leuke haf :j Ik zou iets meer contact houden en ja handen wat meer dragen. Op dit moment is het ook erg belangrijk dat je hem de nodige steun geeft met je benen, zodat hij daar netjes tussen blijft lopen :)

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 00:20

@ Heleen: Vergeet niet dat de fotos maar momentopnames zijn, ik heb genoeg contact in de mond alleen ik geef hem regelmatig wat ruimte.

@ Axel: Stiekem geloof ik helemaal niet dat zei ooit een zadelmaker langs heeft laten komen. Ik doe mijn best haar aan te sporen dit wel te doen, maar het moet natuurlijk geen ruzie worden.. Ik heb mijn zadel uit de kast getrokken en opgeknapt, dit heeft eerder ook altijd op een vergelijkbare haflinger gelegen. Morgen maar eens even kijken of dit zadel beter past en anders word het voorlopig longeer werk, ik weiger te rijden op een jong paard met een zadel dat niet past.

Oenka
Berichten: 664
Geregistreerd: 18-05-13

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:02

goed dat je niet verder gaat met dit zadel!! Viel mij ook als eerste op idd. Wel ben ik ook van mening dat als je hem ook laat rennen aan de lijn dat je hem daarna niet meer moet rijden. Niet teveel in 1 keer. Vind het wel super dat je hem niet gelijk met zijn kin op de borst trekt etc :)

OnMyWay

Berichten: 161
Geregistreerd: 01-06-12
Woonplaats: Turnhout, België

Re: 3 jarige haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:18

Ik vind dat je hem heel fijn en vriendelijk rijd, ziet er ook ontspannen uit :)
Commentaar over zadel is al gegeven, vind het knap dat je niet met dit zadel verdergaat!