Inrijden doen of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caitelien

Inrijden doen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:28

dit is de eerste keer dat ik wat plaats en heb dus geen idee of het hier goed staat..

ik heb het er met mijn ouders over gehad om misschien een jong paardje te kopen en zelf in te rijden, natuurlijk is dit met hulp.
maar ik vraag me af of ik dit wel aan kan.
ik heb gewerkt op een handelsstal en daar voornamelijk paarden doorgereden, maar nooit zelf beleerd.
wel heb ik een paar paarden zadelmak gemaakt en dit ging zonder problemen, maar ben er nooit zelf opgestapt toen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:51

ED --> RT-P

capopjekop

Re: Inrijden doen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:52

Dat ligt maar net aan het karakter van het paard, je begeleiding enz. Als jij in het begin enkel met je paardje werkt als de begeleiding erbij is kan er in mijn ogen weinig mis gaan, mits je een normaal paard hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:52

Ooit moet de eerste keer zijn. Als jij een geschikt paardje koopt, geduld genoeg voor het voortraject hebt, en goede begeleiding kunt krijgen, dan zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:38

Sonja schreef:
Ooit moet de eerste keer zijn. Als jij een geschikt paardje koopt, geduld genoeg voor het voortraject hebt, en goede begeleiding kunt krijgen, dan zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.

Mee eens. Mijn tweede paardje was groen (2,5jaar) en die heb ik zelf beleerd/zadelmak etc etc..
Ik had wel 12 jaar ervaring met paardrijden, maar nooit mijn eigen paardje tot 4 jaar daarvoor.
Ik heb een Quarter gekocht en het klikte meteen, alles op een speelse manier en echte maatjes geworden.
Wat ik belangrijk vind als je een jonkie koopt is dat je kijkt naar de klik die je wel of niet heb. Ik denk dat je als je een klik heb met het paardje, er al voor 50% bent..
Mijn paardje was de 3e of 4e die ik zag en ik wist het meteen... Makkelijk in omgang, reageerde goed op lichaamstaal en (waarom ik een jonkie heb gekocht) trauma-loos :)

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:29

Het klinkt alsof je niet overmoedig bent. Met de juiste hulp zou ik het doen als ik jou was. Ik ben het zelf ook van plan (met goede begeleiding).

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:34

Zoals Sonja zegt; ooit moet de eerste keer zijn.
Ik heb 2,5 jaar geleden ook een jong paard gekocht.
Heel veel mensen vonden dit geen verstandige aankoop.
Want ik had nog nooit een paard ingereden etc.
Maar met heel erg veel begeleiding rijden we nu heerlijk rond.

Denk ook wel dat je het moet treffen met het karakter van het paard, ik heb wel echt een goedzak.
Denk als het een erg moeilijk paardje was geweest ik wel meer problemen er mee had gekregen.
Als jij denk dat het lukt en je kan goede begleiding vinden zeg ik doen!
Niks leukers dan je paard helemaal naar eigen hand zetten.

sofieiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:36

Ik denk zeker dat het moeten lukken. Inderdaad zoals hierboven gezegd met goede begeleiding en een "normaal" paard. Het zou mij ook een hele leuke uitdaging lijken!

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:03

Waarom niet? Zolang je een "normaal" paard koopt en hiermee alles rustig en geduldig alles opbouwt onder begeleiding kan er weinig misgaan. Als je teveel twijfelt en je, je daarbij ook gespannen/angstig voelt zou ik het persoonlijk niet doen. Dan kan je hem beter zelf klaarmaken en de eerste paar keer een 'vreemde' ruiter hem laten berijden. Succes met je beslissing :D

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:48

vorig jaar kocht ik een 2 jarige. Nog een jaartje in de opfok laten staan en sinds april is hij bij mij.
Hij kon nog helemaal niets, niet stilstaan, niet vast staan niets.

Met heel veel geduld, en veel belonen kan ik nu inmiddels al zoveel met hem.
Met poetsen staat hij lekker te genieten. Het viel me van de week op dat hij zo goed stil stond. Het ging eigenlijk vanzelf zodat ik het niet eens meer realiseer hoe hij in het begin was, en hoeveel tijd het heeft gekost.
Ik heb nu sinds vorige maand les met grondwerk. Heerlijk om te doen. Mijn paardje vind het leuk en onze band is nog beter geworden.

Zadeltje heeft hij al opgehad geen problemen, hij heeft nu een vliegendeken en kap op, zonder problemen.
Vorig weekend heb ik er opgezeten en een rondje gestapt, samen met mijn lesgeefster, en ook dit ging weer perfect.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, als jij geduld hebt, en begrip voor een paard op kan brengen dat het voor hem allemaal nieuw en spannend is, en je kunt inleven (en misschien inlezen) in natuurlijk paardengedrag verwacht ik echt geen problemen. En neem lekker de tijd, niet binnen een maand al willen rond rijden. Neem de tijd om jou paard te leren kennen, en hij jou ook.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:54

Bengell schreef:
Waarom niet? Zolang je een "normaal" paard koopt en hiermee alles rustig en geduldig alles opbouwt onder begeleiding kan er weinig misgaan. Als je teveel twijfelt en je, je daarbij ook gespannen/angstig voelt zou ik het persoonlijk niet doen. Dan kan je hem beter zelf klaarmaken en de eerste paar keer een 'vreemde' ruiter hem laten berijden. Succes met je beslissing :D

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, er kan van alles misgaan.
Maar je moet wel sterk in je schoenen staan en je ''niet laten kennen'' (de baas kunnen zijn)

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:17

Met goede begeleiding en een klik met het paard zou het vast lukken!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:48

Ik heb het gedaan, en nooit weer! :')

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:19

Ik vraag me af waarom?

Wat iedereen wel zegt, ooit moet de eerste keer zijn, ik heb het samen met een vriendin gedaan, maar wel met de nodige ervaring in ons achterhoofd hoe en wat.

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:36

Met hulp, zeker doen leer je erg veel van!!!