paard leren wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bokje_123

paard leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:44

hallow,
ik wil graag me fjord leren wijken. maar wat is een goede manier hier voor?
ik heb het geprobeerd aan de hand met zweep (zo heb ik het ook een ander paard geleerd), maar ze vind die zweep eng en wilt dan weg rennen.

Xx

DianaWinnie

Re: paard leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:46

ik zou zeggen neem les van een goed opgeleide instructeur, die kan je de juiste aanwijzingen geven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:43

Begin bij het begin, eerst zorgen dat het paard alle hulpmiddelen vertrouwt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:22

OPG --> RT-P

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:24

is er ook nog een andere manier het een paard te leren. want ik rij haar ook nooit met zweep.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:29

Ervoor zorgen dat ze goed op je beenhulpen reageert en dan de hulpen geven voor het wijken. Goed kijken waar je heen wilt. Goed belonen ook al doet ze maar 2 stappen. Niet gelijk meters opzij willen. Succes!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:12

Bowen schreef:

Nr 1 dus, vertrouwen, een paard mag nooit bang zijn voor de zweep.
Het beste is van af de grond beginnen met uitleggen zoals in een andere reactie geschreven.

Anders:
Ga op een volte en maak die steeds kleiner maar met een uitzwaaiende achterhand, houdt dan halt en in het halthouden druk je met je binnen been de achterhand naar buiten.
De meeste paarden zullen hier op een beetje op wijken.
Beloon uitbundig en stap af. Klaar voor vandaag. Morgen verder.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:49

Simpelman schreef:
Anders:
Ga op een volte en maak die steeds kleiner maar met een uitzwaaiende achterhand, houdt dan halt en in het halthouden druk je met je binnen been de achterhand naar buiten.

Dit kan ik beamen. Tijdens mijn privelessen wijken wij ook al eens. Langs 1 kant doet mijn paard dit super, de andere kant is een ramp. Instructeur zie van rij een kleine volte, binnenbeen naar achter en laat de achterhand uitzwaaien (ook dit was een ramp). Instructeur heeft vanaf de grond geholpen. Zo gaan we dit dan ook verder uitbouwen.
Als ik van jou was TS zou ik dit proberen

RachelMeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:47

zorg er eerst voor dat je paard 100% recht is!! Neem les en begin met recht maken op de binnenhoefslag en ga met wat stelling proberen. leg je been iets naar achter en probeer haar heel iets opzij te duwen!! maar zorg er echt voor dat je paard recht is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:49

RachelMeesje schreef:
zorg er eerst voor dat je paard 100% recht is!! Neem les en begin met recht maken op de binnenhoefslag en ga met wat stelling proberen. leg je been iets naar achter en probeer haar heel iets opzij te duwen!! maar zorg er echt voor dat je paard recht is!

Kun je erbij uitleggen wat je precies onder dat 'recht' verstaat, hoe je dat bereikt, en waarom dat zo belangrijk is vóór je gaat wijken?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:55

Als je paard op de poetsplaats de hulpen kent om opzij te gaan. (Dus je drukt met je hand op de plek waar met rijden je been ligt) gaat het bijna vanzelf. Stukje van de hoefslag af (2-3 meter), kleine ophouding binnenteugel zodat ze niet schuin weg loopt en dan binnenbeen er aan, ietsje achter de singel. Als ze een pasje doen wat er op lijkt belonen!!

RachelMeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:23

recht lopen is gewoon dat zijn hele lijf in 1 lijn loopt! dus de voorhand mooi voor de achterhand!! dit is belangrijk omdat je anders je paard nooit mooi kan laten wijken! want als je afwend om te gaan wijken moet je hem eerst rechtstellen en moet hij in een rechte lijn opzij en als je dat rechtmaken nog niet onder de knie hebt gaat dit nooit goedkomen!! Elk paard loopt scheef! bij de 1 is dat anders dan de andere!! je hebt ook wel eens paarden die bijv. op de rechterhand rechts niet willen loslaten!! dat kan je ook oplossen om het eerst recht te maken!!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:26

gewoon 2,3 stappen van de hoefslag, en dan de hulpen voor het wijken, een paard trekt vanzelf naar de hoefslag, en als ze het doet uitbundig belonen, en een stapje verder van de hoefslag.
en laat die zweep maar gewoon weg ;) het moet op beendruk

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 01:40

Ben ik mn jonge paardje ook spelenderwijs leren.
Afwenden bij C of A, been waar die voor moet wijken zo ver mogelijk naar achter leggen (niet te veel naar boven zoals ik int begin deed..). Met beide teugels naar de kant sturen waar die heen moet (bv rechts. Druk op rechterteugel + linkerteugel tegen de hals leggen.). Dan je binnenbeen (waar die voor moet wijken) goed aandrukken.

In het begin Met een paar stappen blij zijn! Doet ie die goed, belonen alsof ie de olympische spelen heeft gewonnen en dan iets anders gaan doen.

Succes!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:05

Simpelman schreef:
Bowen schreef:

Nr 1 dus, vertrouwen, een paard mag nooit bang zijn voor de zweep.
Het beste is van af de grond beginnen met uitleggen zoals in een andere reactie geschreven.

Anders:

Ik ken deze methode niet, maar lijkt me toch niet handig?! Je leert als ik het goed begrijp dat je paard achterhand naar buiten "zwaait" dus met wijken heb je dan altijd achterhand voor.... Waar je dus geen hoge punten mee gaat scoren....

Ik leer ze het inderdaad ook door binnenhoefslag en "misbruik" te maken van het feit dat ze graag naar de wand trekken. Belonen en uitbouwen.

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:54

RachelMeesje schreef:
recht lopen is gewoon dat zijn hele lijf in 1 lijn loopt! dus de voorhand mooi voor de achterhand!! dit is belangrijk omdat je anders je paard nooit mooi kan laten wijken! want als je afwend om te gaan wijken moet je hem eerst rechtstellen en moet hij in een rechte lijn opzij en als je dat rechtmaken nog niet onder de knie hebt gaat dit nooit goedkomen!! Elk paard loopt scheef! bij de 1 is dat anders dan de andere!! je hebt ook wel eens paarden die bijv. op de rechterhand rechts niet willen loslaten!! dat kan je ook oplossen om het eerst recht te maken!!

Rechtrichten (een paard dus soepel maken naar beide kanten) doe je juist door middel van zijgangen wijken/travers ed... Is heel veel info over te vinden, best interessant om je eens in te verdiepen :-)