Veranderen naar lichter bit, zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Veranderen naar lichter bit, zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:38

Dag bokkers! :j

Ik zit eigenlijk met een probleem ivm mijn bit. Toen ik mijn pony in het begin had, zat er totaal geen rem op. Instructrice toen-der-tijd zei dat ik mij zwaar moest maken, naar achter zitten en trekken maar. Ik vond dit echt niet fijn om te doen (zijn mond ging open, hoofd in de lucht, ... )
Wegens 'groepsdruk' van andere stalgenoten kocht ik mij een dubbelgebroken pessoa bit met 3 ringen. Toen kon ik hem letterlijk op de pinken rijden -als mijn teugels op de 1e ring onder de grootste ring zaten-

Achteraf ben ik er ook achter gekomen, via een bokker, dat hij verkeerd is opgeleerd, reden met stang&trens bit en hielden zich niet in om erin te pleuren, ...
of het waar is weet ik niet ;)
Uiteindelijk ben ik naar de ruitershop gestapt en heb me een dubbelgebroken watertrens gekocht, met koperen mondstuk, ringen in zilver (?).

Kan ik nu gewoon zomaar op mijn pony stappen met dit bit? Of ga ik weer vanaf 0 moeten beginnen?

Groetjes, Laura

Edit: Op mijn zit reageert hij niet zo heel goed, dus ga ik mijn hulpen, met name vertragen, dan 'harder' moeten geven met een gewoon trensje?
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 03-07-13 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Veranderen naar lichter bit, zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:44

Ik zou eerst een nieuwe instructie zoeken haha en je kunt best met een dubbelgebroken trensje gaan rijden hoor :j

LOLLYYwood

Re: Veranderen naar lichter bit, zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:46

Nieuwe instructrice heb ik al, binnenkort ga ik een proefles bij haar rijden! Bedankt voor je reactie :)
Wat ik mij ook afvroeg -wat ondertussen ook in de OP staat- Op de zit reageert hij niet zo heel erg goed, dus vooral bij vertragen: ga ik mijn hulpen dan 'harder' moeten geven?

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:48

Ik heb er niet veel verstand van, maar misschien je passoabit met 2 teugels gebruiken.
1 teugel op het grote bitring, dus zonder hefboom, en 1 op waar je hem nu hebt.

Dan kan je gewoon op de 'normale' (zonder hefboom) gaan rijden, en mocht hij op hol gaan kun je altijd de andere teugel erbij pakken en dit zo afbouwen.

Ik weet niet of hij vervelend is, want is hij dat niet zou ik gewoon een dubbelgebroken trensje erin hangen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:49

LOLLYYwood schreef:
Nieuwe instructrice heb ik al, binnenkort ga ik een proefles bij haar rijden! Bedankt voor je reactie :)
Wat ik mij ook afvroeg -wat ondertussen ook in de OP staat- Op de zit reageert hij niet zo heel erg goed, dus vooral bij vertragen: ga ik mijn hulpen dan 'harder' moeten geven?

Ga maar eens proberen langzamer te lichtrijden, dat heeft veel meer effect. Dan hoef je niks in de mond te doen. Dus gewoon blijven lichtrijden maar je billen net iets meer in het zadel duwen en iets vertragen in het ritme, zodat het paard mee gaat in dat langzamere ritme. Dat kan in het begin een halve minuut duren voordat het paard reageert maar gewoon rustig volhouden, na een tijdje valt het kwartje wel :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:51

Hij is helemaal niet vervelend, maar erg schrikkerig in 1 hoek van de piste, dus dan gaat hij op een loopje of beginnen klieren, als ik dan duidelijk aangeef met binnenhand hoger en binnenbeen eraan doet hij weer 'normaal' :)
Verder is hij ook zeer sterk (in de galop en als we springen voor afwisseling) en hij weet maar al te goed dat hij z'n speknek kan gebruiken (fjord). Ik ben trouwens onlangs veranderd van stal, vandaar dat hij momenteel nog schrikkerig is in die ene hoek :)

@ Joolien: bedankt voor de tip! Ga ik eens proberen :j