Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lie634 schreef:gebruik je hulpteugles gebruik is touwtjes en zet die heel strak en laat haar zo 5 min staan
en als ze niet luisterd of gek doet maak je haar dat duidelijk
lie634 schreef:gebruik je hulpteugles gebruik is touwtjes en zet die heel strak en laat haar zo 5 min staan
Ehh dat dus niet doen.
LZL schreef:Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en aan de teugel vraag dan gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik haar heeel lichtjes probeer aan de teugel te rijden. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed.

LeonieHorses schreef:misschien te veel energie? gebruik misschien hulpteugels of laat iemand die veel verstand heeft van ponys ( instructeur) longeren als jij erop zit en dan een keertje galoperen. met een longeerzweep erbij anders heeft diegene die longeert vaak nog niets over een paard te zeggen die ondeugent is
LeonieHorses schreef:misschien te veel energie? gebruik misschien hulpteugels of laat iemand die veel verstand heeft van ponys ( instructeur) longeren als jij erop zit en dan een keertje galoperen. met een longeerzweep erbij anders heeft diegene die longeert vaak nog niets over een paard te zeggen die ondeugent is
xDreamerx schreef:LZL schreef:Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en aan de teugel vraag dan gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik haar heeel lichtjes probeer aan de teugel te rijden. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed.
Oké nu even ontopic. Hoe vraag je haar aan de teugel? Het is denk ik een stukje onervarenheid van jullie beiden, misschien is de pony qua kracht of soepelheid nog helemaal niet aan de galop toe, of geef je haar niet de juiste hulpen, of ben je onbewust hulpen (met bijv.) je zit aan het geven waardoor ze niet anders kan. En dan kan er best wel een stukje ongehoorzaamheid bij zitten, maar dat los je op met duidelijkheid en hulp van een goede instructeur! En dus niet zoals in de eerste reactie beschreven staat, maar dat weet je zelf ook wel denk ik
edit: ik zie trouwens dat degene van de 'touwtjes strak-methode' 12 jaar is...
femmieb schreef:ik had dat ook met mijn paardje, maar dan ook in de draf+stap. ik moest toen van mijn lerares haar op een volte zetten en die dan weer in een s verdelen. je veranderd dan steeds van hand. en kan je goed met stelling oefenen. ik denk niet dat je die oefening ook in galop kan doen. maar je kan hem altijd in de draf/stap proberen.
ook met je, je buiten teugel en buiten been er goed bij houden. dat was namelijk ook een probleem die bij mij speelde
LZL schreef:Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en aan de teugel vraag dan gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik haar heeel lichtjes probeer aan de teugel te rijden. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed.
FriesWytske schreef:LZL schreef:Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en aan de teugel vraag dan gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik haar heeel lichtjes probeer aan de teugel te rijden. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed.
Dit heb ik vorig jaar ook meegemaakt met de toen 4-jarige waar ik op rijd. Ik heb het gewoon opgelost door in mijn trainingen gewoon rechtuit te gaan. En soms een keer een halve volte te doen. Zodra ik dan ook merkte dat ze wilde uitbreken, ging ik over in draf. Zo heb ik dat ook een aantal keren op wedstrijd gedaan. En op een gegeven moment kon ik weer normale voltes rijden. Aan de teugel was voor mij nog helemaal niet aan de orde in galop. Dat moest vanuit haarzelf komen, zoals het ook in stap en draf hoort te komen.