Pony breekt uit in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LZL

Pony breekt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:35

Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en haar probeer nageeflijk te rijden gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik het heeel lichtjes probeer. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed. Ik zit op les ja! voor de gene die dat wil weten :)
Laatst bijgewerkt door LZL op 03-07-13 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

lie634

Re: Pony breekt uit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:37

gebruik je hulpteugles gebruik is touwtjes en zet die heel strak en laat haar zo 5 min staan
en als ze niet luisterd of gek doet maak je haar dat duidelijk

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:39

lie634 schreef:
gebruik je hulpteugles gebruik is touwtjes en zet die heel strak en laat haar zo 5 min staan

PARDON?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:40

lie634 schreef:

uhm, naar deze tip zou ik zeker niet luisteren!

Sluit je haar wel goed op met je buitenhand? Dus alleen lichte stelling vragen met je binnenhand, en met je buitenhand stuur je haar de volte op. Hierdoor kan ze dus niet de andere kant op rennen, omdat je dus niet trekt aan je binnenteugel, maar begrenst met je buitenteugel en buitenbeen.

Heb je les? Ik denk dat je instructrice je hier goed bij kan helpen.
Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 03-07-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Ga eens werken aan de galop aan een longeerlijn?
En heb je les? :) dat helpt meestal ook wel

Kimberly520

lie634 schreef:

Dit meen je toch niet, pony is 4jaar oud en moet nog veel leren.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:41

Kimberly520 schreef:
lie634 schreef:

Dit meen je toch niet, pony is 4jaar oud en moet nog veel leren.

Inderdaad

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:41

lie634 schreef:

Pardon? En jij wilt een verzorgpony krijgen via bokt?! Succes, iemand die zulke tips geeft zal nooit op mijn pony komen...
TS: Probeer je pony op de volte goed te helpen door duidelijke binnenstelling en je buitenbeen er goed tegen te houden, voel je dat ze naar buiten valt druk je je buitenbeen iets meer aan. Probeer je niet te focussen op het nageven, dat komt vanzelf. Je pony is nog jong en kort onder het zadel.
Heb je ook les?
Laatst bijgewerkt door Fennee op 03-07-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:42

lie634 schreef:

Jij bent de leukste thuis zeker :')

LeonieHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:43

misschien te veel energie? gebruik misschien hulpteugels of laat iemand die veel verstand heeft van ponys ( instructeur) longeren als jij erop zit en dan een keertje galoperen. met een longeerzweep erbij anders heeft diegene die longeert vaak nog niets over een paard te zeggen die ondeugent is

hannah41

lie634 schreef:

:wow: Ehh dat dus niet doen.

In ieder geval geen kneepjes gebruiken. Kijk anders even op deze site: http://aandeteugel.jouwweb.nl/ hier staat veel over aan de teugel. Succes! :)

xDreamerx

LZL schreef:
Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en aan de teugel vraag dan gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik haar heeel lichtjes probeer aan de teugel te rijden. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed.

Oké nu even ontopic. Hoe vraag je haar aan de teugel? Het is denk ik een stukje onervarenheid van jullie beiden, misschien is de pony qua kracht of soepelheid nog helemaal niet aan de galop toe, of geef je haar niet de juiste hulpen, of ben je onbewust hulpen (met bijv.) je zit aan het geven waardoor ze niet anders kan. En dan kan er best wel een stukje ongehoorzaamheid bij zitten, maar dat los je op met duidelijkheid en hulp van een goede instructeur! En dus niet zoals in de eerste reactie beschreven staat, maar dat weet je zelf ook wel denk ik :)

edit: ik zie trouwens dat degene van de 'touwtjes strak-methode' 12 jaar is...
Laatst bijgewerkt door xDreamerx op 03-07-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberly520

LeonieHorses schreef:
misschien te veel energie? gebruik misschien hulpteugels of laat iemand die veel verstand heeft van ponys ( instructeur) longeren als jij erop zit en dan een keertje galoperen. met een longeerzweep erbij anders heeft diegene die longeert vaak nog niets over een paard te zeggen die ondeugent is

Het paard is niet ondeugend het snapt gewoon niet wat er van hem gevraagd word.

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:46

M_hartje_M schreef:
lie634 schreef:

Jij bent de leukste thuis zeker :')

Die tip ga ik natuurlijk niet opvolgen!~ :+

femmieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:46

ik had dat ook met mijn paardje, maar dan ook in de draf+stap. ik moest toen van mijn lerares haar op een volte zetten en die dan weer in een s verdelen. je veranderd dan steeds van hand. en kan je goed met stelling oefenen. ik denk niet dat je die oefening ook in galop kan doen. maar je kan hem altijd in de draf/stap proberen.
ook met je, je buiten teugel en buiten been er goed bij houden. dat was namelijk ook een probleem die bij mij speelde

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:48

LeonieHorses schreef:

Klopt ze heeft veel energie, misschien is het inderdaad handig om voor de tijd te longeren terwijl ik erop zit! Bedankt voor de tip! :)

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:49

xDreamerx schreef:
LZL schreef:
Als ik galopeer en mijn pony(4 jaar oud) en aan de teugel vraag dan gaat ze ervandoor, het word haar dan blijkbaar te moeilijk. En als ik haar op de volte zet breekt ze elke keer uit, dan galoppeerd ze gewoon ineens de andere kant op,ook als ik haar heeel lichtjes probeer aan de teugel te rijden. Iemand tips? Ze moet het toch een keer leren in galop en in stap en draf is het goed.

Oké nu even ontopic. Hoe vraag je haar aan de teugel? Het is denk ik een stukje onervarenheid van jullie beiden, misschien is de pony qua kracht of soepelheid nog helemaal niet aan de galop toe, of geef je haar niet de juiste hulpen, of ben je onbewust hulpen (met bijv.) je zit aan het geven waardoor ze niet anders kan. En dan kan er best wel een stukje ongehoorzaamheid bij zitten, maar dat los je op met duidelijkheid en hulp van een goede instructeur! En dus niet zoals in de eerste reactie beschreven staat, maar dat weet je zelf ook wel denk ik :)

edit: ik zie trouwens dat degene van de 'touwtjes strak-methode' 12 jaar is...

Ja klopt, ik denk ook niet dat de pony alles verkeerd doet hoor! Wat de pony doet ligt meer aan de ruiter dan aan de pony maar ik probeer er dus achter te komen wat ik verkeerd doe. En die eerste tip ga ik niet opvolgen nee... :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:50

Aan de teugel vragen....?

Hmmmm, tijd voor nieuwe instructies voor de ruiter zelf dus.

Zoek eerst eens op, via google wat nageven is. Dan wat aan de teugel is....

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:51

lie634 schreef:

WAT???
Zet je paard strak en laat haar zo staan????
Ik weet niet van wie jij dat hebt geleerd, maar dit is zeker niet de juiste manier!
Tuurlijk je kan een hulpteugel gebruiken als het op de goede manier gebruikt word, maar niet als het is omdat het paard het moeilijk vind. (het liefst gewoon geen hulpteugel, maar als je naar een dressuur stal gaat zul je zien dat iedereen er zowat mee rijd maar wel op een goede manier)
Ga vooral oefenen met stelling in de galop, rij in de galop (op de volte) overgangen middengalop, juist weer verzamelde galop enz. heeft bij mijn ponytje heel erg geholpen.Ook als de volte goed gaat in galop, zou je hem kunnen verkleinen en kunnen vergroten. Als je paard wegspringt op de volte, laat je haar niet die kant op gaan, okal is het een halve ronde verder je stuurt haar terug op de volte via de bakrand kant (niet dat ze met haar hoofd tegen de bakrand aan moet knallen maar het gaat erom dat ze anders haar zin alsnog krijgt). mijn pony deed dit ook, en dit heb ik onder begeleiding zo opgelost en ze springt nu niet meer weg op de volte :)
Succes met trainen! :+

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:51

Maar hoe 'vraag' je haar aan de teugel dan? En heb je les?

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:52

femmieb schreef:
ik had dat ook met mijn paardje, maar dan ook in de draf+stap. ik moest toen van mijn lerares haar op een volte zetten en die dan weer in een s verdelen. je veranderd dan steeds van hand. en kan je goed met stelling oefenen. ik denk niet dat je die oefening ook in galop kan doen. maar je kan hem altijd in de draf/stap proberen.
ook met je, je buiten teugel en buiten been er goed bij houden. dat was namelijk ook een probleem die bij mij speelde

Oke, ja dat kan ik ook wel eens proberen in stap en draf. Bedankt voor de tip :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:54

LZL schreef:

Dit heb ik vorig jaar ook meegemaakt met de toen 4-jarige waar ik op rijd. Ik heb het gewoon opgelost door in mijn trainingen gewoon rechtuit te gaan. En soms een keer een halve volte te doen. Zodra ik dan ook merkte dat ze wilde uitbreken, ging ik over in draf. Zo heb ik dat ook een aantal keren op wedstrijd gedaan. En op een gegeven moment kon ik weer normale voltes rijden. Aan de teugel was voor mij nog helemaal niet aan de orde in galop. Dat moest vanuit haarzelf komen, zoals het ook in stap en draf hoort te komen.

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:56

FriesWytske schreef:
LZL schreef:

Dit heb ik vorig jaar ook meegemaakt met de toen 4-jarige waar ik op rijd. Ik heb het gewoon opgelost door in mijn trainingen gewoon rechtuit te gaan. En soms een keer een halve volte te doen. Zodra ik dan ook merkte dat ze wilde uitbreken, ging ik over in draf. Zo heb ik dat ook een aantal keren op wedstrijd gedaan. En op een gegeven moment kon ik weer normale voltes rijden. Aan de teugel was voor mij nog helemaal niet aan de orde in galop. Dat moest vanuit haarzelf komen, zoals het ook in stap en draf hoort te komen.

Oke, ja dat is ook een goede, steeds een halve volte en het gewoon niet zo ver laten komen dat ze uitbreekt. Bedankt! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:58

Bij de term 'aan de teugel' krijg ik vaak al de kriebels. Officieel wordt hiermee bedoelt dat je paard nageeft aan je hand. In de praktijk betekent dit helaas dat het paard aan de voorkant gewoon in de krul geknepen of getrokken wordt.

Ik vermoed dan ook dat je paard nog niet echt balans heeft in de galop en jij haar dus ook nog eens stoort door aan de voorkant te zitten.

Mijn advies: kijk niet naar het hoofd maar werk aan voorwaarts/neerwaarts, hals strekken en weer oppakken (je paard volgt dus je hand, niet gewoon kort trekken).
Neerwaarts is dus een gevolg van ontspanning. Maar ten eerste moet je paard voorwaarts (wat niet betekent dat je paard hard moet gaan, maar dat hij een voorwaartse drang heeft) zijn.

Heb je les?
Laatst bijgewerkt door Sassol op 03-07-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:59

Ja, zo heb ik het samen met mijn instructeur opgelost. En als ze niet op de halve volte willen. Wat dan ook nog wel eens wil. Dan gewoon rechtdoor gaan. Maar jij beslist wat je doet. Gaat ze uit zichzelf op de volte. Ook niet toelaten. Dan ga jij dus rechtuit. Hebben ze snel door, dat jij degene bent die de baas is.