Ik denk erover om twee IJslanders te kopen voor mijn dochter van 10 en mezelf (1.72 m., 69 kg.) Nu heb ik een leuke IJslander gezien, maar die is 1.35 m hoog. Is dat niet te klein om mij te dragen? Welke schofthoogte zou je aanraden? Alvast bedankt voor de tips! groetjes, Brigitte
hoi brigitte, zelf zit ik niet zo in de ijslanders maar ik denk inderdaad dat 1.35 wel wat klein is. ik weet niet wat het minimale schofthoogte is maar ik zou als ik u was misschien wel voor wat groters kijken. 1 voordeel natuurlijk is dat ijslanders best breed zijn dus die kunnen meer houden dan een welsh van 1.35!
groetjes leonie
amy_leftover
Geplaatst: 03-07-13 13:33
Ik heb met mijn 1.68 jaren op een IJslander van ongeveer dit formaat gereden, misschien zelfs nog wel iets kleiner. Stond absoluut niet gek hoor Het zijn over het algemeen vrij stevige paardjes, waardoor het prima kan
donata100
Geplaatst: 03-07-13 17:18
Een paard of pony kan maximaal 20 % van zijn eigen gewicht dragen qua ruiter. Het gaat dus erom hoeveel de pony zelf weegt niet om hoelang je zelf bent. Al is het geen dwingende stelregel, je kunt op je vingers nagaan dat wanneer jouw laarzen knieen van je pony voorbij gaan van welk ras dan ook: Je dan echt wel te lang bent voor zn lengte. Ijslanders staan erom bekend dat ze meer kunnen hebben als een ander ras maar ik zou niet overdrijven.
Voor de duidelijkheid: Als jouw paard dus 300 kg weegt dan kan je hem maximaal 60 kg belasten. Weegt ie 350 kg dan kan je hem 70 kg belasten en weegt ie 400 kg dan 80 kg en zo verder. Ik heb mensen zien rijden op een c pony van 300 kg die zelf 80 kg waren (dus 20 kg boven t max. gewicht) Onnodig te zeggen dat het dier dan gaat uitzwaaien met de benen en het gehele paardenlichaam snel slijt. De banden en pezen rekken uit en je hebt allerlei risicos op blessures zoals kissing spines en hoefkatrol. Een shet die ruim te zwaar belast wordt heb ik zien veranderen van een normale rug naar een brede rug. Je kan ook wel nagaan dat een koudbloed met zware botten met een goede BMI meer kan dragen dan een Arabier die zelf bijvoorbeeld te zwaar is
Ijslanders zijn sterke paarden, mits ze goed getraind worden natuurlijk. Op mijn stageplek (zorgboerderij) rijden ze ook met 2 ijslandertjes. een van ongeveer 1.33 en een van ongeveer 1.40. Deze dragen beide zonder problemen ook volwassen mannen. Ik rij die van 1.33 bij, ben zelf ongeveer 62 kilo en nog niet in de verste verte een probleem hoor! Dus ik denk dat jouw gewicht ook geen enkel probleem zou moeten vormen