Juiste manier besturen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaikee

Juiste manier besturen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 22:51

Hallo,

Ik heb geen ander onderwerp kunnen vinden over het zelfde. Dus maak ik er zelf maar 1 :)
Sinds 3 maanden heb ik een paard, met hulp (3x per week) ben ik haar aan het doorrijden.
Mijn instructrice leert het sturen zo aan.
Buiten teugel tegen de nek, binnen teugel ontspannen en eventueel buien been eraan.
Is dit de juiste manier van sturen, ik heb het anders aan geleerd en vind het dan ook heel lastig.
Ik heb aan geleerd om hele lichte druk op de binnen teugel te geven, zo krijgt het paard stelling,
en vanuit daar door werken naar een wending door nog een keer lichte druk te geven.

Wat is de juiste manier en waarom?

Abacab

Re: Juiste manier besturen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:28

Ik ben het met je eens. Door ze helemaal op de buitenteugel te rijden krijg je snel van die plankjes. En na een tijdje gaan ze er vaak op kreupelen. Je rijdt je paard altijd met gelijke druk op 2 tegels. Doe je dat niet dan krijg je een scheef paard.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:30

Ik volg even... heb het zelfde

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:59

Een jong paard wil je leren in de wending na te geven op de binnenteugel, zich in zijn lichaam te buigen en aanleuning te nemen op de buitenteugel.
Dit is de eerste stap van het recht richten volgens de klassieke dressuur.
Dit oefen je even veel op links als op rechts.
Als je na een paar maanden een gelijke aanleuning op links en op rechts buiten hebt opgebouwd kun je je paard op twee gelijke teugels recht voorwaarts gaan rijden.

Om een jong paard na te laten geven op de binnenteugel breng je met een contact teugel je binnenhand iets omhoog en om te beginnen voor de duidelijkheid 20cm naar binnen.
Je nodigt je paard uit de binnenhand te volgen, zacht maar duidelijk.
Heb geduld! Beloon!
Deze hulp maak je in de tijd en afhankelijk van de snelheid van begrip van je paard steeds kleiner, uiteindelijk onzichtbaar, slechts een minieme spanning tot je reactie krijgt.
Het eind doel: door het een zijdig aantrekken van je kruis zal je paard de druk op dezelfde teugel vermeerderen, deze teugel biedt dan weerstand en laat je paard hier op nageven om hem vervolgens de wending in te laten gaan met een toestaande buitenhand die een iets versterkte aanleuning ontvangt.
Je buitenteugel bepaalt de buiging.

Je kruis span je gelijkertijd met je handhulp rustig en licht eenzijdig aan aan de binnenkant, op den duur is dit alleen voldoende om je paard te laten wenden.
Je kunt in het begin om je paard te helpen begrijpen iets meer gewicht dan nodig op je binnen zitbeentje hebben.
Kijk in de richting waarin je gaan wilt, je paard ziet dit.
Dit alles werkt alleen als je paard ontspannen en in vertrouwen actief voorwaarts gaat en jijzelf stil in evenwicht op je paard zit.
Geen gerommel, gedruk, gepluk, kalm, stil, geconcentreerd in evenwicht.
Wacht op je paard.
Stop als het goed gaat, stap af, daarmee leer je je paard dat je iets kan bereiken door mee te werken.

Werk zonder tijd, je kunt in 5 minuten meer bereiken dan in een uur.
Heel korte lessen werken het beste op de lange duur.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 08:58

Bedankt allemaal,

Ik weet nu niet meer wat ik moet doen...
Mijn paard luistert nu als ik de buitenteugel tegen de hals die en buitenbeen eraan.
Zou je dit ook kunnen alferen en gewoon sturen.
Het is zo verwarrend, het is precies het tegenoverestelde van wat ik heb geleerd.
En daarbij komt ook nog dat ik een instructrice heb die heel zeker is vanhaar zelf, dus als ik zeg dat ik anders wil sturen dan haal manier.... Word dit een hevige discussie.
Moet ik er dan maar gewoon mee leren leven?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:07

Ik denk dat je les moet nemen van iemand waar jij je goed, zelfzeker en begrepen bij voelt. Discussies voeren tijdens de les is verspilling van je tijd en geld.Vraag jezelf eens af wat je wilt;leren sturen op de reguliere manier of de klassieke manier zoals simpelman beschrijft.Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij eerst aangeleerd op de reguliere en daarna op de meer klassieke manier op basis van zithouding en gewichtverplaatsen. Mijn hengst was 8 jaar regulier gereden en ik ben nu wat klassieker bezig dus jawel je kunt je paard opnieuw ''afstellen'' op jouw hulpvraag.Succes ! Ik volg ook even want ik kan nog genoeg leren van dit topic

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:08

Zoals jij leert rijden leer ik ook rijden in de western. Je werkt dan vanuit het principe: druk = weggaan voor de druk.
Dus, buitentegel tegen de hals = druk daar moet ze voor weg gaan. Buitenbeen er tegenaan = druk. Daar moet ze dus ook voor weggaan. (Of hij)
Wel grappig dat je zegt dat je zegt 'eventueel buitenbeen' er tegen aan. Ik heb juist geleerd dat je teugels eerder bijzaak zijn en dat je moet sturen met je benen. Een paard zijn motor zit namelijk niet in zijn nek.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 09:16

Douce
Zo is het mij aangeleerd... ik zelf vind het een onprettige manier van werken.
Jij? Moet je ook wennen? Of heb je het nooit anders geleerd..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:18

Dit moet me meer denken aan neckreining, vind ik persoonlijk een fijne manier van sturen. Rij zelf ook op deze manier (wel western)
Geen manier is fout (zolang t paard er geen last van heeft dan), dus je moet doen wat jij t fijnste vindt em t beste bij voelt. :) als jij dit geen fijne manier vindt, zal ik het je paard ook niet aanleren. Jij bent degene die er op moet rijden, niet je instructrice :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:33

Jaikee schreef:
Douce
Zo is het mij aangeleerd... ik zelf vind het een onprettige manier van werken.
Jij? Moet je ook wennen? Of heb je het nooit anders geleerd..

Ik had al een hele lange tijd niet gereden dus ik moest sowieso wennen aan rijden an sich :+.
Ik vind het zelf een fijne manier maar binnen de western is deze manier dus inderdaad een stuk gebruikelijker.
Buiten dat vind ik het een fijne manier daar je minder doet met het bit.
Maar ik begrijp het wel als deze instructrice niets voor jou is. In discussie gaan schiet inderdaad niemand iets mee op.
Sta je zelf wel positief tegenover voornamelijk rijden op zit?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:54

Beide "manieren" zijn goed. Het is niet of/of. Je kan ze ook door elkaar heen gebruiken.

De ene manier is handiger voor snel schouders opzij zetten en deze laten kruisen. De andere is beter voor een mooie, ruime wending met buiging.
Daarnaast gebruik je beide bij correctie in het moment zelf.

Uiteindelijk is het je zit die de wending aangeeft. Je teugel en been hulpen maken kleine correcties als het paard z'n balans verliest.

Misschien probeert je instructrice jou te helpen met een teveel gebruik van de binnenteugel door je zonder binnenteugel te leren sturen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:04

Ik rij paard zoals ik fiets :+
Dat wil zeggen: ik kijk waar ik naar toe wil rijden, daardoor draaien mijn heupen en schouders in de juiste mate in, gaat mijn gewicht iets naar de binnenkant, waardoor mijn binnenbeen langer en nadrukkelijker wordt voor de buiging en schuift mijn buitenbeen al minimaal iets naar achter (alleen bij uitzwaaiende paarden gebruik ik dat been nadrukkelijker)
Mijn handen gaan allebei als aan een fietsstuur iets naar de kant die ik op wil, daardoor drukt je buitenteugel tegen de hals en komt je binnenteugel losser. De binnenteugel is normaal gesproken niet nodig voor het opvragen van stelling want die stelling krijg je cadeau bij de buiging die je hebt gekregen door je gewicht en binnenbeen. De buitenteugel stuurt de buitenschouder mee naar binnen. Alleen bij paarden die vasthouden in de kaak wil ik aan de binnenkant extra doorvragen, om te ontspannen als het paard zijn kaak loslaat.

Dus dat is zoals ik het doe: kijken waar je naartoe wil, twee handen mee insturen alsof je met de fiets rijdt. Dan volgt imo alles vanzelf, tenzij je extra moet inwerken om een probleem op te lossen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:06

@urielle dat is een goede beschrijving !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:11

Dank je! Geleerd in mijn paardrijden-moet-simpel-zijn-periode en ik vind het zelf nog steeds prettig rijden en voor elk niveau geschikt bij het lesgeven :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:14

Zoals Urielle het beschrijft doe ik het ook, in principe is dat het 'draaien vanuit je centrum' uit het Centered Riding. Als je goed vanuit je centrum (zeg voor het gemak even vanuit je bekken) draait, dan geef je de rest van de hulpen automatisch, maar dat gebruiken van je centrum is wel iets wat de meeste mensen moeten leren. Ik vind het een erg fijne en vriendelijke manier, want zo hoef je het paard niet eens te leren sturen, hij reageert gewoon op de biomechanica. Je blijft zo ook zelf in balans en ontspannen.
Dat houdt trouwens niet in dat bijv neck reining zoals hierboven omschreven wordt, 'fout' is, het is alleen anders.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:25

Maar ik denk dat iedereen het op een andere manier doet :)
Ik doe het nml ook via m'n zit, en als het nodig is met teugels (neckreining).
Dus eigenlijk is het gewoon een combinatie :P

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:21

Ik zat met hetzelfde probleem, had namelijk twee instructrices, de éen erg gericht op dressuur en de andere is springamazone geweest. Ben nu overgestapt op alleen les van de springamazone, bevalt mij én mijn paard veel beter. Dus, evenveel druk op beide teugels, binnenhand íets naar binnen en buitenbeen. Geen idee of ik t nu goed uitleg, ik doe t vooral op gevoel xd
Maar geen manier is fout idd, ligt er gewoon aan waar jij en je paard zich het best bij voelen.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:43

Wow wat een goede reacties :)
Ik zelf ben heel erg voor het rijden op de zit.
Vooral het verminderen van tempo zit er al goed ingebakken bij mijn merrie.
Iets te veel druk en ze staat stil haha
Alleen hoe gebruiken jullie je zit bij het sturen precies?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:49

Jaikee lees beschrijving van Simpelman hierboven eens goed door.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 06:33

De goede manier is:
/die maakt dat je paard zich aan de buitenzijde strekt (ontspant) en aanleuning neemt aan de buitenteugel die nu de grootte van de wending regelt, het volgt de buitenteugel
/die nageeft op de binnenteugel, het laat deze nagenoeg los
/voorwaarts doet gaan aan twee kuiten, met een iets aangetrokken kruis aan de binnenzijde (dit geeft vanzelf meer druk op het binnenbeen en plaats de buitenkuit naar achteren)

Het paard zal zich zo successievelijk gaan buigen

Dit is de inleiding naar het recht richten, het paard leert in het voorwaarts gaan aanleuning te nemen op de teugel tegenover het (eenzijdig) aangetrokken kruis en zich in te buigen op de binnen kuit.
Het zal op den duur gelijkzijdig aanleuning gaan nemen op het (gelijkzijdig) aangetrokken kruis en de gelijke inwerking van twee kuiten, het volgt de hand.
Correcties bij onbalans zijn dan gemakkelijk en subtiel te geven met iets meer druk van kuit of eenzijdig kruis.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 06:37

Urielle schreef:
Ik rij paard zoals ik fiets :+
Dat wil zeggen: ik kijk waar ik naar toe wil rijden, daardoor draaien mijn heupen en schouders in de juiste mate in, gaat mijn gewicht iets naar de binnenkant, waardoor mijn binnenbeen langer en nadrukkelijker wordt voor de buiging en schuift mijn buitenbeen al minimaal iets naar achter (alleen bij uitzwaaiende paarden gebruik ik dat been nadrukkelijker)
Mijn handen gaan allebei als aan een fietsstuur iets naar de kant die ik op wil, daardoor drukt je buitenteugel tegen de hals en komt je binnenteugel losser. De binnenteugel is normaal gesproken niet nodig voor het opvragen van stelling want die stelling krijg je cadeau bij de buiging die je hebt gekregen door je gewicht en binnenbeen. De buitenteugel stuurt de buitenschouder mee naar binnen. Alleen bij paarden die vasthouden in de kaak wil ik aan de binnenkant extra doorvragen, om te ontspannen als het paard zijn kaak loslaat.

Dus dat is zoals ik het doe: kijken waar je naartoe wil, twee handen mee insturen alsof je met de fiets rijdt. Dan volgt imo alles vanzelf, tenzij je extra moet inwerken om een probleem op te lossen.

Waar is nu de juiste werking van het eenzijdig aangetrokken kruis?
Wat doet de binnenhand?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:52

Ik trek mijn kruis niet aan in de wendingen en voltes, omdat ik kijk waar ik heenga draait mijn bekken mee en zakt het binnenbeen al in als steunpilaar waarom gedraaid moet worden zeg maar, dan heb je een kleine gewichtsverplaatsing en dat is, bij mijn paarden althans, voldoende om te buigen en te wenden. Ik probeer juist zo min mogelijk bewust te doen zodat ik op hoger niveau als er meer gedaan moet worden in de proef niet hoef na te denken over mijn inwerking in hoeken en wendingen.
Mijn binnenhand houdt alleen contact en geeft door het meedraaien meer vrijheid dan bij het rechtuit rijden. Alleen als een paard blijft vasthouden in de kaak wil ik gaan inwerken met mijn binnenhand. Verder komt de stelling normaal gesproken dus gewoon mee met de buiging die door gewicht en binnenbeen zijn opgevraagd.
(ideaal gesproken dan :P even eigen onhandige verkeerde automatismen daar gelaten natuurlijk ;) )

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:56

Wij leren (leeftijd tussen 10 en 15 jaar in 1 groep op zelfde niveau) kneepjes te geven in te teugel, nadat pony/paard ontspannen is gaan lopen. zo ruk je niet aan een stuk door in ieder geval. en met je ben natuurlijk ook wel sturen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:03

bentlage schreef:
Wij leren (leeftijd tussen 10 en 15 jaar in 1 groep op zelfde niveau) kneepjes te geven in te teugel, nadat pony/paard ontspannen is gaan lopen. zo ruk je niet aan een stuk door in ieder geval. en met je ben natuurlijk ook wel sturen.

Ik ben geen voorstander van zoveel onrust in de mond. Als een paard goed loopt probeer ik juist zo min mogelijk in te werken.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:07

als we een wending moeten maken gaan we absoluut niet rukken en trekken, het zijn rustige en vriendelijke hulpen om het paard te vragen.