Jong paard, schudt met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Jong paard, schudt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:53

Hoi bokkers!
Ik rij sinds kort een 4-jarige ruin, ik heb er nu 4x opgezeten en hij doet het tot nu toe echt super!
Hij pakt alles heel goed op! Het stuur zit erop, en we kunnen al los stappen, draven en galopperen.
Alleen 1 probleem: zodra ik heel iets, maar dan ook heel iets druk op de teugels zet, dan begint hij met zijn hoofd te schudden, van boven naar onder. Dus daar zit hem toch iets dwars in de mond..
We hebben al een ander bitje geprobeerd (eerst dubbelgebroken en nu enkel gebroken) maar we zien weinig verschil.
We dachten misschien ook om hem door de tandarts te laten controleren, aangezien hij daar nog nooit is geweest.
Morgen neem ik hem voor het eerst mee naar les, dus ik laat het even door mijn instructeur beoordelen.
Kennen jullie dit probleem?

unicorn_kiss

Re: Jong paard, schudt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:05

Inderdaad, tandarts is een goede optie. Ik zou eerst de tandarts afwachten en daarna eventueel kijken naar andere bitjes/bitloos

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:06

Eerst de tandarts, dan pas uberhaupt weer een bitje in doen. Wie weet wat er mis is en waar hij last van heeft. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:11

Bij mijn paard werd het schudden veroorzaakt door mijn onrustige hand, heb daar hard aan gewerkt dit is inmiddels verholpen.

Met een jong paard zou je eigenlijk standaard éérst de paardentandarts het gebit even moeten laten nakijken, voor je er sowieso een bit in doet en erop stapt. Ik heb ooit een jong paard compleet zien flippen bij het zadelmak maken/inrijden, bleek de oorzaak inderdaad in het gebit te zitten.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:14

Ik stem ook voor de tandarts, misschien wolfstandjes? Maar er zijn nog 1000 dingen die in de mond fout kunnen zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:16

De tandarts is zeker een goed idee. Mijn pony deed het ook een poos toen ze last had van een wolfstand

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:16

Mijn paard deed dit ook helemaal in het begin ik haar had.
Tandarts is toen geweest en ze had blijkbaar hele grote scherpe haken op haar kiezen wat heel erg pijn deed.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:17

En als de tandarts is geweest, laten jullie hem dan altijd nog een paar dagen rusten? Of gelijk er weer op?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:18

Wat iedereen zegt eerst tandarts erbij en dan verder kijken.
Misschien aan het wisselen en zit er een dop niet goed, wolfstanden, haken, het kan zoveel zijn :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:21

Ik zou ook de tandarts laten komen. Bij jonge paarden hoor je toch vaak dat er iets niet lekker zit. Wolfstanden, haken, een dop je weet het niet.

En als de tandarts geweest is geef ik altijd een paar dagen rust. Als ze echt iets aan het gebit gedaan hebben vooral, als ze alleen wat geslepen hebben (als je het zo noemt) dan zou je er eventueel de volgende dag wel weer op kunnen maar het is een jong paard dus het maakt niet uit als hij een paar dagen geen bit in heeft toch? :)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:24

Jooliieen schreef:
Hoi bokkers!
Ik rij sinds kort een 4-jarige ruin, ik heb er nu 4x opgezeten en hij doet het tot nu toe echt super!
Hij pakt alles heel goed op! Het stuur zit erop, en we kunnen al los stappen, draven en galopperen.
Alleen 1 probleem: zodra ik heel iets, maar dan ook heel iets druk op de teugels zet, dan begint hij met zijn hoofd te schudden, van boven naar onder. Dus daar zit hem toch iets dwars in de mond..
We hebben al een ander bitje geprobeerd (eerst dubbelgebroken en nu enkel gebroken) maar we zien weinig verschil.
We dachten misschien ook om hem door de tandarts te laten controleren, aangezien hij daar nog nooit is geweest.
Morgen neem ik hem voor het eerst mee naar les, dus ik laat het even door mijn instructeur beoordelen.
Kennen jullie dit probleem?

klinkt als zich verzetten.
Heb je een strenge hand of ben je onrustig in je handen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:28

Jooliieen schreef:
En als de tandarts is geweest, laten jullie hem dan altijd nog een paar dagen rusten? Of gelijk er weer op?

Afhankelijk wat er gedaan is en wat het advies dan de tandarts is.
Maar de dag zelf hebben ze hier dan altijd gewoon zeker vrij.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:33

Ik zou eerst ff de instructeur er naar laten kijken om te zien hoe of wat. tanden nakijken kun je daarna altijd nog. Als hij echt heel veel pijn heeft gaat hij niet alleen met zn hoofd schudden.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:54

Volg het advies van je paardentandarts. Meestal, als er alleen gevijld hoeft te worden, kun je meteen weer aan het werk, moet er iets getrokken worden o.d. dan een paar dagen wachten.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:02

Bedankt iedereen! :D
Ik heb net de tandarts gebeld, hij had vandaag en morgen geen tijd meer, dus hij komt donderdagavond! :)
Morgenavond neem ik hem dus nog even mee naar les, rij ik hem mooi aan een lange teugel :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:04

Grote kans dat ie aan het wisselen is
Bevestiging van tandarts is fijn en daarna gewoon geduld hebben (bij mijn 4 jarige merrie op het moment hetzelfde euvel)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:12

Daarnaast moet het paard wellicht nog wennen aan een bit?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:54

Zet nooit druk op beide teugels, zet er zo ie zo geen druk op, maar werk met gevoel, bedenk dat je een stuk ijzers in de mond hebt hangen en als je daar druk op gaat zetten en het dier geeft dat door het schudden aan is het jou fout, wees zuinig op die mond juist een jong paard kun je beter gelijk goed beleren dus op zit en teugel hulpen en niet op de mond,
een jong dier is ook op die leeftijd nog aan het wisselen,

LeonieHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:32

tandarts en anders bitloos misschien

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:02

Voor mij dus ook de reden om jonge paarden bitloos te rijden. Er gebeurt nog zoveel in die mond, dan krijg je al snel dit soort problemen. En dat is geen prettige ervaring voor het paard.

(Nu ben ik sowieso voorstander van bitloos, maar dus al helemaal bij jonge paarden)

Als je toch van plan bent komende les met lange teugels te rijden zou ik zelf een halster pakken ipv een hoofdstel met bit. Immers, je kan er toch geen druk op zetten want dat doet pijn. Het bit uberhaupt in de mond hebben zal hij nu waarschijnlijk ook niet als prettig ervaren.

donata100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:43

Vaak doet het jonge paard het zelfs beter op bitloos als je moet remmen.
Denk dus niet dat er onvoldoende rem op zit als je bitloos gaat rijden.
Paarden zijn nog aan het wisselen op die leeftijd.
Ik heb zelf geleerd dat je een paard niet teveel mag belasten totdat zn groeischijven gesloten zijn.
Misschien vraag je teveel van een 4 jarige, die je zowiezo niet aan de teugel moet willen rijden.
Natuurlijk rij je hem op je zit zoals alle paarden ( behalve misschien manegepaarden).
Het omlaag komen met t hoofd is een teken van rechtgericht dragen en achterhand eronder.
Als je daar niets vanaf weet zou ik zowiezo niet aan de teugels gaat trekken om hem naar beneden te dwingen. Helemaal niet op zo'n jonge leeftijd. Wees zuinig op je paard en kijk zelf regelmatig in zn mond.
Wolfs tandjes zie je zelf zo zitten. De achterste kiezen kan je zelf ook controleren maar vraag even de veearts als ie er toch is in te enten. Dit is service. Als je ziet dat ie knoeit of kwijlt is het tijd v de tandarts.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:20

Gister naar les geweest, ging goed!
Vandaag de tandarts geweest, hij had een paar haken, maar verder geen wondjes van het bit of wolfstandjes te zien :D
Maandag ga ik er weer op, ben benieuwd of er verbetering is!