Overgang zachter bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlphaDaemon

Overgang zachter bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:07

Hoi allemaal,
Ik verzorg een paard bij mij op stal en die wordt bij wedstrijden gereden met een pelham. Hij kan erg sterk worden en gaat graag hard, dus vandaar dat ik dat paard ook buiten rijd op die pelham. In de bak rijd ik hem met een gewoon gebroken trensje.
Zelf vind ik het best wel onzin dat ik hem rijd met zo'n sterk bit. Ik kan me ook best voorstellen dat zo'n pelham er ook wel voor gaat zorgen dat hij gaat hangen en stugger in de mond wordt. Daarom wil ik hem nu buiten eigenlijk ook met de trens gaan rijden, maar dit wel op een verantwoorde manier.

Nu vraag ik me af: kan ik beter cold turkey gaan en hem ineens op de trens buiten rijden of eerst op een pessoa (de trens is eigenlijk een pessoa, maar ik kan natuurlijk zelf weten op welke ring ik hem rijd).

Op stal heb ik al vaker discussies met mensen gehad over de precieze inwerkingen van de pelham in vergelijking met de pessoa. Ik denk zelf dat de pessoa scherper kan zijn, omdat hij ook inwerkt in het gehemelte en de pelham niet (rubberen stang) en er zitten pelham riempjes aan de pelham wat volgens mij de hefboomwerking min of meer halveert. Verder heeft de pelham ook een kinketting, maar wat die nou precies doet, is me soms nog een raadsel.

Alvast bedankt voor het lezen en misschien je reactie =)

ps. Ik weet zeker dat ik het verkeerd heb geplaatst (ben daar nog niet zo handig in), dus alvast sorry lieve moderators.

Gini

Re: Overgang zachter bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:12

Het enige met wie je dit kan overleggen is de eigenaar van het paard. Wij kunnen nu wel zeggen van ja, hang er gewoon een trens in en gaan. Wat als je een ongeluk krijgt of het gaat niet zoals gepland en de eigenaar komt er achter dat je het bit gewisseld hebt.
Ik ben niet zomaar voor zwaardere bitten, maar als het paard het nodig heeft, dan heeft die het nodig. Liever een pelham waarbij je maar zelden de tweede teugel erbij moet pakken, dan een trensje en de hele tijd met geknepen billen zitten omdat het paard ervandoor kan gaan.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:18

De eigenaar spreek ik eigenlijk nooit. Die rijdt een paar keer per jaar zijn paard naar een wedstrijd en ik rijd hem de rest van het jaar (I know, sounds strange...).
De staleigenaresse denkt: joh, doe niet moeilijk en rijd hem gewoon op die pelham. Het is meer dat ik het zelf gewoon stom vind.

Hij gaat er trouwens nooit ineens vandoor. Hij schrikt ook bijna nooit ergens van, hij bouwt de snelheid en druk op de teugels altijd sneaky op. En ik heb het idee dat een pelham (met pelhamriempjes trouwens, dus heb sowieso maar 1 teugel) dit juist aanmoedigt.
Als ik trouwens echt een ophouding maak, luistert hij ook echt wel en remt hij af. Ik wil vooral met wat meer rust kunnen rijden tijdens de rest van de rit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:23

Dan zou je met twee teugels kunnen gaan rijden. Dan is het niet meteen cold turkey, dan heb je de tweede teugel altijd als het toch niet veilig voelt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:58

Er zijn geen zachte bitten het is tenslotte allemaal ijzer en er onnatuurlijk in een paarden mond, er zijn harde handen , dus met welk bit je ook rijd , je hand zorgt dat hij hard of zacht inwerkt.

Dat het paard zich sterk maakt is waarschijnlijk een balans probleem, dus miss eens je gaan verdiepen in gymmen,

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:19

Ja, ik weet dat hij vaak wat last heeft van zijn rug en ik ben dus ook best wel bezig met buigen en wat ronder laten lopen (dus de rug ook boller). Maar juist als ik die aanleuning wil hebben buiten in de galop, gaat hij hangen en wordt hij steeds sterker.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:47

AlphaDaemon schreef:
Ja, ik weet dat hij vaak wat last heeft van zijn rug en ik ben dus ook best wel bezig met buigen en wat ronder laten lopen (dus de rug ook boller). Maar juist als ik die aanleuning wil hebben buiten in de galop, gaat hij hangen en wordt hij steeds sterker.

Miss eens een tijdje niet rijden, ik zou op een paard wat last heeft van de rug even niet rijden maar b.v aan de hand gymnastiseren en een osteopaat o.i.d laten komen,
Dat hij sterker word en gaat hangen in galop is een balans probleem, het dier heeft geen andere keus, om zichzelf en jou op de been te houden moet hij wel harder, dus nog een rede om te gaan gymmen ,
Ik zou zeker niet galopperen buiten want blijkbaar heeft het paard er erge moeite ermee, neem les in de bak en werk eerst aan de basis stap en draf , zijgangen en als het achterbeen sterk genoeg is om jou te dragen dan weer eens aan de galop gaan denken.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:01

Voordat jullie allemaal denken dat mijn arme paardje zo'n last van zn rug heeft dat hij niet kan lopen. Hij doet dit alleen als hij achter een ander paard moet galopperen. Net alleen geweest, dan is er niks aan de hand. En als ik voorop ga, is er ook niks aan de hand.
Hij heeft ook alleen last van zijn rug wanneer hij een zeer zware wedstrijd heeft gelopen en vervolgens koud in de wagen heen en weer moet wiegen voor 3 uur. Dan heeft hij last van zijn rug.

Ik denk daarom niet dat even niet rijden het probleem heel goed op zal lossen. Overigens, toen hij laatst echt slecht terug kwam, heeft hij lang rust gekregen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:15

Ook na een zware wedstrijd mag het paard geen last in zijn rug hebben.

Ik train ook op behoorlijk hoog niveau met mijn paarden, maar ze komen altijd soepel uit de training , want daar doe je het voor,
Denk dat de eigenaars van jou verzorg paard voor hun eigen ego gaan , want een paard dat uit de wedstrijd komt met rugpijn en dan 3 uur op een trailer gezet word, sorry dan zijn het geen paardvriendelijke mensen

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:43

Ik denk niet dat ik daarvoor mijn vraag stelde bij het openen van het topic. Ik ben het ook niet altijd eens met de eigenaar, maar ik kan daar niks van zeggen. En ik vraag jullie mening er ook niet over

Aangezien ik het paard eigenlijk in mijn eentje rijd, wil ik proberen op mijn manier iets te bereiken in de training. Ik denk zelf dat een pelham niet het geschikte bit voor het paardje is en wil daarom afbouwen naar trens met eventueel een pessoa als tussenstap. Maar de inwerking van een pessoa verschilt nogal van een pelham en ik wilde graag jullie expertise vragen over of dit een verantwoorde overstap is.
Ik ben niet zo zeer bang voor aan de kletter gaan, de nood nood trem zit er zeker op. Maar ik wil dat het voor het paard een normale overgang is en niet dat de werking van de pessoa (of de trens) juist ervoor zorgt dat hij het niet meer snapt. Verder vind ik het ook belangrijk dat ik hem rustig kan houden achterop, dus dat ik met een klein beetje spelen al resultaat krijg ipv echt een ophouding geven.

Ik ben trouwens niet ondankbaar voor de tijd en aandacht die jullie zeker in mijn vraag steken, maar ik zou graag antwoord krijgen op de vraag die ik stel en niet op allemaal zij dingen commentaar krijgen. Als jullie meer info nodig hebben, is dat een ander verhaal natuurlijk =)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:23

Een paard hoeft de bithulpen niet te snappen, want met het bit doe je niet heel veel, elk paard wat goed opgeleid is kun je in principe met elk bit rijden, stang, enkel of dubbel gebroken, het gaat om wat de ruiter doet, of die snapt hoe welk bit inwerkt, dus welk bit je gebruikt wees bewust dat jou hand er aan vast zit en het bit bedient, als het paard niet op jou zit en teugel en stem hulpen reageert dan zou ik er eerder geen bit in hangen.

Als je iets wil bereiken in de training, zou ik er eerst iemand bij halen die verstand heeft van de rug van een paard en een goeie instructrice die weet hoe ze jou kan leren het paard te trainen,

kijk ook eens op de site paardenbegrijpen.nl staan veel gymnastische oefeningen die het paard ook kan helpen zijn rug los te durven houden, maar dan zal de eigenaar ook meer gevoel naar het paard moeten uiten,