Tips voor aanleren travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjotje82

Tips voor aanleren travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 20:30

Graag zou ik wat tips van jullie willen mbt het aanleren van de travers.
Ben in stap begonnen.
Omdat ze keertwendingen netjes draait, ben ik die wat groter uit gaan draaien en d'r kont wat meer naar binnen gezet.
Travers gaat de ene kant uit redelijk, de andere kant uit zet ze d'r schouder wat voor waardoor het lastiger gaat om lengtebuiging te behouden en krijgen tijdens de travers.
Vind t lastig in de zin van...wat geeft eerst meer de voorkeur t behouden van de lengtebuiging of t laten lopen op vier sporen.
Met t aanleren van de schouderbinnenwaarts heb ik d'r eerst "de oefening" aangeleerd en zorgen dat ze voorwaarts bleef en daarna pas aan de buiging gewerkt.

Zijn er misschien bepaalde oefeningen waaruit je t beter in kunt zetten?
In de les rij ik vanuit een kleine volte terug richting de hoefslag en zet dan in maar ik heb t idee dat ze teveel buiging en tempo hierbij verliest omdat ze teveel terug komt bij t op de bakrand afrijden.
Als je op de rand afrijdt komt ze van voren met d'r hoofd omhoog omdat ze altijd op tijd afwent als ze ergens op afloopt (menpaard,denkt mee over d'r parcours).
Thuis probeer ik t wat meer net iets van de hoefslag af zodat ze niet zo terug komt.

Alvast bij voorbaat mijn dank!

aeolusnr1

Re: Tips voor aanleren travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:30

Je zegt mijn paard denkt mee over het parcours, dat is nu net wat je moet vermijden, het denken over hoe en waar moet jij als ruiter doen, het paard moet het gewoon uitvoeren, niet meer en niet minder.
Bij travers is het volgens mij niet op vier sporen maar op drie sporen, da's dus net iets minder buiging.
Het is wel belangrijk dat het paard een vlotte vooruit behoud, als dat nog niet helemaal kan , dan vraag je idd net iets teveel in dit stadium van opleiding.
Vooral ook heel regelmatig in stilstand de achterhand één stap laten verzetten, dan nog een stapje en mssn dan nog een stapje, maar ook hier opletten dat het paard niet blijft stappen want dat moet je dan eerder bekijken als vluchten en is dus niet goed, echt stap stop, dan de volgende stap.
Uiteraard geldt dit principe ook voor het verzetten van de voorhand.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:32

schouderbinnen is op 3 sporen en travers op 4. Ik zou het overigens in draf aanleren en niet in stap. De tweetakt gang is makkelijker dan in stap. Vanuit een volte 8 of 10 meter zit je al in de juiste buiging en ik zou van daaruit oefenen een paar passen travers mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:36

Je wilt te snel. Laat het eindplaatje van de oefening travers los, en ga aan de slag met schouder- en heupcontrole. Stap voor stap. Niet ineens als hele oefening.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:38

Leorah schreef:
schouderbinnen is op 3 sporen en travers op 4. Ik zou het overigens in draf aanleren en niet in stap. De tweetakt gang is makkelijker dan in stap. Vanuit een volte 8 of 10 meter zit je al in de juiste buiging en ik zou van daaruit oefenen een paar passen travers mee te nemen.

Zo doe ik het ook. Beginnen met een paar passen en dan rechtstellen of een nieuwe volte en weer inzetten. Het is een lastige oefening, dat ze iets terugkomen in tempo vind ik persoonlijk niet zo erg, je moet er dan echter wel op ieder moment voorwaarts uit kunnen rijden.

Zeker niet inzetten vanuit de keertwending, dat is namelijk een andere oefening. Keertwending lijkt meer op schouderbinnenwaarts dan op travers qua gewichtsverdeling en beweging.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 05:32

Dat mee denken is lastig maar weet dat sommige menners dat graag zien bij hun paarden.
Ik zou beginnen op een volte. Daar je lengte buiging goed hebben en daarmee de heupen iets naar binnen vragen. Let er wel op dat je recht boven je paard blijft en niet aan de buitenkant komt te zitten. Dan is het vragen van een correcte lengtebuiging namelijk al onmogelijk. Klein willen beginnen is ook mijn mening. Dus op de volte 2 passen de heupen naar binnen vragen. Beter veel korte stukjes dan 1 lang stuk.
Elk paard en elke ruiter is anders en wat voor jullie werkt zal je toch met je instructeur aan moeten werken. Maar het kan nooit kwaad om een keer les te nemen van een "vreemde". Niet omdat jou instructie niet goed is (geen idee wie het is), maar meer een paar ogen die blank naar jullie kijken.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 17:09

Dank jullie wel!
Ja daar heb je gelijk in japeloup, ben ik ook al achter gekomen qua instructie.
Ben sinds een jaar verhuisd en gaat best goed bij m'n nieuwe instructeur.
Maar voor een andere kijk op de zaak ga ik af en toe mog naar m'n oude instructrice ook al ist wat verder rijden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:54

Leorah schreef:

Travers hoort ook op 3 sporen.

Je kan de travers ook vanaf de grond aanleren, dan zie je ook precies wat er gebeurd,
Ook belangrijk is dat je weet wat de travers doet en waarvoor je de travers aanleert.
Want een travers op 4 sporen klopt niet als je weet waarvoor je hem doet,

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:58

uhm.. sorry? Travers hoort echt op 4 sporen (binnenachterbeen - buitenachterbeen - binnenvoorbeen - buitenvoorbeen). Bij schouderbinnenwaarts is het 3 sporen (binnenvoorbeen - buitenvoorbeen/binnenachterbeen - buitenachterbeen). Ik roep het ook niet zomaar, ik weet wel wat ik zeg ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:02

midgie schreef:
Leorah schreef:

Travers hoort ook op 3 sporen.

Je kan de travers ook vanaf de grond aanleren, dan zie je ook precies wat er gebeurd,
Ook belangrijk is dat je weet wat de travers doet en waarvoor je de travers aanleert.
Want een travers op 4 sporen klopt niet als je weet waarvoor je hem doet,

wel vreemd dan dat op concours een travers wel op 4 sporen hoort:

https://www.knhs.nl/media/5415613/artik ... asse-m.pdf

Je moet hier op bokt tegenwoordig ook altijd wel even vertellen waarom je de oefening wilt leren. Want als je op concours gaat, ga ik er vanuit dat je een oefening wilt leren en uitbreiden zodat je er op concours mee scoort (ongeacht of dat ook klopt volgens de klassieke ruiters onder ons)...of dat je bezig bent met je paard gymnastiseren en de klassieke rijkunst wilt beoefenen.

Mijn mening, is dat ik er bij zulke vragen altijd van uitga dat mensen op concours gaan (en de basis er dus al goed in zit).
Ik vind dus, dat travers over 4 sporen hoort te gaan (net zoals op concours gevraagd wordt).
Ik denk dat je bezig moet zijn met 1 ding tegelijk, en later dingen samen moet voegen.
In het begin vind ik het belangrijker dat de oefening over de benen goed is, dat dat er alvast in zit en ze die hulp snappen. En dat wanneer je rechtuit en voltes rijdt die buiging klopt en te regelen is, later worden deze 2 samengevoegd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:18

Hij kan ook op 3 sporen, denk in de wedstrijd dat ze hem op 4 sporen willen, maar je wil tenslotte dat beide achterbenen je dragen en op 4 sporen stap het binnen achterbeen te ver onder de massa vandaan.
Het is tenslotte een gymnastische oefeningen, je wil het achterbeen laten buigen en richting het zwaarte punt laten stappen toch?

Ts als je de volte sluit met je buitenbeen dan stap het paard met zijn buiten achter been naar jou gewicht, open hem met je binnenbeen dan treed het binnen been naar jou gewicht, dus schouderbinnen, wissel dat af , ga ook meer op het binnenachterbeen zitten en maak de schouder wat holler met je teugel tegen de hals, geef iets meer buiten teugel zodat het paard de stelling buiging niet verliest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:27

Ik denk dat je op dit niveau nog helemaal niet naar de 'concoursoefening' moet kijken. Als je schouder en heup beheerst, kun je alles plaatsen waar je maar wilt.
Focus op kunde ivp kunstjes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:10

Sonja schreef:
Ik denk dat je op dit niveau nog helemaal niet naar de 'concoursoefening' moet kijken. Als je schouder en heup beheerst, kun je alles plaatsen waar je maar wilt.
Focus op kunde ivp kunstjes.

Op zich zijn de oefeningen SB en travers de pure basis. idd dus de schouder en heup met je teugel en zit hulp, meer heb je eigenlijk niet nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:24

ik beschouw dit ook echt als pure basis, is trouwens ook één van de dingen die ik met elk paard ook reeds start al van bij het begin.
Eerst al bij het grondwerken, dan onder het zadel, en dit van het prille begin af.
Uiteraard is dit dan helemaal niet op het niveau van wedstrijden rijden, maar eerder enkel over gevoeligheid, gehoorzaamheid, laterale flexie, als onderdeel van de rem, body control, een deel gelijkrichten, ....
Dit is dus zonder enige twijfel een zeer belangrijke oefening.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:02

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Denk idd zoals je Sky as zegt eerst apart en dan samenvoegen.
Heb ik met de sb ook gedaan.