paard inrijden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

paard inrijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 17:14

ik weet niet of dat het hier goed staat, anders verplaats maar alsjeblieft.

ik ben samen met de eigenaar en mijn instructrice een paard (Mariska) aan het zadelmak maken en inrijden.

we zijn nu al even bezig en van het zadel erop/aansingelen etc. kijkt ze niet meer op.
het bit is aan het wennen (een beetje erop knabbelen en het is nog niet helemaal 'gewoon' om het bit in te doen)
ze heeft ook al ervaring met een zak zand van +- 50 kilo die we op het zadel hebben gelegd en hiermee hebben rondgelopen. dit doet ze allemaal prima gelukkig, alsof ze het al jaren doet. :)
de laatste keer zijn we ook gaan 'hangen' aan het zadel, dit vond ze ietwat vervelend, ze reageerde er in ieder geval op door naar achter te kijken met haar oren in een minder vriendelijke stand.

wat kunnen we nog meer oefenen etc. voordat we er echt op gaan? (wanneer we daaraan gaan beginnen gebeurd dat met de instructrice erbij)

ik ben benieuwd naar jullie ervaring. hebben jullie met het erop zitten/rijden met de teugels er gelijk bij van af het begin, of eerst zonder teugels te gebruiken vanuit de persoon die meeloopt/longeert? of begon je met beenhulpen bijvoorbeeld?

lisetteexx

Re: paard inrijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:01

Veel hangen aan allebij de kanten! En als je hangt ook even een rondje gaan stappen!

Als je het allemaal heel lastig vind en het niet meer weet zou ik iemand erbij halen die veel verstand ervan heeft!

Succes

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:06

veel longeren met stemhulpen en vooral de persoon laten doen die erop gaat uiteindelijk zodat hij de stem herkent wanneer je hem wilt aansporen wanneer je er op zit.
Zodat die gene die hem aan de longe houd eigenlijk alleen maar hoeft vast te houden, zo leer jij je paard ook zelfstandig met ruiter lopen. Sturen is dan nog zeker niet belangrijk zolang het maar alvast leert iemand te accepteren op zijn rug in stap en draf.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:59

Ik ben het eens met dynara, je ziet dat bij veel gevallen de paarden heel goed reageren op stemhulpen, en dat ze daardoor met inrijden niet per se makkelijker, maar je ziet wel dat de paarden dan een beetje extra 'houvast' hebben.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:02

Wat ik me als eerste afvraag is dat je aangeeft dat het paard haar oren naar achter draaide. Weet je zeker dat ze het 'onvriendelijk' deed? Want ze kan natuurlijk ook gewoon op je letten, zo van: 'hé, wat gebeurt er?'
Zelf zou ik inderdaad haar eerst goed op de stemhulpen zetten en als je erop gaat, eerst degene die haar longeert, de 'hulpen' (stem en zweep) laten geven. Als je dan ook al in haar mond gaat zitten en aansporen, is het veel te veel voor zo'n paard. Als ze een beetje gewend is, kun je beginnen met sturen en/of beenhulpen, nog steeds met ondersteuning van je stem.

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:49

een 'kloppende' massage geven op de nek, rug, kont, ook op het zadel plof geluiden maken, als ze hier niet op reageerd kan je beginnen met longeren met losse stijgbeugels zodat ze 'flapperen' aan haar buik, als ze hier ook niet op reageerd kan je beginnen met naast haar te staan en te springen, die van mij was doodbraaf tot dat ik begon te springen .. en als ze dat eenmaal gewoon zijn leg je tijdens te springen 1 hand in de hals en 1 hand op het zadel, dan schijnbewegingen maken met je been voor zogenaamd op te stappen, en als ze dit allemaal kent zou ik pas gaan hangen aan het zadel .. als je er eenmaal opzit na een training zou ik er gewoon even opzitten en er geljk weer vanaf gaan, zodat je haar niet overbelast tussen de oortjes :) als ze dat allemaal kent kan je beginnen met er op te zitten en een paar pasjes te stappen met iemand ernaast, en achteraf stappen aan de longe :) maar neem hier wel veel tijd voor, beter iets te lang op hetzelfde blijven hangen dan net iets te snel willen gaan met de training en je paard een afkeer geven voor het zadel :)

veel succes !

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:51

dank jullie wel voor al de tips, hier kunnen we zeker iets mee!

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 18:14

vandaag er achtergekomen dat ze (waarschijnlijk) hengstig is..
is heel braaf geweest met zadelen, longeren, hangen, etc. Maar toen we daarmee klaar waren, ging ze 3 keer de lucht in. ik vroeg me af of dat dit zou kunnen komen doordat ze hengstig zou kunnen zijn, of is dat onzin?

edit: ik heb dit direct opgelost met haar voorwaarts maken door te longeren.