ik ben samen met de eigenaar en mijn instructrice een paard (Mariska) aan het zadelmak maken en inrijden.
we zijn nu al even bezig en van het zadel erop/aansingelen etc. kijkt ze niet meer op.
het bit is aan het wennen (een beetje erop knabbelen en het is nog niet helemaal 'gewoon' om het bit in te doen)
ze heeft ook al ervaring met een zak zand van +- 50 kilo die we op het zadel hebben gelegd en hiermee hebben rondgelopen. dit doet ze allemaal prima gelukkig, alsof ze het al jaren doet.

de laatste keer zijn we ook gaan 'hangen' aan het zadel, dit vond ze ietwat vervelend, ze reageerde er in ieder geval op door naar achter te kijken met haar oren in een minder vriendelijke stand.
wat kunnen we nog meer oefenen etc. voordat we er echt op gaan? (wanneer we daaraan gaan beginnen gebeurd dat met de instructrice erbij)
ik ben benieuwd naar jullie ervaring. hebben jullie met het erop zitten/rijden met de teugels er gelijk bij van af het begin, of eerst zonder teugels te gebruiken vanuit de persoon die meeloopt/longeert? of begon je met beenhulpen bijvoorbeeld?