Moeite met aanspringen in de goede galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Moeite met aanspringen in de goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:05

Hoi!
Mijn fjordje is nu anderhalf jaar onder het zadel.. we hebben lekker rustigaan gedaan en overal de tijd voor genomen.
Voordat ik hem onder het zadel ging beleren heeft hij voor de koets gelopen, dat betekend dus; veel stappen en draven..
ik ben begonnen met longeren. heel veel longeren. Enkel met een hoofdstel en een enkel gebroken bitje daaraan. Na een tijdje gingen stap en draf prima, maar over de galop nog niet gesprongen...
In de galop spande hij zich hij zich zo aan dat het gewoonweg onprettig voor hem was. rechts meer dan links. Dit was een pure kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Na een half jaar ging het aanzienelijk beter! momenteel rij ik hem 3 á 4 keer en probeer hem 1 á 2 keer in de week lekker te longeren met een bijzetteugeltje. Stellingen zitten er al beter in dan in het begin! Maar dan het grote probleem; het aanspringen in de galop.

Ik zet hem onder het rijden eerst altijd lekker aan het werk. loswerken in stap en draf, heel veel voltes draaien, voltes openen en sluiten begint nu te komen en gewoon lekker ontspannen. Paar weken geleden zat hij nog zó erg op de galop te letten dat we nog niet eens fatsoenlijk drafwerk konden doen, dat heb ik zo goed als opgelost door een tijdje wat minder te galopperen, de rust is zo iets meer teruggekomen.

Als ik de galophulpen geef (buitenbeen terug, binnenbeen aanduwen) springt hij meestal in de verkeerde galop aan, maar zodra ik als hulp het zweepje even op de schouder neerleg, gaat het meestal wél goed.
We zijn nu bezig met de iets snelleren overgangen, van stap naar draf, paar passen draven en dan de galophulpen. het gaat steeds beter, omdat we veel oefenen.. maar als het 1 keer fout gaat blijft het ook weer een tijd foutgaan..

Wie heeft er tips, waardoor het voor mijn paard duidelijker is in welke galop hij moet aanspringen?

Ik heb les! meestal 1 keer per week.. mijn instructrice is 2 weken op vakantie geweeest maar komt deze week terug. Vanaf deze week krijg ik ook nog les van een andere vrouw (puur dressuurgericht) om misschien fouten die bij de ene instructrice erin gelopen zijn te laten bekijken en eventueel corrigeren.

Zolar kan 24/7 naar buiten (loopstal), Hij is 10 jaar en heeft een geweldig karakter! qua voer krijgt hij momenteel minder, hij heeft altijd Pulp gekregen maar das een enorme dikmaker, aangezien hij momenteel zo dik is voeren we alleen nog maar zemelen en hooi (Soms ook gewoon gemaaid gras). brokken heeft hij echt niet nodig want dan breekt meneer de tent af.

Iemand tips? :)

perfect_sky

Re: Moeite met aanspringen in de goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:17

Ik denk zelf dat dit probleem niks te maken heeft met de voeding. Zelf heb ik een pony die ook snel in de verkeerde galop aanspringt en soms omspringt als die eenmaal in de goede galop zit.
Ik denk dat je een goede manier van aanpak hebt, Je doet de overgangen nu steeds sneller achter elkaar. De c pony die ik hiervoor had had ook moeite met in de goede galop aanspringen we hebben toen een tijdje gebruik gemaakt van een balkje. Deze legden we in de hoek neer, zodra die over het balkje ging moest ik heb naar voren duwen zodat hij als het ware in de goede galop werd geduwd. Na enige tijd ging het toen al een stuk beter. Verder moet je er gewoon aan denken dat je de goede hulp geeft, en dus extra duidelijk in jou geval. Ook moet je goed je buiten teugel eraan houden. Veel succes !

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:51

Voeding vermeld ik er gewoon bij, weet dat t er niet toe doet :)
Bedankt voor de tip! ga ik zeker eens proberen!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:55

ik heb dit ook met mijn pony, aan longeerlijn kan ik hem niet eens goed laten galopperen, en onder t zadel moet ik meestal 3 x aanspringen voor het goed gaat. ik heb ook les en ik moet als het echt niet lukt gaan lichtrijden op het verkeerde been en vanuit lichtrijden aangalopperen. dan breng je je pony namelijk een beetje uit evenwicht waardoor hij wel zijn binnenbeen er onder moet zetten. Succes!

Luna_Loverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:04

Vind je pony het lastig of heeft hij er gewoon schijt aan?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:15

Het is een kwestie van balans, begin met rechtrichten van je paard en jezelf en dan zal het allemaal een stuk makkelijker gaan. Belangrijk is dit samen met je instructrice op te pakken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:18

Heb je je buitenteugel er aan? Aangalopperen vanauit wijken of sb kan ook werken, natuurlijk hoef je dan geen meters heel netjes die oefeningen uit te voeren, maar 1 pas en dan in galop kan werken. Dat werkt dan ook omdat je hem goed begrenst aan de buitenkant.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:26

een beetje stelling vragen naar de buitenkant kan helpen volgens mij.

xoMichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:10

Ik heb ook erg lang met dit probleem gelopen en ben uiteindelijk naar een goede instructeur gegaan die mij eens een hele les alleen heeft laten aanspringen in galop.
Ik denk dat ik het toen wel 100 keer geprobeerd heb voordat hij eindelijk in de goede aansprong. Probleem is dat je paard waarschijnlijk nog niet zo veel balans heeft en waarschijnlijk ook nog een beetje laks is waardoor hij het wel goed vindt. Daarom moet je nu beginnen met hard aanpakken.
Ik neem aan dat je de hulpen voor de galop weet. Mij heeft toen heel erg geholpen om deze heel erg overdreven uit te voeren. Dus buitenbeen overdreven ver naar achteren, binnenbeen goed er aanhouden, buitenteugel heel erg duidelijk eraan houden en je binnenhand iets verder omhoog brengen. En verder is het gewoon net zo vaak uitvoeren totdat hij het goed doet, dan overdreven belonen en daarna ook even niet meer aanspringen, even iets anders gaan doen dan de galop en het de volgende keer weer proberen.
Het kost veel tijd, maar het is de moeite waard.
Wat bestekhaha hier boven zegt kan ook wel helpen, maar naar mijn mening is dit niet de juiste manier om een paard in de goede galop te krijgen, want uiteindelijk zul je wel de juiste manier van aanspringen aan moeten houden.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:39

Ik ben ook bezig met een jong paard en heb het aangeleerd om het op t juiste moment te doen. Dus in draf, wanneer haar buitenschouder (dus ook binnenachterbeen) net van de grond gaat komen, de galophulp geven. Dit omdat je alleen invloedt hebt op het been dat van de grond af komt/is. Werkt heel goed en kan mn paardje nu ook vaker gwn zo galophulpen geven en meestal springt ze dan goed aan. Succes!

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:17

Bij mij gaat het makkelijker als ik eerst een volte heb gereden en dan in de bocht aanspring (met de juiste stelling). Heb ook een keer de tip gekregen om op de middellijn aan te springen, voelen welke galop je zit, en dan die kant op gaan zodat je goed zit. Zodat je paard ook niet meer in de verkeerde galop rondjes maakt en daar niet aan went.