Met kleine gespikkelde fjord tussen de paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara1991

Met kleine gespikkelde fjord tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:13

Gisteren heb ik mijn eerste (onderlinge) wedstrijdje gehad met mijn bijrijdpony Vlekkie.
Vlekkie is een Appaloosa x Fjord van 15 jaar oud, ik rij haar nu bijna een half jaar.
Rijden thuis recreatief dressuurmatig, en springen af en toe.
Zou in de toekomst graag meer wedstrijdjes willen gaan rijden.

Ik heb 2 B proeven gereden en beiden 1e prijs behaald.
Had 191 voor de eerste en 189 voor de tweede proef.

De proeven zijn gefilmd en ik zou graag horen wat de bokkers er van vinden.
Zelf stoor ik mij een beetje aan mijn voeten en mijn handen zou ik iets meer mogen dragen. Verder schrok ik van de bewegelijkheid van mijn binnenbeen tijdens de galop :oo
Ik zou wat meer nagevelijkheid mogen vragen, maar ik was bang dat dat ten koste zou gaan van de ontspanning. Teugels iets korter zou denk ik hier al wat bij helpen.

Verder moet er vooral ook gewerkt worden aan de middendraf en middenstap. Heb het idee dat ik nu alleen maar wat harder ging, geen verruiming.
En het hals laten strekken ziet er iet wat komisch uit, dan komt de ware Fjord boven denk ik :')

Eerst even wat foto's. Sommigen zijn printsreens uit de filmpjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de Filmpjes

Eerste proef reden we proef 4

Tweede proef reden we proef 3

Lowara

Re: Met kleine gespikkelde fjord tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:21

Oooh wat een leuke kruising!! Qua teugels heb je ze verder prima, zou ze niet te kort nemen,omdat je waarschijnlijk juist met eventuele zenuwen, misschien meer inwerkt dan normaal, en eventueel storingen krijgt.
Wel zie ik af en toe een verdwaalde binnenhand richting je bovenbeen gaan, kijk uit dat je hierdoor niet de schouder eruit drukt.

Eventuele middengangen kun je thuis mooi oefenen door veel schijnovergangen te rijden, en regelmatig een pasje of twee te laten proberen te verruimen om de achterhand hier sterker in te krijgen.
Tip voor op concours; er staat letterlijk ' enkele passen' in het boekje, laat als je pony dit lastig vind, dus ook echt maar enkele passen zien, en zorg ervoor dat je voor en na de middengang de boel netjes afwerkt door terug te rijden, recht te richten etc.
Krijg je best leuke cijfers voor, hoger inieder geval dan kost wat kost een lange middendraf eruit persen ;)

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:31

Oja, herken haar van de veulen foto van je pony. Leuk dier!

Ja binnenhand klopt wel. We oefenen nog een beetje met overdreven stelling vragen soms omdat dat wat moeizaam ging. Helaas verdwaald mijn hand nog wel eens naar achter ipv naar binnen.

De tip van echt maar een paar passen middendraf/stap is wel een goede. Als dat goed gaat kunnen we dat vanzelf uitbreiden.

Die storingen wilde ik inderdaad dus voorkomen. Met name omdat ze ontzettend kan gaan hangen en trekken en duwen en ik dan snel de neiging heb terug te gaan trekken. Hier werken we thuis uiteraard aan, maar ik wilde zeker voor de eerste keer een ontspannen proef neerzetten zonder dat ik naar de ring rond zou gaan "dragen".

De pony is trouwens wel al een ervaren sportpony, heeft met de eigenaresse in het verleden Z1 bij de pony's gelopen. We mogen nog wel heel hard gaan oefenen willen we dat niveau samen gaan halen, Vlekkie is zeker niet de gemakkelijkste

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 15:21

Thanks, ik ben ook heel blij dat ik haar rijden mag :o

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:07

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:15

Wat een leuke kruising! Het ziet er netjes uit. Je zou je handen nog wat meer mogen dragen en niet het makkelijkste wanneer je geconcentreerd bent: je best wat vrolijker kijken met zon leuke pony onder je kont. *\o/*

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:23

klopt :o volgende wedstrijdje mijn andere gezicht aantrekken: :D

Handen klopt wel ja, dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:27

Werkpunten die ik eerder in je op zou noemen zouden zijn juiste nagevelijkheid en juist gebruik van het lichaam. Begrijp me niet verkeerd, maar je kunt nu wel je oefeningen gaan oefenen, maar de basis is belangrijker. Dan komen de oefeningen vanzelf wel.
Je pony draaft nu lekker in het rond maar echt actief is hij niet. Ook houdt hij zich vast in de kaak, dit is op de foto's goed te zien.
Dus eerst lekker aan de basis gaan werken, een actieve pony die goed aan de hulpen staat, buiging en stelling en nagevelijkheid. Dan komt de rest vanzelf :)

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:08

Dat ze te weinig actief is zag ik op de filmpjes ook terug. Verbaaste mij nogal omdat ze meestal juist behoorlijk pittig is.
Tijdje terug heb ik ingevallen in een 4-tal show, toen heb ik mijn been er zowat niet aangehad en ben ik alleen maar bezig geweest met terug rijden. Dat is natuurlijk niet direct de juiste manier, maar het is allemaal nog een beetje aftasten. Dit was ook pas de tweede keer voor ons samen op vreemd terrein.

Betere nagevelijkheid werken we zeker aan. Op de voltes gaat het steeds beter, maar het volhouden op rechte lijnen blijft een beetje een probleem.
Het is echt een pony die het liefst met de neus in de lucht loopt. Vergeleken met de eerste maand dat ik op haar reed is dit al een wereld van verschil.
Ik rij nu zo'n 13 jaar, maar in combinatie met lessen van de eigenaresse krijg ik het idee dat ik nu pas echt ga rijden ipv een beetje meeliften.

We zijn er nog lang niet, dat weet ik, maar we gaan wel vooruit en dat is het belangrijkst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:13

Tamara1991 schreef:
Dat ze te weinig actief is zag ik op de filmpjes ook terug. Verbaaste mij nogal omdat ze meestal juist behoorlijk pittig is.
Tijdje terug heb ik ingevallen in een 4-tal show, toen heb ik mijn been er zowat niet aangehad en ben ik alleen maar bezig geweest met terug rijden. Dat is natuurlijk niet direct de juiste manier, maar het is allemaal nog een beetje aftasten. Dit was ook pas de tweede keer voor ons samen op vreemd terrein.

Betere nagevelijkheid werken we zeker aan. Op de voltes gaat het steeds beter, maar het volhouden op rechte lijnen blijft een beetje een probleem.
Het is echt een pony die het liefst met de neus in de lucht loopt. Vergeleken met de eerste maand dat ik op haar reed is dit al een wereld van verschil.
Ik rij nu zo'n 13 jaar, maar in combinatie met lessen van de eigenaresse krijg ik het idee dat ik nu pas echt ga rijden ipv een beetje meeliften.

We zijn er nog lang niet, dat weet ik, maar we gaan wel vooruit en dat is het belangrijkst :)

Let wel op dat je voorwaarts niet met actief gaat vergelijken. Bij een actief paard bepaal je als het ware elke pas en kun je terug rijden of wegrijden wanneer je wilt. ;)
En over de rechte zijde, probeer dan eens op de 2e hoefslag met stelling te lopen, dan hebben ze er vaak minder moeite mee. Dan kun je ze wat omstellen van binnenstelling naar contrastelling en leer je haar zo steeds ietsje rechter worden met behoud van nageeflijkheid.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:23

Klopt absoluut! Dit zijn ook dingen waar we in de lessen aan werken.
We rijden tussendoor veel tempowisselingen om te controleren of ze nog bij de les is.
We reden in het begin veel voltes, nu brengen we er steeds meer rechte stukken in. Achtjes om het omstellen te oefenen, mate van stelling afwisselen op de volte en contrastelling ook wat meenemen.
Als mijn instructrice in de bak staat gaat het toch altijd een stuk gemakkelijker dan wanneer ik het zelf moet doen ;)

Meer gebruik maken van de tweede hoefslag is een goed tip.