Paard moeite hebben met 1 tempo draven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Paard moeite hebben met 1 tempo draven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:50

Hallo iedereen,

Ik heb toch maar besloten hier een topic te openen, omdat ik met een probleem zit en ik dit goed wil oplossen en niet op een eventuele verkeerde manier.

Ik rijd nu 3 maanden een super merrie. Het is een haflinger merrie van ongeveer 11 jaar inmiddels. Er is voorheen niet veel met haar gedaan en stond al heel lang stil. Af en toe pakte iemand haar, maar niet vaak. In het begin was ik nog onzeker en zij schrok hier heel erg van. Toen ben ik terug naar de basis gegaan en veel grondoefeningen gedaan, om elkaar te vertrouwen. En dit werkte super. Ik ben ontspannen en zij automatisch ook. Schrikt ook vrijwel nergens meer van en het gaat super.

Stappen doet ze super. Ze is best licht in de mond en zoekt de teugel echt op en stapt lekker door. Maar zodra ik ga draven, merk ik dat ze heel erg moeite heeft met het houden van 1 tempo. Ik heb eerst zitten denken of het niet aan mij lag, aan mijn zit bijvoorbeeld. Maar mijn benen houd ik super stil en gebruik ook geen zweepje. Ze wil vooral gaan versnellen als ik van haar vraag om bijvoorbeeld een volte te maken. Het is ook niet zo dat ik daardoor geen controle meer over haar heb. Ik weet niet hoe ik haar hierin kan ondersteunen/helpen. Is het gewoon toch een kwestie van dieper zitten als dit gebeurt en misschien iets meer druk om de teugel of moet ik het anders aanpakken. Het is niet spanning dat ik voel, waardoor ze sneller wil gaan draven. In de galop heeft ze dat weer niet.

Heeft iemand tips!

Groetjes! En alvast bedankt!

Anoniem

Re: Paard moeite hebben met 1 tempo draven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:06

Je moet zelf het tempo gaan overnemen door meer met je benen te doen ook al is je paard voorwaarts. Jij moet bepalen welk tempo jullie lopen en niet zij.Door het tempo met been over te nemen kun je er zelf meer controle over krijgen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:45

Joolien schreef:
Je moet zelf het tempo gaan overnemen door meer met je benen te doen ook al is je paard voorwaarts. Jij moet bepalen welk tempo jullie lopen en niet zij.Door het tempo met been over te nemen kun je er zelf meer controle over krijgen.

Oke bedankt!

perfect_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:22

Het probleem is dus eigenlijk dat die snel te hard wil lopen. Ik denk dat je zelf wel is overgangen rijd zoals van arbeidsdraf naar een middendraf. Maar probeer dan ook hem weer goed terug te zetten. Ga de draf zo af en toe ook iets meer sluiten, door de volte wat kleiner te maken. Ook kun je de verzamelde draf een beetje gaan opzoeken. Het paard moet op jou blijven letten en er moet een knopje bij hem op gaan dat het niet altijd alleen maar naar voren is maar dat je soms ook terug wil naar onder het basis tempo.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:13

Kan een gevolg zijn van verticale scheefheid: in de bocht raakt het paard uit balans, heeft schrik dat ze zal vallen en gaat daardoor sneller lopen (als wij te traag fietsen, vallen we ook om). Zoek es één en ander op over rechtrichten, dat kan veel helpen.

Zelf heb ik ook een merrie die dit doet/deed. Sinds ik een clinic dualaktivierung gevolgd heb, werk ik met kegeltjes om mijn voltes te begrenzen, zo gaat het paard met meer lengtebuiging door de bocht zonder dat je moet bijsturen. Ook in de hoeken zet ik enkele kegeltjes, daardoor heeft ze niet meer de neiging om plat door de bocht te gaan, maar brengt ze haar binnenachterbeen mooi onder (om het kegeltje te ontwijken) en blijft ze netjes in balans lopen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 18:25

hwn schreef:
Kan een gevolg zijn van verticale scheefheid: in de bocht raakt het paard uit balans, heeft schrik dat ze zal vallen en gaat daardoor sneller lopen (als wij te traag fietsen, vallen we ook om). Zoek es één en ander op over rechtrichten, dat kan veel helpen.

Zelf heb ik ook een merrie die dit doet/deed. Sinds ik een clinic dualaktivierung gevolgd heb, werk ik met kegeltjes om mijn voltes te begrenzen, zo gaat het paard met meer lengtebuiging door de bocht zonder dat je moet bijsturen. Ook in de hoeken zet ik enkele kegeltjes, daardoor heeft ze niet meer de neiging om plat door de bocht te gaan, maar brengt ze haar binnenachterbeen mooi onder (om het kegeltje te ontwijken) en blijft ze netjes in balans lopen.

o hier kan ik wel eens wat over zoeken! bedankt! het zou op zich best kunnen en logisch zijn. ze is zo lang niet meer bereden. zeker niet in de bak.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:33

Als zij versnelt tijdens oefeningen kan dit aangeven dat ze het moeilijk vindt.
Versnellen is ten alle tijden makkelijker dan lengtebuiging aannemen.

Zorg eerst dat in stap de lengte buiging goed is. Goed buigen in het lichaam en dat ze het binnenachterbeen er goed onder zet. Onthou dit gevoel heel erg goed. Dit gevoel moet je namelijk ook krijgen in draf.

Wat ik vooral met de jonge paarden doe is veel draaiwerk. Slangenvoltes, 8tjes. En dan echt goed omstellen om je been. Hoe meer je dit doet hoe losser ze in het lijf worden en hoe makkelijker het ze af gaat.

Ik ken de merrie vrij goed. En van het draaiwerk vond ik haar altijd fijner worden.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:38

Wat je beschrijft klinkt als een balans probleem van het paard. Vooral omdat je beschrijft dat ze sneller gaat lopen op het moment dat je je volte in stuurt. Hier heeft ze dan niet meer de aanleuning van de bakrand en moet ze op eigen benen lopen. Omdat ze dit lastig vindt gaat ze harder lopen. Een oplossing kan zijn veel figuren te rijden en zo min mogelijk om de hoefslag zodat ze leert om op eigen benen te staan. Om haar te ondersteunen zorg er dan voor dat je altijd goed met je buitenteugel en binnen been rijd. Houd je buitenteugen er goed bij zodat ze daar steun aan vindt. Zo laat je het haar niet zelf uitzoeken en zal ze ook vertrouwen gaan krijgen in jou en in zichzelf waardoor het versnellingsprobleem waarschijnlijk steeds minder zal worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:07

Als je goed je binnenbeen aanhoudt, zal ze vanzelf moeten vertragen door de lengtebuiging, immers, ze gaat sneller doordat ze plat in de bocht wil gaan door onbalans. De tip van hwn met de kegels is een zéér goede!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:09

marloes1990 schreef:
Om haar te ondersteunen zorg er dan voor dat je altijd goed met je buitenteugel en binnen been rijd. Houd je buitenteugen er goed bij zodat ze daar steun aan vindt. Zo laat je het haar niet zelf uitzoeken en zal ze ook vertrouwen gaan krijgen in jou en in zichzelf waardoor het versnellingsprobleem waarschijnlijk steeds minder zal worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ondersteunen van je paard is uiteraard prima, maar ik zou zeggen: doe dat vooral met je buitenbeen, dwz: je eigen dijbeen, knie en eventueel kuit.
(Kuit is in principe de voorwaarts drijvende hulp, maar wat je doet is hier meer een veegbeweging vanuit je eigen heup: "nee, niet naar de bakrand, onder mij blijven!".)
Als je hier een paard gaat leren om op de (buiten)teugel te gaan hangen, moet je dat je dier ook weer gaan afleren.
Corrigeer je het "kleven naar dehoefslag" met je benen, heb je het verder veel makkelijker.
Let er wel op, dat je je eigen zwaartepunt tijdens de 'veegbeweging' niet naar buiten laat gaan!! (Visualiseer een rechte lijn, doe je navel iets naar binnen en steek vooral je buitenbeen niet af, het oort een bijna onzichtbare hulp te zijn.)