Het pad op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Het pad op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:35

Hoi bokkers,

Als we op buitenrit op een stukje langs een verhard pad stappen, neigt mijn pony al heel snel het pad op.
Ik doe alles om hem gewoon netjes langs het pad te laten stappen, maar hij blijft maar opnieuw het pad op neigen. Als ik hem een groter stuk langs het pad laat stappen sneakt hij meestal toch weer terug.
Ik heb geprobeerd mijn been aan de kant van het pad eraan te houden wanneer hij begon, hem met zijn hoofd een stukje verder te sturen.. Niks helpt.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat het is en hoe ik ervoor kan zorgen dat hij het niet meer doet.

Bedankt!

canela

Re: Het pad op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:01

dan laat je de hem toch gewoon lekker erop lopen :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 21:13

Dat gaat dus niet omdat hij niet beslagen is, en het is een geasfalteerd pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:15

Kwestie van beter begrenzen.
Maar hoe veilig is buitenrijden voor jou, als je zo weinig over je paard te zeggen hebt?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:16

Waarom zou dat niet gaan? Mijn paard loopt altijd op het asfalt als ik buiten rij en hij heeft ook geen ijzers.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 21:16

Sonja schreef:
Maar hoe veilig is buitenrijden voor jou, als je zo weinig over je paard te zeggen hebt?

Ik rij dan in de les mee, dus we rijden met meerdere mensen en een instructrice.
Behalve dat telkens naar het pad neigen is hij superbraaf, hij luistert verder heel goed, alleen dit dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:20

O dan is het goed. Vraag je instructeur anders volgende keer of ze even met je mee wil kijken als 'ie het weer doet. Misschien doet jouw 'binnenbeen' daar te weinig, of heb je de 'buitenteugel' te strak; dat kunnen wij zo niet beoordelen en zij ziet het in een fractie van een seconde.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 21:21

Sonja schreef:
O dan is het goed. Vraag je instructeur anders volgende keer of ze even met je mee wil kijken als 'ie het weer doet. Misschien doet jouw 'binnenbeen' daar te weinig, of heb je de 'buitenteugel' te strak; dat kunnen wij zo niet beoordelen en zij ziet het in een fractie van een seconde.

:j ik zal het eens vragen, dankjewel!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:23

Sonja schreef:

+1
je bent nog best jong zie ik in je profiel. Rijd je alleen buiten of samen met anderen? Je mag best wat strenger zijn voor je paardje hoor, zeker buiten MOET hij/zij goed naar je luisteren. En ja een tip.. goed begrenzen, en zelf geconcentreerd blijven. Het lijkt erop dat je zelf steeds nèt dat beetje te laat bent zodat hij weer zijn eigen padje kiest. Nu is het echt geen ramp dat hij onbeslagen over asfalt stapt, maar hier gaat het erom dat hij niet loopt waar jij wilt. Probeer jezelf aan te leren dat je goed op hem let zodat jij hèm een stapje voor bent ipv andersom.
Succes!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 21:28

Loe_Loe schreef:
+1
je bent nog best jong zie ik in je profiel. Rijd je alleen buiten of samen met anderen? Je mag best wat strenger zijn voor je paardje hoor, zeker buiten MOET hij/zij goed naar je luisteren. En ja een tip.. goed begrenzen, en zelf geconcentreerd blijven. Het lijkt erop dat je zelf steeds nèt dat beetje te laat bent zodat hij weer zijn eigen padje kiest. Nu is het echt geen ramp dat hij onbeslagen over asfalt stapt, maar hier gaat het erom dat hij niet loopt waar jij wilt. Probeer jezelf aan te leren dat je goed op hem let zodat jij hèm een stapje voor bent ipv andersom.
Succes!

Ik rij samen met andere mensen en een instructrice buiten :j
Het probleem is dat het soms lijkt alsof ie er gewoon niet op reageert.. Ik druk hem dan weer van het pad af met mijn been, maar een halve minuut later probeert ie het weer..
Kan het zijn dat hij te weinig ruimte heeft ivm degene voor/achter zich?
Maar bedankt voor je reactie! :j

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:45

Mijn ervaring is dat sommige paarden gewoon het liefste hun eigen weggetje zoeken. Mijn paard probeert het ook soms nog wel eens. Is zie opeens nieuwsgierig naar iets links of rechts van haar, en wil even kijken. Of besluit opeens dat ze haar voeten niet meer op wil tillen in het hoge gras.
Maar wat ik bedoel is dus dat de reden er niet toe doet. Jouw paard moet lopen waar jij wilt. Met alle onverwachte dingen die je op buitenrit tegen kan komen is het superbelangrijk dat je paard goed naar je luistert. Je instructrice rijdt mee zeg je. Misschien kan je vragen of je bij haar in de buurt kan rijden (vlak achter ofzo) zodat ze je een beetje kan helpen?

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 06:01

Arc_En_Ciel schreef:

oo sorry dat wist ik niet, mischien kun je een sweepje meenemen en hem tegen de schouder aanleggen als ze er weer naar nijgt?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:40

canela schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

oo sorry dat wist ik niet, mischien kun je een sweepje meenemen en hem tegen de schouder aanleggen als ze er weer naar nijgt?

Ik ga het proberen, bedankt! :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:42

Loe_Loe schreef:
Mijn ervaring is dat sommige paarden gewoon het liefste hun eigen weggetje zoeken. Mijn paard probeert het ook soms nog wel eens. Is zie opeens nieuwsgierig naar iets links of rechts van haar, en wil even kijken. Of besluit opeens dat ze haar voeten niet meer op wil tillen in het hoge gras.
Maar wat ik bedoel is dus dat de reden er niet toe doet. Jouw paard moet lopen waar jij wilt. Met alle onverwachte dingen die je op buitenrit tegen kan komen is het superbelangrijk dat je paard goed naar je luistert. Je instructrice rijdt mee zeg je. Misschien kan je vragen of je bij haar in de buurt kan rijden (vlak achter ofzo) zodat ze je een beetje kan helpen?

Ik zal het even vragen, bedankt! :)