Ik heb met rijden een probleem waar ik tegenaan loop en vind het altijd leuk om te kijken of iemand nog tips heeft of goede oefeningen weet hiervoor.
Mijn paard heeft moeite met de middengalop, zeker wanneer er spanning in zit springt hij steeds ongevraagd vliegende wissels. Op wedstrijd heb ik hierdoor nu al een paar keer terecht een 3 gekregen voor de middengalop. En soms is hij dan zo gespannen dat de oefening erna ook niet goed gaat.
Paard galoppeert van zijn eigen graag met zijn kont naar binnen. Thuis rijd ik veel schoudervoor in galop. Middengalop op de volte gaat wel goed, maar op het lange stuk wisselt hij snel.
Op concours zet ik hem schoudervoor voordat ik vertrek in de middengalop, maar onderweg gooit hij zijn kont naar binnen en bij het terug rijden springt hij dan steeds wissels (soms ook al weleens halverwege de middengalop). Ik probeer hem onderweg schoudervoor te houden, maar hij wordt dan zo ontzettend sterk dat me dit niet lukt en gooit hij zijn kont naar binnen en is scheef. Hij wil dus absoluut het binnen achterbeen er niet onder zetten.
Ik kreeg van iemand al eens een tip om te wijken in middengalop, want dan zou hij geen wissel kunnen springen. Maar toch deed hij het nog. Thuis kan ik hem in middengalop met een beetje geluk schoudervoor houden, maar op concours lukt dit absoluut niet. Thuis blijft het ook een lastig punt, maar dan is hij minder gespannen dan op concours. Soms voel ik hem ook weleens zijn kont omhoog gooien en dreigt hij te wisselen.
Goed op mijn binnen zitbeenknobbel blijven zitten, help wel iets.
Paard is een dressuurpaard en heeft zijn bouw gewoon mee om een goede middengalop te tonen. Verder is hij onlangs nagekeken door de osteopaat en loopt hij verder dressuurmatig heerlijk.
Ik heb ook gewoon goed les hoor en wordt goed begeleid, maar soms kunnen andere mensen ook nog weleens handige tips hebben. Dus vandaar dat ik gewoon heel benieuwd ben naar andere meningen en tips
Willen ze wel eens jollig van worden. Drie passen vooruit, en terug, 2 passen vooruit, terug, 4 passen vooruit, terug.. En zo dat terug rijden oefenen.