Ongevraagd vliegende wissels in middengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Ongevraagd vliegende wissels in middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:30

Hoi bokkers,

Ik heb met rijden een probleem waar ik tegenaan loop en vind het altijd leuk om te kijken of iemand nog tips heeft of goede oefeningen weet hiervoor.

Mijn paard heeft moeite met de middengalop, zeker wanneer er spanning in zit springt hij steeds ongevraagd vliegende wissels. Op wedstrijd heb ik hierdoor nu al een paar keer terecht een 3 gekregen voor de middengalop. En soms is hij dan zo gespannen dat de oefening erna ook niet goed gaat.

Paard galoppeert van zijn eigen graag met zijn kont naar binnen. Thuis rijd ik veel schoudervoor in galop. Middengalop op de volte gaat wel goed, maar op het lange stuk wisselt hij snel.
Op concours zet ik hem schoudervoor voordat ik vertrek in de middengalop, maar onderweg gooit hij zijn kont naar binnen en bij het terug rijden springt hij dan steeds wissels (soms ook al weleens halverwege de middengalop). Ik probeer hem onderweg schoudervoor te houden, maar hij wordt dan zo ontzettend sterk dat me dit niet lukt en gooit hij zijn kont naar binnen en is scheef. Hij wil dus absoluut het binnen achterbeen er niet onder zetten.

Ik kreeg van iemand al eens een tip om te wijken in middengalop, want dan zou hij geen wissel kunnen springen. Maar toch deed hij het nog. Thuis kan ik hem in middengalop met een beetje geluk schoudervoor houden, maar op concours lukt dit absoluut niet. Thuis blijft het ook een lastig punt, maar dan is hij minder gespannen dan op concours. Soms voel ik hem ook weleens zijn kont omhoog gooien en dreigt hij te wisselen.
Goed op mijn binnen zitbeenknobbel blijven zitten, help wel iets.

Paard is een dressuurpaard en heeft zijn bouw gewoon mee om een goede middengalop te tonen. Verder is hij onlangs nagekeken door de osteopaat en loopt hij verder dressuurmatig heerlijk.

Ik heb ook gewoon goed les hoor en wordt goed begeleid, maar soms kunnen andere mensen ook nog weleens handige tips hebben. Dus vandaar dat ik gewoon heel benieuwd ben naar andere meningen en tips :)

Ayasha
Blogger

Re: Ongevraagd vliegende wissels in middengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:32

Als het thuis al lastig is dan op concours zeker. :) Dus of eerst zorgen dat het thuis als vanzelf gaat en hem beter aan je hulpen zetten in galop (desnoods rustiger vertrekken naar die verruiming of niet volledig verruimen maar tot het punt waar je nog controle hebt en niet verder en dat uit bouwen) en dan pas weer op concours, of voorlopig de 3en op concours voor lief nemen en daar hetzelfde trainen (dus niet voluit laten gaan maar tot waar je hem kan beheersen) en kilometers maken. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:34

Zoals ik begrijp wisselt je paard dus niet direct maar pas op het moment dat het hem eigenlijk te moeilijk/te zwaar wordt. Ik zou daarom zeggen, maak je middengalop korter. Zorg dat je terugrijdt op het moment dat je je paard nog wel recht kunt houden. Naarmate hij sterker wordt, zal hij de middengalop steeds langer vol kunnen houden. Als je schoudervoor rijdt in galop (wat overigens een supergoede oefening is hoor) let er dan op dat hij echt loslaat op je binnenkant en niet over de buitenschouder valt.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:39

Ja klopt, hij wordt na een paar passen slechter. Idd goede tip om kleinere stukken te pakken :) Ook van het terug rijden wordt hij gespannen. Terwijl hij van arbeidsgalop naar verzamelde galop terug rijden of bij een overgang galop-stap dit super goed kan. Krijg voor mijn overgangen galop-stap weleens een 8. Dus terug rijden kan hij wel, maar blijkbaar in combinatie met die middengalop roept dit op de een of andere manier spanning bij hem op.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:39

Dit deed mijn paard ook, maar dan op 1 kant. Paard had een wat recht achterbeen en aan de moeilijke kant een wat losse k ie. Bleef moeilijk, vooral goed naar voren blijven rijden, ook als je terugrijdt! Edit: kleine overgangen had mijn paard ook geen moeite mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:41

_tarja_ schreef:
Ja klopt, hij wordt na een paar passen slechter. Idd goede tip om kleinere stukken te pakken :) Ook van het terug rijden wordt hij gespannen. Terwijl hij van arbeidsgalop naar verzamelde galop terug rijden of bij een overgang galop-stap dit super goed kan. Krijg voor mijn overgangen galop-stap weleens een 8. Dus terug rijden kan hij wel, maar blijkbaar in combinatie met die middengalop roept dit op de een of andere manier spanning bij hem op.

Ja maar middengalop is wel erg leuk en dan moet je ineens terug... ;) Willen ze wel eens jollig van worden. Drie passen vooruit, en terug, 2 passen vooruit, terug, 4 passen vooruit, terug.. En zo dat terug rijden oefenen. :) Krijg je ook al meer controle van (gaat ie wel heet van worden ook vrees ik)
Niet terug? Dan gaan we naar halt als het moet. Even stappen, spanning laten af vloeien indien nodig en opnieuw.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:46

Ja idd kleine stukken en consequent zijn is een goede tip. Ik heb niet de indruk dat hij de middengalop zo leuk vind en daardoor juist gespannen wordt als hij terug moet. Eigenlijk vind ik de hele middengalop spanning bij hem. Dus het weg rijden, middengalop zelf en het terug rijden. En de eerste 3 a 4 passen gaan redelijk, daarna wordt het slecht. Dus ga eens oefenen met kleine stukken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:47

_tarja_ schreef:

Maar dan maak je een overgang van verzamelde galop naar verzamelde stap en moet hij dus klein blijven. Nu wil je van heel groot terug naar heel klein en dat is voor sommige paarden lastiger. Paard moet leren om wel te sluiten, te gaan zitten maar tegelijkertijd door blijven gaan en impuls te houden in je galop. Is weer net even anders en dat verschil vinden wel meer paarden lastig.
Wat ik trouwens ook weleens deed was een volte 10m rijden als je de hoek uitkomt, paar passen verruimen op de lange zijde en dan weer een volte 10m. Niet volgas de volte in trekken natuurlijk maar terugrijden en dan direct gaan draaien. Kan helpen om balans te bewaren in je overgang terug.

En, klinkt heel vreemd maar werkt bijzonder goed, ipv op de lange zijde verruimen vanaf de eerste letter na de hoek richting A of C rijden. (niet van hand veranderen). Paard houd ik gewoon recht op die lijn. Nog altijd geen idee waarom, maar veel paarden zijn dan minder geneigd om te springen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:51

Heb je niet per ongeluk teveel binnenteugel eraan?

Je kunt je middengalop thuis wat vaker op de volte oefenen.
Verder is het gewoon een kwestie van sterker worden ben ik bang.
Straf het in iedergeval niet af, je hebt die wissels later weer nodig.

Je kan hem thuis slim af zijn door na een ongelukjes-wissel gewoon in contra door te rijden om dan weer middengalop op de diagonaal te rijden. Dan straf je hem niet af, maar je kunt toch gewoon ritme houden en verder gaan waarmee je mee bezig was.

veerscheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:57

Meer thuis oefenen. Als het thuis niet voor elkaar is, dan is het op concours al helemaal niet voor elkaar.
Het advies wat ik altijd kreeg: zorg dat het thuis voor 120% bevestigd is voordat je op concours gaat.
Op concours gaat het altijd minder goed dan thuis dus als het thuis al niet lukt....

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 18:54

veersche schreef:
Meer thuis oefenen. Als het thuis niet voor elkaar is, dan is het op concours al helemaal niet voor elkaar.
Het advies wat ik altijd kreeg: zorg dat het thuis voor 120% bevestigd is voordat je op concours gaat.
Op concours gaat het altijd minder goed dan thuis dus als het thuis al niet lukt....

Klopt hoor, als het thuis niet voor elkaar is kun je idd niet verwachten dat het op concours wel gaat. Ik neem die 2 onvoldoendes op mijn middengalop voor nu voor lief, want hij kan voor de rest van de proef makkelijk zessen, zevens en achten scoren. Maar wil het straks voor het Z gewoon voor elkaar hebben, wil in ieder geval dat hij niet meer wisselt :)

@Sizzle: zou best kunnen dat ik onbewust ook een verkeerde hulp geef door de spanning. Hij wordt dan best sterk en ik probeer hem dan recht te houden. Dus kan me best indenken dat ik dan misschien te veel binnenteugel heb. Ga er eens op letten. Bedankt voor de tip.

@oooo: leuke tip, ga het eens proberen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:58

Je kunt eens proberen of je dit kunt verbeteren door heel veel te gaan schakelen in de contragalop.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:59

Probeer eens in je trainingen kleiner te vertrekken. Dus niet meteen volgas, maar opschakelen. Stukje bij beetje naar meer verruiming, en in elke verruiming recht houden en ontspannen. Hetzelfde geldt voor het terugrijden. Steeds een stukje doorsluiten, en ondertussen los en ontspannen houden. Bouwt hij spanning op, dan eerst weer de ontspanning opzoeken en dan verder verruimen/terugnemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:34

Volgens mij is een vliegende wissel een probaat middel om te "remmen".

Dus ik zou het zoeken in "kleine overgangen" gedurende een paar galopsprongen. (3 passen wat langer, richting uitstrekken - dan 4 pas wat korter, richting verzamelen, dan weer 5 pas wat langer, dan weer wat korter, etc.)
En als het kan dit alles schoudervoor!