Haflinger Storm @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Haflinger Storm @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:07

Regelmatig open ik wel topic over Storm, maar mijn laatste HAW heb ik 3 jaar geleden geopend toen ik Storm net had. In deze drie jaar is het rijden eigenlijk altijd met ups en downs gegaan. Dan weer super en dan weer bagger. In die drie jaar heb ik altijd wel een verzorgster gehad. Voor mijzelf heb ik nu de beslissing genomen dat ik Storm alleen nog zelf zal rijden voorlopig om te kijken of de periodes dat het minder gaat zullen gaan verdwijnen of in ieder geval minder gaan worden. Storm is erg werkwillig en moet in tempo soms wat geremd worden. Verder vind hij het zijwaarts gaan ook erg lastig, maar verder waren we vandaag best lekker bezig.

Over Storm:
8 jaar
vader: Strizzi v/d Heksenketel
moeder: Aileen
3 jaar bij mij in deze periode 1x van stal verhuist.

Mijn aandachtspunten:
handen meer gaan dragen
niet teveel terug werken, maar handen voor mijn zadel houden
onrustige onderbenen
geld zoekende ;-)

Ik begin met een foto toen Storm net een maand of vier bij mij was
Afbeelding

Hieronder een foto van september 2011 waar hij echt veel te dik was.
Afbeelding

En dan nu wat foto's en 2 filmpjes van vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verkeerde been :o
Afbeelding

Afbeelding

Poging tot pasje wijken
Afbeelding

Tenslotte nog de filmpjes

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Graag ontvang ik ook wat tips aan hoe ik sommige dingen kan verbeteren.

Lianne97

Re: Haflinger Storm @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:10

Mooie haflinger.
Je handen wat dichter bijelkaar houden zou wat mooier staan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:12

hmm vind het geen prettig beeld
hij is niet voorwaarts en je zit echt te schoppen in draf, en de stap

ik zie dat je hem van voren in de krul trekt en er van achter bij probeert te trappen ,
probeer goed les te nemen want dit is echt geen fijn beeld

sporen af los in de hand duidelijke vriendelijke hulpen ,
en LES :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:16

wow.. die filmpjes... ik zag je zitten schoppen, maar zag daarna dat je nog sporen aan hebt ook!
Paard vind dat duidelijk ook niet fijn aan het gezwiep te zien!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:19

Ok overduidelijk ik schop dus...Zal niet ontkennen dat dat een stuk minder moet, maar echt opbouwende tips zijn het niet.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:23

Heb je les? :)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 17:25

Ja heb ik, 1 keer in de week groepsles en ongeveer eens in de drie tot vier weken privéles, hoewel dat laatste ivm financiële redenen een tijdje op een laag pitje heeft gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:26

Mooie galop heeft hij. Maarjij moet op je kont blijven zitten! En hem niet in houden maar juist voorwaarts rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:31

Sorry, ik vind het niet echt een vriendelijk beeld geven.
Zoals als gezegd schop je het paard best hard, een paard voelt het al als er een vliegje op zijn bil zit, dus probeer er echt op te letten dat je gewoon je kuit aandrukt en niet gaat schoppen, dan kom je zelf ook uit balans.
Verder , probeer in galop je handen niet vast te zetten.
Kijk maar naar de bewegingen van het hoofd van een paard in galop.
Die gaat zeg maar omhoog en omlaag , net zoals in stap.
Daarom moet je ook met je handen mee gaan, anders kan een paard niet goed galopperen omdat je hem dan vast zet.
Waarom rijd je trouwens met sporen ?
Die zou ik echt af doen, die zijn echt voor het verfijnen van je hulpen, als hij niet aan het been is : zweepje gebruiken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:32

Ik zie niet waar ze hem in de kruk trekt? Vind haar handen helemaal niet onrustig en zie geen trek en pluk werk.
De benen storen me wel. Geen reactie op je been is een tik achter je been. En daar moet die op reageren. Momenteel zou ik de sporen af doen gezien je beenligging Hiervoor een stuk stiller moet.

Ik zou veel schakelen en overgangen rijden.
Mooie galop heeft storm.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:35

Ik wil wel even zeggen dat je paardje ontzettend mooi is geworden, super gedaan!! :D

Maar steeds hulpen geven heeft geen zin idd. :) Spoortjes zijn ook niet nodig, gewoon been geven is een reactie eisen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:36

Je haflinger heeft een mooie galop zeg! Leuk paard!

Ik vind dat jij toch wel veel spanning hebt in je lichaam. Ontspan, hakken omlaag en schouders los. Je mag je handen best wat naar voren plaatsen als je paard ontspannen is, je bent nu erg streng met je hand. Je paard loopt ook wat achter de loodlijn nu. In de galop mag jij meer op je kont zitten. Verder zie ik dat je paard uit de galop valt. Probeer rustig terug te komen in draf. Zorg dat je paard in tempo mindert voordat je hem terugrijd naar draf. Dat maakt de overgang vloeiender en makkelijker om te maken.

Ik moet wel zeggen dat je, in vergelijking met de eerste foto enorm vooruit bent gegaan zeg! Veel succes en plezier nog in de toekomst!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:40

Wat een leuke haflinger! En jullie zijn zeker vooruit gegaan. Maar inderdaad, je zet je handen vast waardoor je hem eigenlijk in de krul trekt en hij ook niet voorwaarts is. Vandaar dat je met je been extra hard moet werken, wat voor het rustige beeld niet bevorderlijk is. Probeer je handen te dragen en laat de voorkant eens met rust, rijd met je been naar je hand toe. Veel voltes rijden en veel overgangen. Laat hem terug komen en verruimen op je zit. Doet die dat niet, tikje erbij. Maar niet continu de gaten in je paard lopen schoppen.

Doe je sporen af en gebruik je zweep wanneer die niet reageert op je been. Veel overgangen, probeer die achterkant te activeren. Je moet meer impuls laten zien! Succes

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:41

Marlis schreef:
Ik zie niet waar ze hem in de kruk trekt? Vind haar handen helemaal niet onrustig en zie geen trek en pluk werk.

Echt in de krul trekken en zagen gebeurt idd niet. Maar ik zie ook weer geen verende, nagevende handen en dat zorgt voor een strakke, gespannen indruk.
TS, tips geven is zeer moeilijk omdat het een aantal basisdingen zijn die in combinatie opgelost moeten worden. Je zit moet meer ontspannen, je moet met je kont zitten in het zadel, daarbij ook schouders, polsen en handen ontspannen, en de benen stil houden. Er zou dus eigenlijk intensief gefocust moeten worden op jouw houding en dat kan alleen met een goede instructrice.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:04

Ik zou hem wat actiever willen zien, niet harder maar actiever.Dus lekker veel overgangen maken en schakelen in de gangen zelf.
Probeer om je benen wat stiller te houden, als je been geeft moet je paard reageren doordat je nu continu drijft stomp je hem af voor je beenhulp, neem idd zoals hier boven gezegd eens een zweepje er bij om daarmee te corrigeren als hij niet op je been reageert. :) Verder heb je een prachtig paardje onder je lopen :j Succes !

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 18:13

Phew, ik zag even een volledig afbrand topic aankomen, maar gelukkig zijn er ook leuke reacties en tips waar ik zeker wat mee kan :-)

Wat betreft spanning in mijn lichaam en vaste hand ben ik wel met jullie eens. Ik heb inderdaad veel moeite met ontspannen, niet alleen met rijden maar altijd. Heb daar ook fysio behandelingen voor gehad, maar helaas.
Verder heb ik de laatste 2,5 jaar les gehad waarbij ik hem continu been moest geven. Helaas is een slechte gewoonte makkelijker aangeleerd als afgeleerd. Hier werken we zeker aan in lessen.

Zal zeker eens mijn sporen af doen en het zweepje proberen. Veel overgangen rijden wordt ook al meer opgepakt, maar als je soms geconcentreerd bezig bent heb je er soms geen erg in.

Storm heeft zelf ook wel wat moeite met ontspannen. Hij loopt het liefst met zijn hoofd in de lucht rond om zich heen te koekeloeren. Veel trucjes heeft hij ook, waardoor het wel een leuke uitdaging blijft.

Er is voor ons genoeg werk aan de winkel daar was ik me al van bewust, maar we komen er wel.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:56

Wat een ontzettend leuke haflinger heb je met een mooie sprong in galop!
Probeer inderdaad je handen iets meer bij elkaar te houden en niet op je bovenbeen vast te zetten, wellicht heb je je teugels iets te lang waardoor je handen op je bovenbenen komen. Tsja en over het schoppen is al genoeg gezegd, je geeft inderdaad teveel been, probeer eens om alleen been te geven als hij terugkomt in tempo maar stil te houden zolang hij blijft lopen en sporen af en zweepje erbij.
Je zadel en hoofdstel vind ik echt geweldig qua kleur :j

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:02

Prachtig beest, wat een machtig mooie galop!
idd handen stil, minder aansporen.. mischien de sporen inderdaad inruilen voor een zweepje?
Verder heel erg veel succes met hem :)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:21

Leuk om te horen dat jullie hem een leuk beest vinden. Dat is ie ook echt, super karakter heeft ie al is het ook echt wel een boefje en geen makkelijke. Buiten heb ik er soms echt mijn handen vol aan.
Die galop is alleen al een project op zich geweest. Hij kon alleen maar hard en hoeken afsnijden toen ik hem net had. Is echt een flinke tijd overheen gegaan voordat het ergens op ging lijken. Echt makkelijk zit het niet door die sprong die hij heeft. Maakt het moeilijk om echt op je kont te gaan zitten.

Morgen gaan mijn sporen van laarzen. Ga het toch eens zonder proberen en dan inderdaad met zweepje erbij mocht ik geen reactie op mijn been krijgen.
Mijn teugels zijn inderdaad misschien nog wel wat te lang. Heb ze al een stuk korter want voorheen kwam ik zelfs regelmatig met mijn ellebogen achter mijn lichaam. Moet mijn hand meer naar voren plaatsen zodat ook Storm meer lucht krijgt aan de voorkant ipv ze terug te werken en vast te zetten op mijn bovenbenen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:23

Super hoe je de feedback en de tips oppakt!! +:)+

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:32

Ja maar waarom ook niet. Ik denk altijd maar zo dat niemand perfect is en het soms ook best goed is om de minder goede dingen te laten zien en te horen. Dat houdt je scherp en er zitten altijd nuttige tips en trucs tussen die wellicht kunnen helpen met het beter worden van het rijden. Ik zag ook zelf wel dat houding verre van perfect is zeker met die rottige spanning die altijd in mijn lichaam zit. Kan dan wel keihard gaan roepen dat het niet zo is maar dan zit ik gewoon te liegen en iets goed te praten wat er niet is. Iedereen wil het beste voor z'n paard en er is altijd wel een punt waar aan gewerkt kan worden. Als ik daar niet tegen zou kunnen moet ik ook gewoon geen topic openen. Het is ook maar net hoe de reacties worden neergezet natuurlijk, maar dat gebeurd in dit geval ook gewoon op een nette manier. Kun je dan alleen maar van leren toch. Het is en blijft een feit dat paardrijden ook niet makkelijk is. Ik hoor liever dit dan dat iedereen zegt dat het er fantastisch uit ziet en dat het niet zo is. Hier kun je tenminste mee aan de slag. Gewoon wat extra aandachtspunten in mijn al zo lange lijstje ;-)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:32

Wat ook kan helpen is in draf zelf sneller gaan lichtrijden, en als hij reageert weer wat langzamer. Dan rijdt je iets meer op je zit en houdt je hem beter actief. Het helpt misschien voor jou zit ook om beter te gaan zitten, nu reageert hij niet echt zoals je misschien zou willen op je been. Als je het met je zit nu gaat doen en zonder sporen toch wat beenhulpen geeft wordt hij waarschijnlijk actiever op je zit en been!
Let er ook op dat je been geeft met drukken van je kuit, niet met je hak.:) Vooral veel overgangen rijden, nooit een heel rondje baan rijden heb ik altijd geleerd als je je paard aan het werk wil, minstens 1x een figuur en 3 overgangen of schakelingen moest ik altijd rijden om mijn paard alert te houden.

Verder is het echt een super tof paard geworden zeg en jullie zijn al super veel verbeterd! Heel veel succes verder!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:52

Ik denk dat als je je handen wat meer bij elkaar houdt, je wat meer op je kont leert zitten, en je met je kuiten gaat drijven, dat het dan al echt een heel stuk beter oogt!

Hij is ook echt behoorlijk verbeterd zeg, wat een verschil!
Succes met hem, het gaat vast lukken!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:11

Bedankt voor je tips roxxxiejjj! Ga ik zeker eens uit proberen :-)

Arc_En_Ciel schreef:
Ik denk dat als je je handen wat meer bij elkaar houdt, je wat meer op je kont leert zitten, en je met je kuiten gaat drijven, dat het dan al echt een heel stuk beter oogt!

Hij is ook echt behoorlijk verbeterd zeg, wat een verschil!
Succes met hem, het gaat vast lukken!

Das het doel inderdaad, met kuit drijven, handen bij elkaar boven zijn hals en op mijn kont zitten :-).

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:26

Het 'schoppen' valt ook wel mee zeg! Hij moet actiever voor je been worden en dat is gelukkig op te lossen. Je ziet dat die het moeilijk vindt om in de galop bij elkaar te galopperen en dat die daardoor heel sterk wordt en terug in tempo komt. Veel lessen en dan komt het goed! Succes!