overgang galop-stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

overgang galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:03

hoi bokkers :wave:

ik heb de laatste tijd met mijn fjordje enorme vooruitgang gemaakt. hij werkt al een stuk beter mee, ik kan volledige cirkels maken etc etc.
het enige is dat ik hem nu constant moet bezig houden met nieuwe dingen, omdat hij zich anders gaat vervelen :)
afgelopen winter heb ik hem de stap-galop 'aangeleerd' en deed dit vrij snel. ik heb het toen wat vergeten en gisteren weer gevraagd, en hij deed het gewoon weer! :)
nu wou ik toch weer een nieuw 'doel' hebben met hem en er weer een nieuwe oefening opzetten.

mijn vraag dus; hoe kan ik hem best de galop-stap aanleren? :) (bepaalde handelingen/oefeningen die daarvoor nodig zijn ook welkom!)

Kaitlyn

Re: overgang galop-stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:05

Heb je ook les? Het lijkt mij dat een goede instructeur/instructrice je hiermee verder kan helpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:07

Hoe is je stap-halt, draf-stap en draf-halt overgang? Gaat je paard daarin al echt zitten? Dat is wel een vereiste nl. Galop-stap kan je op 2 manieren leren. Als kunstje, trucje waarbij je paard op de voorhand valt en zijn lijf vastzet. Of als oefening, waarbij je paard sluit, korter wordt, het bekken kantelt, gaat zitten en gaat stappen.
Ik leer het zelf meestal vanuit de volte 10 meter, ook die gemakkelijk, in balans en met voldoende sprong kunnen rijden is dus een vereiste.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:24

Als je een goede overgang van galop-stap wil is het belangrijk dat je paard goed van voor naar achter loopt. Hij moet namelijk als het ware gaan 'zitten' om die overgang goed te maken. Het is belangrijk dat je paard verzamelder gaat galoperen, en van daaruit zou hij de overgang naar stap moeten kunnen maken. In het begin oefende ik deze oefening ook vaak op een volte 10 meter, omdat je je paard dan wat makkelijker in verzamelde galop krijgt.
Maar, zoals al gezegd is, denk ik dat je intructrice/instructeur je hierbij beter kan helpen, dan wij vanachter een beeldscherm. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:29

Chelinka schreef:
hoi bokkers :wave:

ik heb de laatste tijd met mijn fjordje enorme vooruitgang gemaakt. hij werkt al een stuk beter mee, ik kan volledige cirkels maken etc etc.
het enige is dat ik hem nu constant moet bezig houden met nieuwe dingen, omdat hij zich anders gaat vervelen :)
afgelopen winter heb ik hem de stap-galop 'aangeleerd' en deed dit vrij snel. ik heb het toen wat vergeten en gisteren weer gevraagd, en hij deed het gewoon weer! :)
nu wou ik toch weer een nieuw 'doel' hebben met hem en er weer een nieuwe oefening opzetten.

mijn vraag dus; hoe kan ik hem best de galop-stap aanleren? :) (bepaalde handelingen/oefeningen die daarvoor nodig zijn ook welkom!)

Paarden vervelen zich niet zoals jij denkt.
Ze kunnen een oneindig aantal keren hetzelfde doen, je moet ze hiervoor motiveren.
Leg de oefening uit, eerst een klein stukje, vraag de oefening en stop met werken!
Morgen weer verder, vraag de oefening, leg zo nodig opnieuw uit en stop.
Overmorgen vraag je de oefening twee keer en stop.
Enz.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:37

Inderdaad op de volte 10 meter is de makkelijkste manier. Maar zoals de rest zegt, moet ie al wel kunnen verzamelen en bekken kantelen, anders krijg je een plof-boem overgang zegmaar :P
Je kunt het beste eerst gaan oefenen met schakelen in galop, dat je hem heel verzameld kunt rijden en er weer uit, zodat hij sterker wordt. Daarna kun je aan de overgang naar stap beginnen.

Ik heb soms een beetje aparte manier van dingen aanleren, maar ik denk zelf altijd dat je een paard het makkelijkst iets kunt aanleren als ie daadwerkelijk snapt wat de bedoeling is. Ik heb dus bij Vera (ja, ook een fjord) eerst geprobeerd duidelijk te maken wat het doel is (want eerst snapte ze niet dat ze zonder draf meteen in stap moet).
Bij de galop-stap overgang heb ik dat op de volgende manier gedaan: op de volte 10 meter, en dan heel verzameld galopperen, en de eerste 2 keren heb ik hem eigenlijk gewoon uit balans gehaald door redelijk vlot ineens naar binnen te sturen.. en toen zat ze ineens in stap :P Dan meteen brááááááááf!!! Nog een keer zo gedaan, en toen snapte ze wel dat ze gelijk in stap moest.

Daarna ben ik gewoon weer op de "normale" manier verdergegaan, dus op de volte 10 meter en dan verzamelen totdat je denkt: als ik die overgang nu maak weet ik zeker dat ie goed gaat. En dan dus die overgang maken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:43

Dorine, ik snap wat je bedoelt maar als je paard voldoende verzameld, moet dat helemaal niet nodig zijn. Op een bepaald punt in de galop is het namelijk voor je paard veel gemakkelijker en logischer om terug te komen naar de stap dan om nog te gaan draven...Je ziet ook vaak dat paarden het dan een tijdje moeilijk krijgen om de overgang galop-draf te maken omdat ze juist teveel terug gaan komen in de overgang en dat het lastig maakt om door te draven daarna. Zodra ze doorhebben hoe ze dat op moeten lossen (meer sluiten voor een overgang naar stap en net iets meer blijven galopperen voor een overgang naar draf) is dat over. Ik heb eigenlijk nooit het probleem dat een paard drafpassen blijft maken, wel dat ze het moeilijk vinden om zover te sluiten maar zodra het sluiten goed is en ik daarin balans kan houden gaan ze altijd gewoon stappen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:58

0000 schreef:
Dorine, ik snap wat je bedoelt maar als je paard voldoende verzameld, moet dat helemaal niet nodig zijn. Op een bepaald punt in de galop is het namelijk voor je paard veel gemakkelijker en logischer om terug te komen naar de stap dan om nog te gaan draven...Je ziet ook vaak dat paarden het dan een tijdje moeilijk krijgen om de overgang galop-draf te maken omdat ze juist teveel terug gaan komen in de overgang en dat het lastig maakt om door te draven daarna. Zodra ze doorhebben hoe ze dat op moeten lossen (meer sluiten voor een overgang naar stap en net iets meer blijven galopperen voor een overgang naar draf) is dat over. Ik heb eigenlijk nooit het probleem dat een paard drafpassen blijft maken, wel dat ze het moeilijk vinden om zover te sluiten maar zodra het sluiten goed is en ik daarin balans kan houden gaan ze altijd gewoon stappen.

Helemaal waar, ik weet dat het op de normale manier hoort, maar aan de andere kant is het wel zo dat als het paard eenmaal snapt dat ie van galop naar stap moet, de verzameling in galop makkelijker wordt.
Dus wat ik eigenlijk heb gedaan, is 2 stappen in het leerproces omdraaien omdat dit voor Vera beter werkte. Zo van: stap 1 (in balans kunnen galopperen), stap 2 (een mooie overgang van galop naar draf kunnen maken), stap 3 (kunnen schakelen in galop), stap 4 (wat verzameling kunnen vragen), maar dan vervolgens eerst stap 6 (snappen dat ie van galop naar stap moet zonder draf), en dan stap 5 (verzameling verbeteren).
Is inderdaad niet de standaard volgorde maar voor ons werkte het goed, en nu doe ik het uiteraard gewoon op verzameling en niet als een stom circuskunstje (heb er regelmatig een 7 voor in de proeven) :D

perfect_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:31

De galop-stap is een oefening uit de Z dus je moet zelf kijken of je daar wel klaar voor bent.
Zelf heb ik deze oefening ook moeten leren. In mijn privé les deden we dit altijd door eerst in een eenvoudig galopje aan te springen in draf daarna een keer verruimen. Vervolgens gingen we op de volte galopperen en beetje bij beetje de volte kleiner maken. Hierdoor gaat het paard zijn galop iets meer verzamelen. Probeer het paard nu zo veel mogelijk door te schakelen op je zit. Op den duur ga je diep in het zadel zitten en laat je stap komen. Zorg er wel voor dat je contact hebt in de teugel anders dribbelt die door. Probeer deze oefening anders eerst in een privé les of clubles waarbij iemand je kan helpen. Veel succes

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:01

perfect_sky schreef:
De galop-stap is een oefening uit de Z

M2 al hoor :j

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:13

Als ik het verhaal zo lees van TS klinkt het alsof ze hem gewoon een trucje aan wilt leren, omdat het ' leuk' is. Correct me if I"m wrong, maar zo lijkt het. Als je paard eraan toe is in de opleiding en je hebt de basis goed voor elkaar, zal hij vanzelf de overgang kunnen gaan maken. Ik heb altijd geleerd, als je je paard zo kunt verzamelen in galop, dat hij in staptempo kan galopperen (met behoud van voldoende sprong, takt, losgelatenheid, nageeflijkheid en activiteit in ondertredend achterbeen), kun je hem gewoon sluiten, dan zal hij vanzelf in stap overgaan en niet in draf. In het begin is het dan inderdaad makkelijker om het vanuit een volte 10m te doen. Later kun je het ook op rechte lijnen en lange zijde doen.
Mag ik vragen wat voor niveau je rijdt?

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 18:16

orion456 schreef:
Als ik het verhaal zo lees van TS klinkt het alsof ze hem gewoon een trucje aan wilt leren, omdat het ' leuk' is. Correct me if I"m wrong, maar zo lijkt het. Als je paard eraan toe is in de opleiding en je hebt de basis goed voor elkaar, zal hij vanzelf de overgang kunnen gaan maken. Ik heb altijd geleerd, als je je paard zo kunt verzamelen in galop, dat hij in staptempo kan galopperen (met behoud van voldoende sprong, takt, losgelatenheid, nageeflijkheid en activiteit in ondertredend achterbeen), kun je hem gewoon sluiten, dan zal hij vanzelf in stap overgaan en niet in draf. In het begin is het dan inderdaad makkelijker om het vanuit een volte 10m te doen. Later kun je het ook op rechte lijnen en lange zijde doen.
Mag ik vragen wat voor niveau je rijdt?

ik wist totaal niet dat het een Z (of M) oefening was, en dat het zoveel van hem vroeg :) aangezien hij de stap-galop nu onder de knie heeft, wou ik weten hoe ik het hem andersom ook kon aanleren, met de nodige tussenstappen :)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:41

stap-galop is heel simpel aan te leren, als je paard maar aan je been is en de galophulp goed kent. Maar dan is het nog een verschil of hij gewoon met zn hoofd in de lucht aanspringt, of op de dressuurmanier die in de proeven gevraagd wordt: nageeflijk, over de rug, van achter uit gesprongen met voldoende impuls en activiteit.