wat kan ik het beste doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NardoLove

wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:54

Hallo Bokkers,

Ik heb een heel lief paardje die soms heel ondeugend is tijdens het rijden.
Dan gaat hij rennen en dan probeer je hem natuurlijk te stoppen.
Met een beetje harde trekjes(kneepjes) en weer los stopt hij daar mee, moeten dan wel hele duidelijke eigelijk te harde knepen zijn.
En als dat niet werk heel even een beetje door trekken jammer genoeg.

Mijn probleem is dat als je dan een kneepje geeft hij zijn tong buiten zijn mond doet en hij dan sterker is.
Is hier iets tegen te doen? En zo ja wat?

Mvg NardoLove /3

matasja

Re: wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:58

heeft hij geen gebitsprobleem dat hij zijn tong eruit gooit? dit doen ze altijd met een reden.
of misschiend dat het bit niet lekker zit of te groot/klein is.

bij een paard dat gaat rennen nooit in de teugels gaan hangen, ook dat kan voor paniek zorgen. rij hem direct in een kleine volte, hij kan dan niet hard rennen. volte steeds kleiner maken word hij rustiger dan volte openen en hoefslag weer gaan volgen. doet hij het weer, weer op de volte zetten.

zou wel eerst lichamelijke klachten en tuig klachten uitsluiten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:03

Zeker iets tegen te doen hoor. Je paard zacht maken in de mond en dat kan alleen als jij zacht word in je hand. Hoe harder jij gaat trekken of knepen geeft hoe stugger je het paard maakt. Je moet anders gaan oplossen als het paard onder je uitloopt. Zoals hierboven beschreven zet hem op de volte.
Paard zal altijd sterker zijn dus je moet je kracht niet gebruiken want als je paard het echt wil dan verlies je sowieso.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:09

matasja schreef:
heeft hij geen gebitsprobleem dat hij zijn tong eruit gooit? dit doen ze altijd met een reden.
of misschiend dat het bit niet lekker zit of te groot/klein is.

bij een paard dat gaat rennen nooit in de teugels gaan hangen, ook dat kan voor paniek zorgen. rij hem direct in een kleine volte, hij kan dan niet hard rennen. volte steeds kleiner maken word hij rustiger dan volte openen en hoefslag weer gaan volgen. doet hij het weer, weer op de volte zetten.

zou wel eerst lichamelijke klachten en tuig klachten uitsluiten

bedankt voor de tip maar omdat jij zijn tong eruit gooit dan is hij soms net te sterk en dan geef ik kleine trekjes(kneepjes) dus kneep los kneep los enz.
het bitje zit prima dat hebben we laten nakijken en tandarts is geweest en niets aan de tandjes :)
Hij heeft nieuw zadel gekregen maar doet het nogsteeds zadel maker erbij geweest en zadel licht nu prime en hoofdstel is ook niets mis mee.

Daarom zou ik nu ook niet weten wat het zou moeten zijn maar het is wel heel vervelend.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:12

Tigra_ schreef:
Zeker iets tegen te doen hoor. Je paard zacht maken in de mond en dat kan alleen als jij zacht word in je hand. Hoe harder jij gaat trekken of knepen geeft hoe stugger je het paard maakt. Je moet anders gaan oplossen als het paard onder je uitloopt. Zoals hierboven beschreven zet hem op de volte.
Paard zal altijd sterker zijn dus je moet je kracht niet gebruiken want als je paard het echt wil dan verlies je sowieso.

bedankt hij is nog jong en nu al de basis dingen redelijk onder de knie.
Hij is heel gevoelig in de mond en nogwel zacht want het komt niet vaak voor dat ik hard trek.
Alleen als de rem echt weg is en ik krijg hem niet meer op de volte. alleen dan trek ik even door zo kort mogelijk natuurlijk.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:26

ok dan moet je op zoek gaan naar de reden waarom die tong eruit gaat,
zit het bit hoog genoeg?
bit past misschien goed maar misschien is het materiaal te hard ( happy mouth plastic bitje proberen?)
of lijkt hij in stand goed te liggen maar komt het bit tijdens het rijden tegen tanden of gehemelte aan, dan is het bit misschien te dun of te dik.
misschien bit waarbij de tong vrij ligt proberen?

en hoe dan ook dus niet trekken, is een reactie maar werkt vaak juist tegenovergesteld, trekken is weer ongemak in de mond, en ongemak is bij dit paard nog harder gaan lopen met tong eruit.

zit het bit te laag kan het ook nog beangstigend voor hem zijn dat zijn tong eroverheen ligt

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:22

matasja schreef:
ok dan moet je op zoek gaan naar de reden waarom die tong eruit gaat,
zit het bit hoog genoeg?
bit past misschien goed maar misschien is het materiaal te hard ( happy mouth plastic bitje proberen?)
of lijkt hij in stand goed te liggen maar komt het bit tijdens het rijden tegen tanden of gehemelte aan, dan is het bit misschien te dun of te dik.
misschien bit waarbij de tong vrij ligt proberen?

en hoe dan ook dus niet trekken, is een reactie maar werkt vaak juist tegenovergesteld, trekken is weer ongemak in de mond, en ongemak is bij dit paard nog harder gaan lopen met tong eruit.

zit het bit te laag kan het ook nog beangstigend voor hem zijn dat zijn tong eroverheen ligt

bedankt ik zal het even opschrijven en samen met iemand naar kijken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:54

Je zegt hier zelf de rem is soms weg.
maar tegelijk zeg je ook de basis zit er al wel in.
Dit klopt niet helemaal , basis is heel zeker ook de rem, dus eerst weer naar die basis en daar veel en heel veel beter aan gaan werken.
Ik begrijp heel goed dat je een beetje panikeert als jouw paardje veel te vlug, of veel vlugger dan jioj op dat moment het graag zou willen weg spurt, maar je teugels zijn er echt niet om als een rem aan te gaan trekken, echt niet.
Teugels zijn enkel om zacht mee te communiceren, eigenlijk een vorm van praten dus.
Meer les nemen en vooral ook aan dit probleem gaan werken.

NardoLove schreef:
Tigra_ schreef:

bedankt hij is nog jong en nu al de basis dingen redelijk onder de knie.
Hij is heel gevoelig in de mond en nogwel zacht want het komt niet vaak voor dat ik hard trek.
Alleen als de rem echt weg is en ik krijg hem niet meer op de volte. alleen dan trek ik even door zo kort mogelijk natuurlijk.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:41

Zoals gezegd is, niet gaan trekken!
Je zegt zelf al dat hij nog jong is. Als je nu gaat trekken, wordt hij steeds ongevoeliger in de mond en moet je over een paar maanden constant gaan hangen om hem bij je te houden.
Je zegt ook dat je hem soms niet op de volte kan krijgen, waar ligt dit aan?
Kent hij de teugels alleen om te stoppen? Want dan zou ik eerst heeeel veel oefenen met voltes rijden en afwenden. Niet té kleine voltes, want hij is nog jong en zoekt waarschijnlijk nog heel erg naar balans en als je hem dan op een te kleine volte draait, kan hij zijn balans verliezen en in het ergste geval omvallen.
Heel veel oefenen, blijf eerst maar lekker bij de basis. Als dit er goed inzit, komt de rest vanzelf. Zo moet je ook veel overgangen gaan rijden en dan zoveel mogelijk op je zit. Eigenlijk moet hij al reageren als jij je lang maakt, alsof je je voeten aan de grond zet, dan moet hij vertragen en als je je kuit aanlegt, moet hij direct vertrekken. Dan kun je hem ook met kleine hulpen weer opvangen, bijv. één kneepje in de teugels.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 13:53

[quote="aeolusnr1"]Je zegt hier zelf de rem is soms weg.
maar tegelijk zeg je ook de basis zit er al wel in.
Dit klopt niet helemaal , basis is heel zeker ook de rem, dus eerst weer naar die basis en daar veel en heel veel beter aan gaan werken.
Ik begrijp heel goed dat je een beetje panikeert als jouw paardje veel te vlug, of veel vlugger dan jioj op dat moment het graag zou willen weg spurt, maar je teugels zijn er echt niet om als een rem aan te gaan trekken, echt niet.
Teugels zijn enkel om zacht mee te communiceren, eigenlijk een vorm van praten dus.
Meer les nemen en vooral ook aan dit probleem gaan werken.

ja dat weet ik maar als er niets anders opzit moet dat soms even en de basis zit er zo goed al in hij kent maar we zijn er nog hard mee aan het werk.
ik heb niet veel bij te zetten ik heb heel licht en mijn paardje is sterk dus soms is er even geen andere oplossing als heel even door trekken.
ik probeer altijd eerst met kleine korte licht kneepjes terug te nemen en achterover te zitten.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 13:58

xChanelx schreef:
Zoals gezegd is, niet gaan trekken!
Je zegt zelf al dat hij nog jong is. Als je nu gaat trekken, wordt hij steeds ongevoeliger in de mond en moet je over een paar maanden constant gaan hangen om hem bij je te houden.
Je zegt ook dat je hem soms niet op de volte kan krijgen, waar ligt dit aan?
Kent hij de teugels alleen om te stoppen? Want dan zou ik eerst heeeel veel oefenen met voltes rijden en afwenden. Niet té kleine voltes, want hij is nog jong en zoekt waarschijnlijk nog heel erg naar balans en als je hem dan op een te kleine volte draait, kan hij zijn balans verliezen en in het ergste geval omvallen.
Heel veel oefenen, blijf eerst maar lekker bij de basis. Als dit er goed inzit, komt de rest vanzelf. Zo moet je ook veel overgangen gaan rijden en dan zoveel mogelijk op je zit. Eigenlijk moet hij al reageren als jij je lang maakt, alsof je je voeten aan de grond zet, dan moet hij vertragen en als je je kuit aanlegt, moet hij direct vertrekken. Dan kun je hem ook met kleine hulpen weer opvangen, bijv. één kneepje in de teugels.

ik krijg hem niet op de volte zodra hij zijn tong naar buiten doet.
ik gebruik alleen de teugel als rem als het niet op ze zit reageert want ik doe met me gewicht en zit veel werken.
als hij gewoon loopt zoals het hoort loopt hij wel netjes een volte.

hij doet het over het algemeen heel netjes en reageert goed op me zit en gewicht.
maar soms heeft hij een moment dat hij daar niet opreageert en dat is alleen als hij onder me uitloopt.
dan probeer ik eerst een volte en steeds wat kleiner als dat niet lukt tegen de want omhoog maar ik heb ook heel soms dat er geen rem meer aan is en dan trek ik even door.
maar het meeste lukt ook met kneepjes maar nog niet altijd.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:05

ik bedank ook voor alle tips, zit een beetje met het zelfde probleem: als ik mijn pony wil laten aangalopperen gaat hij eerst harder draven en dat wil ik niet dus ga ik ook aan de teugels zitten. hierboven word omschreven dat dit dus niet moet. als ik van galop terug naar draf wil gaat hij eerst heeeeel hard draven, maar ik wil dat hij van galop gewoon meteen terug gaat naar een mooie arbeidsdraf. heeft iemand hier tips voor??

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:19

Je hebt zoals heel veel mensen een rangorde probleem.
Je paard loopt weg van je (ook al zit je er op), hij heeft op dat moment lak aan je.
Ga zoeken naar informatie over rangorde.
Los je rangorde probleem eerst op, kijk dan naar de rest.

Een paard leer je overigens als eerste halt houden als jij op de grond staat, dit doe je met je lichaamshouding en met je stem.
Beloon veel. Etter niet door op hetzelfde onderwerp.

Stop op het juiste moment. Goed is klaar, naar stal.
Korte werksessies.
Zo leer je je paard dat het zelf invloed kan hebben op zijn werk, het gaat dan meewerken, het zoekt zelf de oplossing.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:25

bestekhaha schreef:
ik bedank ook voor alle tips, zit een beetje met het zelfde probleem: als ik mijn pony wil laten aangalopperen gaat hij eerst harder draven en dat wil ik niet dus ga ik ook aan de teugels zitten. hierboven word omschreven dat dit dus niet moet. als ik van galop terug naar draf wil gaat hij eerst heeeeel hard draven, maar ik wil dat hij van galop gewoon meteen terug gaat naar een mooie arbeidsdraf. heeft iemand hier tips voor??

Rijdt je paard in gehoorzaamheid, rust en kalmte voorwaarts neerwaarts (vallende hals, ontspannen rug).
Maak voltes naar links en naar rechts, probeer je paard mee te laten buigen.
Vraag stelling op de hoefslag (=heel klein knikje in de nek, je ziet dan net het binnen oog)/
Rijdt regelmatig, rustig tempowisselingen, steeds met het gevoel dat je paard voorwaarts stuwt als je drijft (belangrijk).
Leer hem echt voorwaarts te gaan op je kuit. (Vriendelijk uitleggen.)
Als de galop niet "gedragen" is vermijd je deze in de manege maar doet hem alleen op een rechte lijn buiten, in de manege komt dan later, je voelt wel wanneer.
Na een periode van omstreeks een jaar werken zo, zul je gaan voelen dat alles stabieler wordt, je paard gaat de hals steeds meer en hoger dragen (neus altijd voor de loodlijn anders blokkeer je de rug).

Je hebt nu de achterhand ontwikkeld en die heb je nodig om je probleem op te lossen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:12

@bestekhaha

Ik denk dat je probleemeen kwestie van balans en kracht is.

Bij een goede opbouw van de africhting rijd je in de eerste maanden in de manege alleen in stap en draf tot het moment dat het paard een evenwichtige galop aankan.

Je moet niet in het midden beginnen, maar eerst de basis juist opbouwen.
Vergeet even de manege galop die kan je paard nog niet aan vandaar die tempoversnelling.
Buiten kun je in verlichte zit een galop proberen op de rechte lijn en in het tempo van je paard, stoor hem zo min mogelijk, laat hem zijn eigen evenwicht zoeken, maak het leuk.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:04

zit wat in. bedankt! :) :)