In de les een 'Anky', individueel een grote stuntel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HealthTIES

In de les een 'Anky', individueel een grote stuntel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:12

Beste bokkers,

Zoals het topic al zegt, ik heb moeite om de aandachtspunten die ik mee krijg van mijn instructrice toe te passen als ik alleen aan het rijden /oefenen ben. Ik lease 3 x per week een leuke draver waar je best aardig dressuur mee kan rijden. Daarnaast neem ik geregeld een privéles om de puntjes op de I te zetten. In zo'n les top ik echt qua rijden, maar als ik later individueel aan de slag ga ben ik soms zo aan het stuntelen! Blijkbaar heb ik mijn instructrice niet alleen nodig voor het praktisch rijden maar trek ik me ook in psychologisch opzicht aan haar op.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik wat onzeker ben en snel onder de indruk / afgeleid ben door andere ruiters.

Wie heeft er praktische rijtips om het niveau van de les vast te houden als ik indivueel aan het rijden ben?

Bedankt!

Leen

Re: In de les een 'Anky', individueel een grote stuntel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:07

Wat ik doe is 3 positieve en 3 werkpunten opschrijven na de training/les. Dan heb ik bij de volgende keer een doel om aan te werken en stap ik niet gewoon doelloos op mijn paard.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:49

Bedankt!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:52

Houd jezelf ook voor dat je nooit langer dan 1 rondje simpelweg over de hoefslag mag.. dus veel figuren rijden, overgangen etc. dan houd je jezelf én je paard bezig.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:58

Het ligt er ook een beetje aan hoe je les krijgt, dat weet ik niet dus het kan dat het volgende niet op jullie van toepassing is :)

Ik help af en toe mensen met rijden en ik probeer juist steeds hetzelfde te zeggen waardoor ze op commando doen wat ze moeten doen. In het begin geef ik een duidelijke uitleg over hoe het werkt en hoe het ongeveer voelt, tijdens het rijden lukt dat natuurlijk niet allemaal tegelijk. Dus dan pak ik het belangrijkste punt (bv. luchtige binnenhand), vraag wat ze op dat moment voelen en zeg dan dat de binnenhand los moet, daarna vraag ik of ze verschil voelen. Het verschil is eigenlijk dat je als ruiter zelf na moet gaan denken en aanvoelen wat een paard aangeeft, daarop inspelen en het verschil voelen.

Een aantal mensen waarbij ik meekijk vragen zelf al of ze op dat moment scheef zitten, hand vastzetten enz. Ik hoef het alleen nog maar te bevestigen :D

Wat ik die mensen ook aanleer is om zichzelf om de vijf minuten te controleren, dus bewust gaan denken of ze nog goed zitten en niks vastzetten. Dan even terug naar het uitgangspunt en weer verder rijden.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 07:17

Hè bromfiets,

Dat is inderdaad hoe mijn instructrice ook les geeft, veel zelf ondervinden en voelen:) Probleem is echter dat ik dan tijdens het individueel rijden dat gevoel niet meer goed terugkrijg en vaak aan het twijfelen ben of het nu zus of zo voelde. Zo lastig....echt om gek van te worden. Na een priveles ben ik echt super tevreden over mijn paardje en mijzelf, maar als ik dan alleen weer zo aan het tobben ben.....ahhhhhhh

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:29

Ik had regelmatig dat mijn moeder mee keek met de les, en dan buiten de les op de punten van de les lette. Heb jij niet iemand die naast de bakrand wil staan voor je?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:37

Dan kan het helpen om voor jezelf op te schrijven waar je jezelf op wil/moet controleren. Dat uit je hoofd leren en steeds nalopen :)

Het klinkt een beetje als faalangst om het alleen te moeten doen, herken je dat? Dan scheelt het om dingen te doen waarvan je zeker weet dat ze lukken om dat vertrouwen wat op te bouwen en van daaruit verder te werken. En niet verwachten dat alles lukt zoals in de les, want dat kan bijna niet. Als je dat los kan laten frustreert dat niet meer, dat werkt ook tegen.

Succes in ieder geval, ik herken het wel en het is niet makkelijk om te doorbreken +:)+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:41

Ik denk dat het ook een stukje ervaring is. Ik had dat in het begin precies hetzelfde. Maar naarmate je meer ervaring krijgt met een bepaald stukje uit je training ga je zelf ook steeds beter aanvoelen wanneer je het goed doet en wanneer niet goed genoeg is. Daarom trainde ik met mijn pony alleen vooral de basisdingen die we beide goed snapten. In de les oefende we dan de nieuwe dingen. Als we een nieuw onderdeel een paar keer in de les succesvol hadden geoefend dan ging ik het pas meepakken in de training thuis. Bij mij help dat wel goed.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:42

Nou, ik ben in ieder geval al blij dat meer mensen dit herkennen :)
@ bromfiets ; faalangst is misschien een groot woord, maar ik ben wel snel onder de indruk van andere ruiters en hoe zij rijden. Het is inderdaad frustratie wat ik voel, zeker nadat ik zo getopt heb in een les en dan zelf zo aan het stuntelen ben.

Maar de tips ga ik ter harte nemen. Ze passen ook wel bij mij aangezien ik vrij theoretisch ben ingesteld. Ik ben zo' n type die haar proeven helemaal uittekent......lachen hè

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:47

Kun je een kletspraatje maken met iemand langs de bak? De frustratie werk ik er hier uit door de ruiter aan iets anders te laten denken :P Als je gefrustreerd bent wil je allerlei dingen controleren bij je paard omdat je wil dat het er goed uit ziet en de meeste paarden doen dan juist niet wat je wil :+ Het kan erg schelen als je dat los probeert te laten en vanuit je instinct gaat rijden (wat dan automatisch gaat omdat je aan het kletsen bent, maar je paard loopt wel door.)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:54

Probeer je ook gewoon te realiseren dat het niet gek is dat het zonder begeleiding minder perfect gaat dan met begeleiding ;-) Als je de lat voro jezelf erg hoog legt, ga je je alleen maar frustreren en gaat dat gevoel niet zo snel veranderen.

Takkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:39

Ik herken dit ook heel erg. gisteren een hele fijne dressuurles gehad en vandaag komt er dan niks van terecht. Fijn lang en laag rijden dat lukt wel, maar meer verzamelen en bij elkaar rijden lukt zelf gewoon niet.
Heel frusterend. Heb je met je instructrice overlegd waar je mee gaat oefenen? Ik heb met mijn instructrice afgesproken dat als het allemaal niet meer lukt, ik lang, diep en laag moet gaan rijden.

Zelf merk ik ook aan mijn paard dat ze heel goed weet wanneer ik les heb en niet. dat werkt bij mij ook niet echt mee. In de les durf ik meer dan wanneer ik zelf rij. Ze neemt dan vaak een beetje een loopje met me en dan blijf ik te lief. Tijdens de les kan mijn instructrice mij daar in helpen.

Wat bij mij zelf goed werkt, is vragen of iemand het kan filmen. Misschien voor jou ook een optie?

En onder de indruk zijn van andere mensen heb ik ook!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:16

@takkie --- ja, mijn paard doet dat ook! Hij weet donders goed wanneer mijn instructrice meekijkt. Gaat hij helemaal het dressuurpaard uithangen en dat voor een draver (haha!)
Uiteindelijk is het natuurlijk aan mij om dat gedrag ook individueel eruit te halen, dus ik ben me er echt wel van bewust dat dat meer een ding is waar ik iets mee moet doen, dan dat het aan hem ligt.

Ik overleg inderdaad wel met mijn instructrice waar ik aan ga werken, maar misschien is mijn probleem wel dat ik dan alles wat ik daarvoor geleerd heb ook in de praktijk wil brengen. Misschien moet ik me meer op 1 ding concentreren en dit toepassen vanuit de basis. Ik weet van mezelf dan wel weer dat ik dan het idee heb dat ik niet het optimale uit de training heb gehaald......

En wat is het toch met al die andere ruiters....ik vind ze allemaal even aardig en vriendelijk.....maar als ik dan ga rijden dan sluipt de onzekerheid er toch wel weer in.
@bromfiets....wij hebben niet echt een lekkere bekramd waar de toeschouwers aan kunnen hangen en een praatje kunnen maken. Het zijn dus vaak andere ruiters die ook aan het rijden zijn en hoewel ik zeker geregeld een praatje aanknoop, wil ik ook niet teveel in de training van een ander 'inbreken'