Academische rijkunst in wedstrijd verband?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Academische rijkunst in wedstrijd verband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:16

Ik interesseer me al een tijd in de academische rijkunst en vroeg me eigenlijk af of je hier ook speciale wedstrijden voor had? En of je uiteindelijk ook via deze manier van trainen 'normaale' dressuur wedstrijden kan gaan rijden?

midgie

Re: Academische rijkunst in wedstrijd verband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:44

Er zijn geen wedstrijden in de academische rijkunst, wel kun je het heel goed in de dressuur gebruiken,
Er is iemand op bokt die Z2 rijd en les krijgt in de academische rijkunst, weet even haar bokt naam niet , maar weet dat haar paard Pino heet.
Het zou mooi zijn als wat meer dressuur ruiters zich verdiepen in de kunst van de dressuur, dus de dressuur om het paard te verbeteren en niet de kunstjes die vaak kitsch zijn voor de punten, het kan zoveel mooier eruit zien als je wat meer kunst toevoegt. Voor het paard is het een hele verademing, omdat je met veel minder veel meer mooie dingen van het paard te zien en te voelen krijgt.
Dus wat let je om het eens te gaan proberen?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 15:43

Bedankt voor je reactie!

Ik kwam eigenlijk bij de academische rijkunst doordat ik ging uitzoeken of het kon dat mijn paard op de ene hand beter boog dan op de anderen kant. Ik kwam toen op een site waar een heleboel stond over rechtrichten en academische rijkunst.
Bij mij helpt het vooral dat ik nu echt weet waarvoor een oefening is. Voordat ik me in academische rijkunst verdiepte kon ik wel bijvoorbeeld schouder binnenwaarts rijden maar ik had geen idee waarom het eigenlijk moest.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:59

Gewone wedstrijden rijden joh! Mensen die op deze manier trainen hebben hun paarden echt veel beter voor mekaar.
Stom voorbeeldje ik ben bij de klassieke rijkunst terecht gekomen omdat ik een paard had die na blessure en een veulen niet meer makkelijk te rijden was. Zo ben ik terecht gekomen bij iemand die les geeft volgens de principes van het Scale der ausbildung, nou mijn paard verbeterde enorm, en dan ben ik springruiter. Mijn paard loopt inmiddels weer M springen terwijl dierenartsen zeiden ze komt niet meer aan het springen. Ik train mijn paarden nu allemaal volgens deze principes en ik merk voortdurend dat het vele wegen opent waar op sommige andere manieren de wegen gesloten blijven!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:09

Mijn instructrice geeft ook academische rijkunt en een beetje haar eigen draai daaraan! ;)
De paarden zijn er erg van opgeknapt en ik zie nu ook veel dingen op hun plek vallen..
Waarom een paard iets doet en waardoor en welke oplossingen je erbij moet vinden :)
Ik zie juist dat de mensen die op deze manier rijden, een hoge puntenscore rijden vanwege de lossigheid in het lichaam van paard en ruiter!
Niet ieder paard is hetzelfde te rijden omdat het net als de mens een individu is met Ijn eigen karaktertrekken etc.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:19

klopt idd, al merk ik soms dat het bij sommige mensen toch iets "engs" betekent. Vooral in de springsport daar wordt ik soms echt aangekeken van wat is zij aan het doen. hand omhoog, van de hals af, los contactje. ipv hoofd naar je knie trekken :P
Laatst bijgewerkt door previr op 28-06-13 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:23

previr schreef:
Gewone wedstrijden rijden joh! Mensen die op deze manier trainen hebben hun paarden echt veel beter voor mekaar.
Stom voorbeeldje ik ben bij de klassieke rijkunst terecht gekomen omdat ik een paard had die na blessure en een veulen niet meer makkelijk te rijden was. Zo ben ik terecht gekomen bij iemand die les geeft volgens de principes van het Scale der ausbildung, nou mijn paard verbeterde enorm, en dan ben ik springruiter. Mijn paard loopt inmiddels weer M springen terwijl dierenartsen zeiden ze komt niet meer aan het springen. Ik train mijn paarden nu allemaal volgens deze principes en ik merk voortdurend dat het vele wegen opent waar op sommige andere manieren de wegen gesloten blijven!

Ik snap deze post niet helemaal? Het Skala der Ausbildung is ook de leidraad binnen de 'gewone' dressuur. Aan de hand van het Skala worden proeven beoordeeld, en ook de ORUN-opleidingen hanteren het Skala.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:28

Ja maar het gaat een stukje breder als hoe er in de 'gewone' dressuursport wordt getraind, dat wil er mee zeggen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:29

Dat was niet uit je post op te maken, vandaar mijn vraag.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:34

maakt niks, had er een duidelijker verhaaltje van moeten maken. :)