Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onkeltje

Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:10

Ik rij Elbrichje nu een jaar of 2 met de slofteugel.
Dat gaat vrij aardig maar ze blijft ontzettend fris.
Zodra ik de slofteugel eraf haal dan gaat ook onmiddelijk dr hoofd de lucht in en loopt ze alles behalve ontspannen en nageeflijk.
Nu wil ik toch ook een keer verder... ze is ondertussen de 12 gepasseerd en vind het toch onderhand wel tijd worden om lekker te rijden.
Op stal heb ik het over verschillende bitten gehad... wie heeft er ervaring met diverse bitten en zou mij iets kunnen aanraden.
Ook met waar ze te koop zijn en wat ze ongeveer kosten.
Ik wil ook geen pijnlijk bit, ben ontzettend lang bezig geweest met vertrouwen op te bouwen en dat mag niet kapot, maar wel dat ze wat meer gaat ontspannen en dat ze dus ook zonder slof nageeflijk gaat lopen.
Wie kan mij tips geven???

Groetjes
Naomi en Elbrichje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dakario

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:12

Trek uw paard ook aan het bit of lig het bit altijd los in mond?

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:13

dubbel gebroken pessoa bit?? Deze heb ik ook bij mijn haflinger ingedaan die zo enorm fris is met springen, dit hielp voor haar heel erg!

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:17

Als er een bit bestond waardoor een paard nageeflijk gaat lopen zou iedereen een nageeflijk paard hebben. In andere woorden (in mijn ogen), dit probleem ga je niet oplossen met een nieuw bit. Begin aan de basis en zorg dat je paard vanuit zijn achterhand zijn hoofd gaat dragen. Er zijn genoeg forums over hoe je je paard correct nageeflijk rijdt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:18

Shocking.. Je paard loopt nu ook niet ontspannen.
Gewoon een dubbelgbroken of ongebroken water- of bustrens erin en oefenen maar.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:21

super dat je aan je probleem wil gaan werken , maar op deze fotos ga je commentaar krijgen

op de fotos die je nu toont zie ik nergens een paard met een ontspannen hoofd houding wel met een gedwongen op gekropte houding en vind ik het niet gek dat je paard zonder slof gewoon met zijn kop in de lucht loopt.

ik zou zeggen begin bij de basis slof er af en lang en laag leren rijden gewoon met dit bit
heet of niet ze hebben terug te komen op de zit ipv op de teugel
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 27-06-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:22

Nies_ schreef:
Shocking.. Je paard loopt nu ook niet ontspannen.
Gewoon een dubbelgbroken of ongebroken water- of bustrens erin en oefenen maar.

En goed les nemen. Scheelt ook een hoop!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:22

Je kan ook een myler bit proberen! Daar is mijn boerin erg van opgeknapt! Level 2 wil niets anders!

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:23

Problemen kunnen niet opgelost worden met een strenger bit etc.. Tijdelijk misschien maar daarna kan je paardje evengoed weer het zelfde gaan doen. Ik zou die slof er aflaten, paard loopt niet lekker door z'n lijf en niet nageefelijk. Hij wordt in die houding getrokken. En ja als de slof er af is voelt hij die druk niet meer en komt hij omhoog. Slof, zware bitten etc weglaten, dubbelgebroken trensje erin en oefenen ! Dit gaat wat moeite kosten, maar zo ga je er een paardje aan overhouden die wel ontspannen is en door z'n lichaam, niet met slof gereden moet worden enzovoort

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:24

Ik ben het eens met hutch. Veel oefeenen, je komt er wel! :)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:24

Ben ook van mening dat je de slof er beter af kan halen. Misschien is het wel handig er bij te vermelden met welk bit je nu rijdt. Dat TS een ander bit wilt betekent toch niet dat ze daarmee denkt het probleem op te lossen. Het is toch niet verkeerd om eens verder te kijken dan je neus lang is, wellicht is het huidige bit helemaal niet prettig voor het paard. Een ander bit vind ik trouwens ook niet direct gelijk staan aan een scherper bit.

Misschien ook niet verkeerd het zadel en paard haar rug na te laten kijken, wie weet ligt het probleem daar wel :)
Laatst bijgewerkt door xMathilde op 27-06-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:26

Ojee, ik vrees dat je bokt over je heen gaat krijgen!

Ik denk dat je je manier van rijden aan zult moeten passen. Zoals ik nu zie staat de slof heel strak en is je hand heel sterk. Daarnaast zie ik ook met slofteugel trouwens geen ontspanning bij het paard.

Om te beginnen haal je de slofteugel van het paard af. Ga lekker rijden maar laat de voorkant even met rust, je hand lekker ontspannen. Richt je op het aan de hulpen zijn, zorg ervoor dat je paard op jou gericht blijft. Maak veel overgangen, tempowisselingen en rijdt veel figuren. En probeer je hand daarbij te ontspannen, maak overgangen en tempowisselingen op je zit. En daarbij consequent zijn. Als je zorgt dat ze haar achterhand gaat gebruiken, volgt vaak de ontspanning vanzelf. Ik weet niet of je nu begeleiding hebt?

Je moet niet teveel vooruitgang in één keer willen, dit zal een lang proces worden. Maar wel één waar je voor langere termijn wat aan hebt. Als je nu een sterk bit erin hangt zal het probleem alleen maar groter worden. Dus een gewoon bitje, het beste een dubbelgebroken of zelfs ongebroken bitje.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:28

Ik vind het idee van Ryanne niet zo. Als je een bit met hefboom werking kiest zou ik eerst een ongebroken proberen, naar mijn idee werkt een hefboombit met gebroken mondstuk wel heel heftig in. Bovendien heeft een pessoa meestal geen kinketting/kinriem dus komt ook alle druk in de mond, een kinketting kan ook heel heftig inwerken maar bij normaal gebruik verdeelt het de druk ook weer een beetje, dus heb je iets minder druk in de mond en iets meer onder de kin en achter de oren.

Ik denk trouwens dat een bit wat scherper inwerkt er alleen maar voor zorgt dat je paard steeds vervelender/sterker word als je het daadwerkelijke probleem niet oplost. Een slof, andere hulpteugel of een scherper bit kan je soms helpen iets te doorbreken (zeker als een paard iets doet omdat hij geleerd heeft dat het loont en niet omdat het fysiek niet goed zit) maar dan moet je wel zeer goede begeleiding hebben om het probleem op te lossen zodat je het hulpmiddel ook gauw weer weg kan leggen. Ik heb nu eerlijk gezegd het idee dat je dat (nog) niet hebt omdat je dus van een scherpe hulpteugel over wil naar een scherp bit, volgens mij los je het dan rijtechnisch niet op.

EDIT: sommige paarden hebben echt een duidelijke voorkeur voor bepaalde type bitten. Dikker/dunner, gebroken of juist niet, tongboog of juist niet. Het is alleen niet echt te voorspellen wat een paard echt prettiger vind, dat moet je echt proefondervindelijk uitzoeken. Je kan wel eenigszins zien of een paard bijvoorbeeld een kleine mond heeft of een dikke tong en op basis daarvan beginnen.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 27-06-13 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:30

Ik zou eerst andere dingen bekijken voor je aan een bit gaat denken. Past je zadel, ligt het op de juiste plaats (3 vingers achter het schouderblad)? Zit het paard goed in haar vel, vrij van pijn? Wat voor voeding krijgt ze? Hoeveel staat ze buiten en hoe?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:32

ik zou een dunner bitje kiezen. eentje van 14 mm en dan dubbel gebroken watertrens.

en als je slof gebruikt m aan de zijkant vastklikken ipv onderkant. trek je m wat minder 'erdoor'

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:32

Lekker bitloos gaan of een dubbel gebroken trensje, alle hulprommel eraf en les nemen.
Ik zou in ieder geval zo geen krul willen hebben...

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:35

Hoe staat je paard, of stal, buiten, paar uurtjes buiten?

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:37

Een heet paard is met geen enkel bit ineens rustig een nageeflijk te rijden. Rij gewoon zonder slof met een goed passend bit en probeer dan eerst iets aan het drukke van je paard te doen met goeie begeleiding.

Het is niet erg als je paard tijdelijk gewoon voor geen meter loopt, je zal toch door die fase heen moeten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:39

Er zijn al heel wat dingen gezegd. Maar als je paard zonder slof niet nageefelijk is dan denk ik niet dat je paard het met slof wel is.
Ik denk zoals ander dat je echt bij de basis moet beginnen en een goede instructeur/trice moet inschakelen en er dan hard aan het werk.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:42

Ik ga mee met de rest. Probeer de oorzaak van het hete/frisse te achterhalen ipv je te richten op symptoombestrijding.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:44

Een bit wil niet alles oplossen, hoe wordt het paard gevoerd? Staat het paard veel binnen/buiten enzovoorts. Paard is verder wel in orde? Zadel past goed, geen problemen in de rug/schouder/hals?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:44

De reden waarom je met de slof (al twee jaar!!) rijdt is dat ze anders niet nagefelijk is?
Heb je ook les? Zo niet, zou ik daar snel werk van maken.
Dit is niet een probleem wat je met een ander bit gaat oplossen, maar een basis die niet correct is.
Hoeveel staat dit paard in de wei? Hoe is het paard gereden voordat jij ermee begon? Wat krijgt dit paard gevoerd?
Daarnaast zou ik overwegen om je paard na te laten kijken door een DA, osteopaat of fysio (tandarts) Als dit paard al twee jaar zo loopt met een slof, lijkt mij dat de rugspieren behoorlijk vast kunnen gaan zitten. En misschien krijg je dan ook een verklaring voor je andere problemen met haar.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:45

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties en daar ben ik zeker ook niet bang of vies voor.
Ik wil wel even mijn verhaal vanaf het allerbegin doen.
Ik ben Elbrichje gaan verzorgen toen ze 6 was... en fokmerrie was.
Er had een meisje voor mij op gereden en die heeft haar goed 'verpest' met haar gekke streken.
O.a. met een felgekleurde paraplu op haar af stappen en in 1 ruk open trekken.
Haar manier om Elbrichje mak te krijgen :s.
Dat paard was dus hartstikke bang, bang voor alles.
Zelfs op straat als er een blaadje onder haar door waaide.
Ik heb er eerst maanden over gedaan om alleen al op en af te stappen.
Zodra je een poging deed werd ze 1 bonk aangespannen spier en stond ze in de startblokken om weg te sprinten.
Toen dat eenmaal zover was dat ik helemaal alleen op en af kon stappen zonder hulp begon het rijden.
Kon geen been geven, kon geen teugeldruk geven, kon zelf geen haartje uit me gezicht halen, kon haar niet belonen, helemaal niks.
Geen idee wat er met dat paard gedaan is maar ze was doodsbang als je erop zat.
Er ging heel wat tijd overheen voordat ik voor elkaar had dat ik haar kon belonen met een schouderklopje, dat ik kon jeuken aan me neus...
Toen ben ik begonnen met lessen... zonder slof...
Maar geloof me, bij een boer op een fokmerrie rijden... alles wat je opbouwd dat is daarna weer weg... je kan er niet mee verder omdat ze dan moet veulenen.
Uiteindelijk is de relatie uit gegaan (met mij en die boer natuurlijk ;)) en heb ik haar 2 jaar geleden over kunnen/mogen nemen.
Ze is verhuisd naar een stal en het gaat super met haar.
En inderdaad... op deze foto's loopt ze nog steeds niet ontspannen, maar dat is zo vreselijk moeilijk.
Ik heb ongeveer 1 x in de 2 weken les gehad... maar nu hadden we een beenblessure dus lagen we er weer even uit.
Ben nu weer aan het oppakken met longeren en volgende week weer rijden.
Geloof me alleen als ik zeg.. zonder slof heb je een uur lang een gevecht... en dat wil ik niet meer, vandaar de slof...
Ik rijd absoluut niet met een sterke hand... omdat ik vertrouwen heb moeten opbouwen en dus helemaal niks kon met me handen en benen heb ik een hele stille zit gekregen.. en dat is in mijn voordeel.
Maar je wilt niet weten hoe hard we gaan als dat hoofd er op komt hoor.. en dan ziet het er bij beide NIET ontspannen uit.
Ik rijd met een watertrensje... verder ook nooit iets anders geprobeerd.
En ik ben van mening dat een bitje wel degelijk kan werken aan nageeflijkheid... als iets niet lekker zit en bij nageeflijkheid wel en ze daar uiteindelijk voor kiest..??
Hoor graag nog meer commentaar en mogelijkheden en tips... :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:47

Verder mankeert er niks aan het paard.
100% gezond, geen rugklachten, geen gebitsproblemen en me zadel is ook perfect voor haar.
Om deze punten maar vast uit te sluiten.
Paard staat op een manege, gaat een halve dag naar buiten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:50

Gewoon een rustig liggend bitje, een dubbel gebroken bustrensje bijvoorbeeld. Het los rinkelen van een watertrens kan die druktemaker van mij nog heter maken.

Gewoon de stap durven nemen om de slof eraf te gooien. Zo wordt het paardje alleen maar sterker in de hals en kaak en wordt het alleen maar moeilijker. Het hete kun je met een bit niet oplossen maar ik zou veel overgangen en schakelingen rijden en als je daar nog niet aan toe bent, uitrijden in voltes.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 27-06-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt