wat kan dit veroorzaken?? (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

wat kan dit veroorzaken?? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 11:19

Hoi Bokkers,

Al een tijdje gaat het niet zo soepeltjes met ons paard. Tijdens wandelen, longeren enz. is hij prima voorwaarts maar tijdens het rijden niet vooruit te branden! (nu is hij altijd liever lui als moe, maar dit gaat wel heel ver) Nu heb ik opgemerkt dat hij de laatste tijd zowel met longeren (met of zonder pessoa) als met rijden af en toe door zijn achterbeen zakt.
Ik was laatst toevallig aant filmen toen het gebeurde. Bij ongeveer 15sec.

ps; Binnenkort laat ik Ellen Kral ernaar kijken!

sliert

Re: wat kan dit veroorzaken?? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:23

Kan vanuit de knieen komen. Knieband of kruisband die slap is. En/of een knieschijf die wat instabiel is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:35

Sorry ik word hier altijd een beetje naar van, ten eerste longeer je paard nooit met bit in,
Ten 2de leer longeren, dit is je paard rond laten rennen zonder enig idee waar jij mee bezig ben, pessoa is een behoorlijk dwang middel, leer longeren vanuit je gevoel.
Een paard is niet lui een lui paard is vaak een stijf paard, dus zorg als trainer dat je je paard gymnastiseert, ook weer vanuit je hand en niet met dwangmiddelen eraan.

Dat hij doro zijn achterbenen zakt is niet zo gek als je uit balans word gehaald door die pessoa, na dat hij uit balans raakt drukt hij gelijk zijn rug weg om weer in balans te komen, dus haal dat ding er eens af en haal het bit eruit, pak een kaptoom , knip de klip aan de middelste ring en ga eens vanuit de hand werken aan stelling en buiging, wat is het doel van longeren, het binnen achterbeen sterker maken, met de pessoa kan het paard ook niet buigen want zijn rotatie word geblokt door de buiten teugel, ook de stelling krijg je op deze manier niet voor mekaar zeker niet met bit in, want er komt te veel druk op de onderkaak, waardoor het paard zich vast zet in zijn schoft dus zo kun je nooit de rug en achterbenen bereiken, dus ja als je je paard goed wil houden in zijn lijf leer dan longeren en gooi die pessoa weg , niet verkopen want dan is een ander paard weer de dupe.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpenb.nl daar staan mensen die jou kunnen leren longeren op een goeie paardvriendelijek manier en als je bij mij in de buurt woont, zou ik zeggen kom eens lang en kijk eens mee hoe ik longeer, zelfs de schouder binnen en travers op de volte is mogelijk,maar dan zul je er tijd in moeten steken, en als je dat hebt krijg je een fijn lopend paard die voor je wil werken omdat hij soepel in zijn lijf is en niet een paard wat lui lijkt , want hij lijkt lui omdat hij het gewoon niet kan in zijn lijf , dus hij accepteert wat er met hem gebeurd om te overleven dus automatische piloot en die paarden verliezen hun energie in het werken,

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:38

Pardon?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:39

Paard valt sterk op de voorhand, en moet daarna sterk corrigeren. Dit lijkt mij een balans probleem.
Ik zou ook de passoa eens eraf laten en opletten of hij dit met rijden ook niet doet als hij sterk op de voorhand valt.
Bij twijfel altijd laten nakijken overigens ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 11:41

@midgie: Lees ook even wat er boven staat. Hoe doet dit ook met alleen halster en lijn! Ik hoef ook verder geen commentaar op het longeren, ieder zijn eigen manier. Tuurlijk kan je die pessoa compleet verkeerd gebruiken maar ik gebruik alleen lang en laag. Maar goed..

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:48

ik zie totaal geen verkeerd gebruik hier van de pessoa, dus de reactie van midgie vind ik een beetje overdreven. Ik zie ook geen paard zomaar rondrennen, met iemand die totaal niet weet wat ze aan het doen is. Beetje cru gezegd midgie.

TS: Ik zal eens iemand naar de knie laten kijken. Misschien zijn de banden wat slap, waardoor hij door zijn knie zakt. Merk je er iets aan wanneer je zijn voet optilt? Schiet zijn knie er dan ook eens uit?

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:53

Mijn paard zakte wat door haar achterbeen toen haar SI vast zat. Daar kan het probleem ook zitten. SI is door fysio losgehaald, veeeeeeeeeeeeeel getraind om dr achterhand sterker te maken en nu gaat het heel goed.

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:57

midgie wat is dit nou weer voor een reactie? daar wordt ik nou een beetje naar van
Ontopic: ik zou er even naar laten kijken, valt idd sterk op de voorhand maar misschien komt dat ook juist wel door een probleem achter

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:57

Met de pessoa word het paard toch lang en laag gedwongen , of heb ik dat nou verkeert,het paard word daar gehouden door de druk, ook al hangt hij los, sorry dat vind ik dwang maar idd ieder zijn ding, maar je vraagt advies en ik geef de mijne, leer voelen en kijken ,

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:58

midgie schreef:
Sorry ik word hier altijd een beetje naar van, ten eerste longeer je paard nooit met bit in,
Ten 2de leer longeren, dit is je paard rond laten rennen zonder enig idee waar jij mee bezig ben, pessoa is een behoorlijk dwang middel, leer longeren vanuit je gevoel.
Een paard is niet lui een lui paard is vaak een stijf paard, dus zorg als trainer dat je je paard gymnastiseert, ook weer vanuit je hand en niet met dwangmiddelen eraan.

Dat hij doro zijn achterbenen zakt is niet zo gek als je uit balans word gehaald door die pessoa, na dat hij uit balans raakt drukt hij gelijk zijn rug weg om weer in balans te komen, dus haal dat ding er eens af en haal het bit eruit, pak een kaptoom , knip de klip aan de middelste ring en ga eens vanuit de hand werken aan stelling en buiging, wat is het doel van longeren, het binnen achterbeen sterker maken, met de pessoa kan het paard ook niet buigen want zijn rotatie word geblokt door de buiten teugel, ook de stelling krijg je op deze manier niet voor mekaar zeker niet met bit in, want er komt te veel druk op de onderkaak, waardoor het paard zich vast zet in zijn schoft dus zo kun je nooit de rug en achterbenen bereiken, dus ja als je je paard goed wil houden in zijn lijf leer dan longeren en gooi die pessoa weg , niet verkopen want dan is een ander paard weer de dupe.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpenb.nl daar staan mensen die jou kunnen leren longeren op een goeie paardvriendelijek manier en als je bij mij in de buurt woont, zou ik zeggen kom eens lang en kijk eens mee hoe ik longeer, zelfs de schouder binnen en travers op de volte is mogelijk,maar dan zul je er tijd in moeten steken, en als je dat hebt krijg je een fijn lopend paard die voor je wil werken omdat hij soepel in zijn lijf is en niet een paard wat lui lijkt , want hij lijkt lui omdat hij het gewoon niet kan in zijn lijf , dus hij accepteert wat er met hem gebeurd om te overleven dus automatische piloot en die paarden verliezen hun energie in het werken,

Longeer je een paard nooit met een bit?
Mag ik duidelijker uitleg hierover?

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:05

Ja ik wil ook graag uitleg waarom je je paard nooit met bit zou mogen longeren?? :+

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:17

mijn paard doet dit ook wel eens (wordt momenteel behandelt door Linda van Horseinmotion) dus ik volg even. Ook hij zat/zit vast in de rug - SI

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:36

Ik denk dat als je met pessoa longeert, je wel een doel voor ogen hebt met het longeren!!! Ik gebrek het sinds kort ook, om mijn paard haar achterhand en de rug leren te gebruiken.

En er is niets met met longeren met een bit, als je de longe correct vastmaakt

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:22

Op de laagste stand mag er volgens de instructie niet in galop gewerkt worden. En hij mag iets langer zodat hij niet achter de loodlijn komt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:29

Midgie, ik vind jouw reactie niet zo netjes. Overbodig en het komt opdringerig over.

Daarbij zie ik ook niks verkeerd aan het longeren maar hij mag natuurlijk niet steunen. Kan balans of idd si zijn. Zelfs mijn (paarden) fysio raadde me aan om afwisselend met pessoa te gaan longeren.

Kracht opbouwen denk ik.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:34

midgie schreef:
Met de pessoa word het paard toch lang en laag gedwongen , of heb ik dat nou verkeert,het paard word daar gehouden door de druk, ook al hangt hij los, sorry dat vind ik dwang maar idd ieder zijn ding, maar je vraagt advies en ik geef de mijne, leer voelen en kijken ,

Verkeerd. Idiote reactie van jou. Bij zo'n reactie krijg ik altijd het gevoel dat we beter alle paarden weer de natuur in kunnen gooien.

TS, helemaal niks mis met jouw manier van longeren. Verstandig dat je er even iemand naar laat kijken!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:57

Nynke1 schreef:
midgie schreef:

Verkeerd. Idiote reactie van jou. Bij zo'n reactie krijg ik altijd het gevoel dat we beter alle paarden weer de natuur in kunnen gooien.

TS, helemaal niks mis met jouw manier van longeren. Verstandig dat je er even iemand naar laat kijken!

het hangt er vanaf hoe je 'gedwongen' interpreteerd. Als je het op de enge manier bekijkt wordt een paard gedwongen een zadel op gelegd, gedwongen door ons om in stap, draf of galop te gaan, gedwongen om figuren te rijden en zo ook gedwongen om daar te lopen ;-)
Werd jij als kind nooit niet gedwongen om iets te doen, wat uiteindelijk voor je eigen goed was ;-) Ik denk dat dit zo een laatste vorm van dwang is

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:59

Maar het gaat hier in dit topic dan ook niet of het al dan niet goed is om een pessoa teugel of bit te gebruiken, maar om het doorzakken van het achterbeen!!

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:03

Jessica_R schreef:
@midgie: Lees ook even wat er boven staat. Hoe doet dit ook met alleen halster en lijn! Ik hoef ook verder geen commentaar op het longeren, ieder zijn eigen manier. Tuurlijk kan je die pessoa compleet verkeerd gebruiken maar ik gebruik alleen lang en laag. Maar goed..

Mee eens een beetje overdreven reactie.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:04

Ik wou het net zeggen debravanesch! Mijn paard zakt soms ook weg met het achterbeen net als jou paard, en de reden was dat haar hoeven te lang waren. Vraag me niet hoe of wat maar dit zei mijn hoefsmid.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:05

Ik gok dat dit komt door het SI gewricht. Even laten nakijken door een persoon die hier verstandt van heeft. Veder als je traint goed op de achterhand trainen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:06

Ik denk niet dat het komt door de manier van longeren, wel door een zwakkere achterhand. Ik herken het ook bij mijn vzpaard vlak na het veulenen. Ze heeft best een zware bevalling gehad en de eerste keren met longeren deed ze ongeveer hetzelfde als wat dit paard deed. Ondertussen is ze weer wat sterker en komt nagenoeg niet meer voor.. Ik heb het filmpje nog een paar bekeken; ik vind het paard wel actief lopen, maar niet actief van achteren als je snapt wat ik bedoel!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:08

midgie schreef:

Oké... *verkeerd en *wordt... Maar goed, ik weet niet hoe jij de pessoa gebruikt, maar bij goed gebruik gaan de lijnen iets doorhangen maar toch nog contact houden als het paard nageeft. Ik vind je reactie bijzonder kort door de bocht en onzinnig.

Een paard bij ons op stal had een trap gekregen op het land en heeft weken onzuiver gelopen maar uiteindelijk ging het weer beter. Het rijden werd weer opgepakt (stap-draf) maar hij zakte soms nog door zijn voorbeen. Eigenaar vertrouwde dit niet helemaal en heeft foto's laten nemen. Bleek dat de schouder gebroken was, of toch een bepaald botje in de schouder. Paard moest een operatie krijgen en die was gelukt :)

Helaas paard niet meer uit narcose kunnen halen, maar dat is niet de gewoonte, gelukkig.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:13

noahlady schreef:
ik zie totaal geen verkeerd gebruik hier van de pessoa, dus de reactie van midgie vind ik een beetje overdreven. Ik zie ook geen paard zomaar rondrennen, met iemand die totaal niet weet wat ze aan het doen is. Beetje cru gezegd midgie.

TS: Ik zal eens iemand naar de knie laten kijken. Misschien zijn de banden wat slap, waardoor hij door zijn knie zakt. Merk je er iets aan wanneer je zijn voet optilt? Schiet zijn knie er dan ook eens uit?

bij het hoevenkrabben trekt hij zijn been soms wel wat hoog op..