Ruggebruik verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khorizon

Ruggebruik verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:41

Mijn paard gebruikt haar rug niet voldoende tijdens het rijden. Nu wil ik dit graag gaan verbeteren.

Ik heb zelf in gedachte om 2x per week te longeren met pessoa.

Wie heeft er tips?

(instructrice is met vakantie en paard heeft pas 2 weken stil gestaan i.v.m. trap die ze in de wei heeft gehad, ben nu met haar aan het opbouwen)

Sharona95

Re: Ruggebruik verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:43

Ja kunt hem ook longeren met longeerhulp, kijk maar eens op EJ. Hierdoor verbeterd het ruggebruik enorm!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:50

pessoa is een goed idee, als je paard de neiging heeft om snel op de voorhand te lopen en achter de teugel te kruipen is het een minder goed idee.
Stel haar tijdens het rijden wat dieper en ronder in (zodat ze haar rugspieren op moet rekken en aan moet spannen). Let hierbij op dat je wel contact behoudt met de mond, als je paard alles los gaat laten, heb je geen contact meer en kun je zeg maar je teugels losgooien, dan nog blijft ze rond lopen. Dan gebruikt ze de rug nog niet. Dit wat lager en dieper zal niet in een keer lukken, want die rugspieren zijn dat waarschijnlijk niet gewend, dus bouw het langzaam op. Eerst idd oefenen met pessoa is een goed idee en daarna als het beter gaat, onder de man (ruiter/amazone) ermee oefenen, eerst kleine stukjes, die steeds langer worden. In dat lagere, en wat diepere kun je dan ook tempowisselingen gaan rijden.
het is niet de bedoeling dat je paard met de kin op de borst gaat lopen, meer voorwaarts neerwaarts, maar dan niet op de loodlijn, maar iets dieper en dus iets achter de loodlijn. Nu zijn er vast mensen die het daar totaal niet mee eens zijn, want je paard hoort altijd op de loodlijn te lopen......maar als je dit wil trainen is wat dieper prima, mits je het goed uitvoert en het niet ook op wedstrijden zo rijdt. Want je doel is uiteindelijk dat je paard ook op de loodlijn zijn rug goed gaat gebruiken.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:08

Adviezen zijn al gegeven, pessoa kán imo veel goed doen, longeerhulp vind ik zelf ook ideaal, maar waar je denk ik ook kritisch naar zou kunnen kijken (evt. met een goede instructeur) zijn jouw zit en hulpen. Er zijn verscheidene paarden die tijdens het longeren heerlijk over de rug gaan, maar zodra de ruiter erop gaat zitten, de rug wegdrukken.
Rijtechnisch is daar heel veel aan te doen, en goede les kan daarbij zeker helpen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:17

Is je paard wel recht? Een scheef paard kan zijn rug niet goed gebruiken.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 12:26

Ik ben met mijn instructrice heel hard aan het werk met mijn houding en hulpen. Gaat ook steeds beter. Ik heb alleen nu al 1,5 maand niet kunnen lessen. Vanwege een trap die mijn paard heeft gehad en de vakantie van mijn instructrice. Woensdag heb ik weer les.

Ze is inderdaad niet helemaal recht op dit moment ze is iets linksgebogen. Ze is al wel een stuk rechter dan enkele maanden terug.
Maar sinds ze stil heeft gestaan is haar ruggebruik duidelijk verminderd.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:54

Galoptraining buiten is goed voor de rugspieren, de pessoa heb ik ook veel gebruikt inderdaad.
Bij het longeren balkjes neerleggen en tijdens het rijden is ook goed voor het ruggebruik.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:30

khorizon schreef:
Mijn paard gebruikt haar rug niet voldoende tijdens het rijden. Nu wil ik dit graag gaan verbeteren.

Ik heb zelf in gedachte om 2x per week te longeren met pessoa.

Wie heeft er tips?

(instructrice is met vakantie en paard heeft pas 2 weken stil gestaan i.v.m. trap die ze in de wei heeft gehad, ben nu met haar aan het opbouwen)

Wat is dat de rug niet voldoende gebruiken tijdens het rijden?
is dat een holle rug, een bolle rug of een rechte rug?
Wat gebeurt er?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:32

orion456 schreef:
pessoa is een goed idee, als je paard de neiging heeft om snel op de voorhand te lopen en achter de teugel te kruipen is het een minder goed idee.
Stel haar tijdens het rijden wat dieper en ronder in (zodat ze haar rugspieren op moet rekken en aan moet spannen). Let hierbij op dat je wel contact behoudt met de mond, als je paard alles los gaat laten, heb je geen contact meer en kun je zeg maar je teugels losgooien, dan nog blijft ze rond lopen. Dan gebruikt ze de rug nog niet. Dit wat lager en dieper zal niet in een keer lukken, want die rugspieren zijn dat waarschijnlijk niet gewend, dus bouw het langzaam op. Eerst idd oefenen met pessoa is een goed idee en daarna als het beter gaat, onder de man (ruiter/amazone) ermee oefenen, eerst kleine stukjes, die steeds langer worden. In dat lagere, en wat diepere kun je dan ook tempowisselingen gaan rijden.
het is niet de bedoeling dat je paard met de kin op de borst gaat lopen, meer voorwaarts neerwaarts, maar dan niet op de loodlijn, maar iets dieper en dus iets achter de loodlijn. Nu zijn er vast mensen die het daar totaal niet mee eens zijn, want je paard hoort altijd op de loodlijn te lopen......maar als je dit wil trainen is wat dieper prima, mits je het goed uitvoert en het niet ook op wedstrijden zo rijdt. Want je doel is uiteindelijk dat je paard ook op de loodlijn zijn rug goed gaat gebruiken.

Succes.

Hoe kan een paard zijn rugspieren oprekken door dieper en ronder ingesteld te worden en ze tegelijkertijd aanspannen?