Jong paard heeft moeite met aangaloperen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmiepony

Jong paard heeft moeite met aangaloperen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 17:26

Hoi allemaal,

Ik rijd sinds kort een haflinger ruin van ruim 3 jaar bij, hij is ongeveer twee maanden onder het zadel en doet het super goed. Hij is erg braaf en wilt ontzettend graag werken, wel is hij nog wat onzeker en heeft veel bevestiging nodig. In zowel stap als draf heeft hij al aardig onder de knie, ik rijd veel overgangen en voltes met hem. De galop gaat nog niet zo lekker. Hij rent aan, het liefst zo hard mogelijk. Ook valt hij volledig op de voorhand en pakt regelmatig de verkeerde galop aan. Als ik hem niet belachelijk veel ruimte geef aan de voorkant springt hij helemaal niet aan maar blijft rennen.

Ik ben het aanspringen ook hard aan het oefenen aan de longe, want daar doet hij hetzelfde. Ik laat hem heel verzameld en rustig draven en alleen vanuit die draf mag hij in galop. Als nog neemt hij een kort sprintje en gaat dan pas in galop.

Heeft er iemand tips/oefeningen om hem te leren dat hij aan moet springen en niet rennen?

CM_

Re: Jong paard heeft moeite met aangaloperen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:29

Duidelijk dat ie eerst sterker moet worden.
Jonge paarden laat ik altijd met een lossere teugel en verlichte zit een rondje galoperen, dit is meer dan genoeg als ik jouw verhaal zo hoor.

Zorg dat je hem niet te vaak rijd, maar minimaal een keer per week het rijden vervangt door longeren, hij moet duidelijk sterker worden en daardoor krijgt ie meer balans en kan ie beter gaan galoperen.
Ik zou hem ook zeker niet "verzameld" zoals jij dat noemt, laten draven, beter een beetje boven het tempo, anders krijg je dalijk een paard dat niet vooruit te branden is.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 17:37

Hij word per week dagelijks gelongeerd en 2 a 3 keer gereden geloof ik. Aan de longe heeft zijn eigenaar hem twee drafjes aangeleerd, een snelle draf en een rustige 'verzamelde' draf. We laten hem nu dus alleen nog aangaloperen vanuit de 'rustige' draf. Niet handig? Begrijp wel dat ik hier nu twee weken bij betrokken ben en het dier zelf nog niet zo goed ken.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:41

Je bedoeld dat het dier dagelijks wordt gelongeerd?? Dit vind ik wel erg veel voor zo'n jong dier.
Verder zou ik eerst gewoon zorgen dat de basis van de stap en draf er onder het zadel er goed in zit.
Met longeren zou je de galop mee kunnen pakken, gewoon zorgen dat ie daar eerst goed gaat.
Maar nog niet te druk maken, beestje moet waarschijnlijk nog een hoop kracht opbouwen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:44

Neem hem mee op buitenrit achter een ander paard en laat deze dan galopperen. Rustig mee en op deze manier zorgen dat hij op het rechte stuk in balans kan gaan, bochten komen dan vanzelf, evenals het in de juiste galop aanspringen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:47

gewoon nog even tijd geven.

wijze les van Carl Hester (online clinic): Je paard verbeteren in de gangen waar hij goed in is. Zo behoud je motivatie. Als het paard werkwillig is biedt hij de moeilijkere dingen later vanzelf wel aan.

Mijn paard had er ook veel moeite mee. Ik heb gewoon nog 6 maanden gewacht met de galop onder de man. Daarna maanden lang enkel over de hoefslag aan een lange teugel. Mijn wachten werd uiteindelijk beloond, nu is de galop gewoon vanzelf prima. Heb ik niets voor hoeven forceren.
Ik heb om de kracht te trainen wel regelmatig kleine in-uitjes (40 cm) aan de longe laten springen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:50

Michellette schreef:
Neem hem mee op buitenrit achter een ander paard en laat deze dan galopperen. Rustig mee en op deze manier zorgen dat hij op het rechte stuk in balans kan gaan, bochten komen dan vanzelf, evenals het in de juiste galop aanspringen.

Mijn gedachte! In de bak is het veel moeilijker dan op een recht pad.

Over het nog in galop vallen vanuit een harde draf zou ik me helemaal nog niet druk maken, dat doen veel jonge paarden die nog niet zo sterk zijn. Elke reactie van galop (dus ook de verkeerde galop) goed belonen en rustig door laten gaan zonder hem in de weg te zitten, met terugpakken breng je hem alleen maar in de war. Het echt netjes op de hulp aanspringen is de stap daarna en het vanuit een nette arbeidsdraf actief aanspringen is pas daarna weer. Het verschil goede galop/verkeerde galop ontwikkelt zich vanzelf als hij meer evenwicht krijgt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:50

Ik vind het allemaal erg veel. Het dier is twee maanden onder het zadel. Denk er goed aan dat balans en kracht er niet zomaar zijn. Het ene dier heeft in het begin heel veel moeite met draf en het andere met galop (of stap). Je zit ook nog op zijn rug, dus dat is heel wat anders dan vanaf de grond.
Dat verzameld draven en vanuit daar galopperen kan al heel moeilijk zijn voor sommige dieren die al jaren onder het zadel zijn, laat staan voor zo'n jong dier.
In het begin gaat het er vooral om dat hij gaat luisteren naar jouw galophulp, dus dat hij galoppeert als jij dat vraagt. En het maakt nog niet zoveel uit hoe dat dan gaat. Jonge paarden moeten vaak veel vaart maken om de kracht te verzamelen te galopperen.

Rijden jullie ook buiten met dit dier?
Ik zou echt niet meer dan 2x per week kort longeren en 2x per week kort rijden.
Het liefst buiten rijden en lekker rechtuit. Een ander paard mee dat fijn galoppeert en hem hier mee laten galopperen. Rechtuit en in eerste instantie inderdaad in verlichte zit mee gaan en dit opbouwen naar op je kont zitten en wat meer controle krijgen.
Aan de longe kun je galop ook goed oefenen, maar verwacht in het begin zeker niet teveel.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:52

edit: we hebben allemaal tegelijk hetzelfde gepost :D

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 17:59

Ja als ik het goed begrijp word het beestje 5 tot 6 dagen in de week gelongeerd. Om eerlijk te zijn vind ik dit zelf ook erg veel, maar ik ben niet de eigenaar en heb het dus helaas niet voor het zeggen. De dagen dat ik er ben werk ik ook vooral veel aan de stap en af en toe een drafje, zowel aan de longe als af en toe onder het zadel. Er word alleen van mij verwacht dat ik het galop probleem wel even oplos, maar daar ga ik dus maar even een stokje voor steken...

Een ander probleem waar ik tegen aan ben gelopen is inderdaad de bak. Ze hebben een erg klein bakje, longeer formaat. Rechtuit lopen is bijna onmogelijk. Hij heeft een weidemaatje waar niet mee gereden word. En naar buiten is geloof ik ook nog niet de bedoeling. Ze hebben een groot weiland aan de voorkant en ik ben van plan binnenkort eens voor te stellen daar te gaan rijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:15

Als ik bovenstaande zo lees vind ik het een beetje sneu voor het dier eigenlijk. Hopelijk kun je lekker op de wei rijden straks.

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:24

Dat vind ik dan weer wat overdreven, Def. Het paardje geniet zichtbaar met volle teugen van het werken en heel veel word er niet van gevraagd. Dat zijn eigenaresse misschien iets teveel verwacht is niet helemaal eerlijk, maar ik ga er vanuit dat daar met goed een goed gesprek wel wat aan te doen is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:30

Oef elke dag longeren, dan kan het goed zijn dat ie juist overbelast is en daarom niet wil galoperen.
Een keer per week longeren en twee keer rijden is meer dan genoeg...

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:06

Een jong paard hoeft nog niet eerst verzameld te draven en dan pas in galop. Dat komt vanzelf! Eerst spieren opbouwen ;)