Toen het eindelijk weer een beetje beter ging, werd hij kreupel
. Het werd steeds lekkerder weer en meneer was blij in de wei.. Door gek doen zichzelf gewoon kreupel gelopen. Weer een paar weken rust. Hierna hadden we gelukkig een betere periode. Het rijden verbeterde enigszins en we gingen op vakantie naar het strand! We hebben allebei even heerlijk uit kunnen waaien. Jammer genoeg ging het daarna rijtechnisch weer flink achteruit. Ricardo bouwde spanning op en ik wist niet wat ik er mee moest. We hebben gelest, zijn door verschillende mensen geholpen, maar verbetering was weinig te zien. Zelfs springen lukte eigenlijk niet meer normaal.
Zo hebben we een beetje doorgesukkeld tot de winter, tot dat de bodem weer veel te slecht werd om te rijden. Ik dacht dat zo'n rustperiode wel even goed zou zijn, zodat we in het voorjaar weer een flinke start konden maken. Afgelopen winter ook gelijk mijn zadel opnieuw op laten meten en op laten vullen, dat was wel even nodig zeg
! Een paar maanden geleden zijn we weer begonnen. In het begin nog steeds veel spanning van allebei de kanten. Hij had zelfs voor het eerst gebokt
, maar afgelopen weken gaat het steeds beter. Toen we begonnen heb ik veel met slof gereden. Daar ben ik nog niet vanaf, maar echt gebruiken doe ik hem niet. Het is meer het idee voor mijzelf en Ricardo dat het eraan hangt. Tempocontrole en ontspanning zijn de dingen waar we erg mee bezig zijn. Het is nog lang niet perfect, dat heb ik door, maar ik zou graag tips willen hoe we nu verder kunnen verbeteren.
Nou pff.. heel verhaal. Nu Ricardo maar eens voorstellen

Naam: Ricardo D
Geslacht: Ruin
Ras: KWPN
Afstamming: Havidoff x Purioso
Geboortedatum: 05/09/1998
Foto's staan niet op volgorde.
1.

2.

3. Rechtop zitten!

4. Fijn beeld.

5. En rek en strek!

6. Mijn been is op wereldreis denk ik

7. Slof hangt hier tot mijn spijt iets te strak.. Soms pak ik hem onbewust wat strakker, geen idee waarom.

8. Foei binnenhand

9. Voor het goeie iets te diep, maar ben o zo blij met dit beeld.

10. Linkergalop
. Het is zoooo lang geleden dat we linksom een beetje normaal hebben kunnen galopperen! 
11. Te veel stelling (loopt over buitenschouder weg).

En op het eind ook nog even een klein sprongetje gemaakt!
12.

13.

14.

15. En toen gelijk nog even een stukje gedraafd zonder slof. Ben hier toevallig mijn teugels aan het oppakken

Ik ben zo trots op 'm! O, ja. Jammer genoeg heeft Ricardo een valse knik op het moment. We zijn hard bezig deze eruit te werken, maar tips daarvoor zijn ook van harte welkom
. 

Maar zou 'm er sowieso afhalen. Het valt me op dat hij nergens écht loslaat, het krulletje is fake, maar je geeft zelf al aan 'valse knik' overal zet ie z'n onderhals erop... behalve de laatste foto! Daar loopt ie echt heel goed, houd dat beeld vast, ik snap dat dat komt doordat ie dan moe is en dan pas echt ontspant, maar het is een huge verschil. Ik zou 'm dan ook vooral laag en rond rijden. Maar tempocontrole is ook erg belangrijk, eerst die basis dan pas verder.