Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) en dan hop in een keer echt goed naar voren te zetten. Is hij al omhoog gekomen dan ga je zelf wat naar voren zitten om je balans te houden, je trekt niet aan de teugel (gevaar dat hij omklapt) maar je gooit ook niet alles los (beloning voor het gedrag) en zodra hij naar beneden komt, hij hoeft niet eens echt op de grond te zijn, rij je hem al naar voren. Evt. kan het helpen als er tijdelijk iemand met een longeerzweep mee in de bak komt staan als je hem zelf niet meer naar voren krijgt.
Viktor238 schreef:Mijn kennis heeft mij een gekke oplossing gegeven. Als je paard omhoog komt, sla je een rauw ei stuk op zijn hoofd. Het paard zal op die manier denken dat zijn hoofd bloed. En dan durven ze niet meer te steigeren, bang voor een bloedbad
snap het idee. water werkt vaak ook Viktor238 schreef:Mijn kennis heeft mij een gekke oplossing gegeven. Als je paard omhoog komt, sla je een rauw ei stuk op zijn hoofd. Het paard zal op die manier denken dat zijn hoofd bloed. En dan durven ze niet meer te steigeren, bang voor een bloedbad
maxxlover schreef:Viktor238 schreef:Mijn kennis heeft mij een gekke oplossing gegeven. Als je paard omhoog komt, sla je een rauw ei stuk op zijn hoofd. Het paard zal op die manier denken dat zijn hoofd bloed. En dan durven ze niet meer te steigeren, bang voor een bloedbad
Je kan ook een emmer water over je eigen hoofd gooien zodat je misschien een beetje helder na kan denken. Bij 90% van de paarden is het probleem niet 'het zadel'of de 'rug of wat dan ook. Maar de ruiter. En dat is iets dat veel mensen vergeten.
xDreamerx schreef:Ja, inderdaad zeker niet naar rare achterhaalde boeren 'wijsheden' luisteren als rauw ei stuk slaan op zijn hoofd.... Ga in plaats daarvan heel goed nadenken over waarom hij dit gedrag vertoont en hoe jij aan jezelf kan werken zodat hij dit niet meer doet. Steigeren is het uiten van pijn/ongemak/onbegrip, al dan niet veroorzaakt door de ruiter (meeste gevallen) of iets lichamelijks. Heb je les?

little_king schreef:Natuurlijk komen de rauwe eieren theorieën weer voorbij.
Een paard steigert in veel gevallen omdat hij van voor te veel wordt tegen gehouden.
Een ruiter met te strakke hand. ( en de ruiter vind zelden zelf dat dit zo is)
En zolang wij hier geen filmpje zien zou ik de maffe theorieën maar achterwege laten.