Jong paard in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brendakappe_

Jong paard in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:04

Hallo,

Op mijn manege is een paard (4 jaar) die een paar moeilijke dingen heeft tijdens het rijden.
Aan het begin is ze heel moeilijk met haar hals en hoofd, ze vind het niet fijn als je je teugels op maat doet. Na een beetje losrijden accepteert ze het dat je je teugels steeds iets meer op maat neemt, als je goed van achter naar voor rijdt en met je been naar je hand toe loopt ze heel erg netjes aan de teugel, maar als je dan aankomt bij de galop dan wil ze meteen weer lang hebben en dan heeft ze een soort 'berg afwaartse' lichaamsbouw. Haar hoofd zit lager dan haar kont. Bij sommige mensen wil ze helemaal niet galopperen, want dat vind ze lastig. Ik doe het dan ook niet al te lang (ongeveer een rondje (40x20)). Als ik haar terug neem doe ik dat met mijn stem en met mijn zit, dan maakt ze een mooie overgang terug. Na dat stukje galop ga ik weer lekker met haar aan het werk in de stap en draf, maar als ik dan een volte in rijd dan denkt ze vaak al dat ze moet galopperen, ze wil dus wel heel graag voor me werken.

Dan komen nu mijn vragen:
- Wat kan ik doen om haar van begin af aan al contact te hebben met de mond? (ze is heel braaf, maar het is toch erg fijn om het te hebben)
- Wat kan ik doen dat de galop steeds gemakkelijker wordt?

Alvast bedankt!

aanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:16

Ik zou proberen om je paard goed voorwaarts te rijden en als ze dan goed over de rug loopt en aan de teugel dan het paard terug te nemen in tempo en het gewicht op de achterhand te leggen de hals komt dat iets hoger en dan heb je een mooier constant contact met de mond. je paard moet wel actief blijven en om dat te controleren moet je veel kleine tempo wisselingen rijden.
ook al vind je paard het lastig contact te hebben met de mond is het misschien nodig om langzaam gewoon de grens wat verder te leggen en je paard iets meer door vragen.
voor de galop zou ik echt niet een goede oplossing weten. (vind het erg moeilijk in te schatten bij paarden die je niet kan zien)
mijn eigen paard is 3 en vind galop ook lastig en galoppeert dan ook heel breed ik doe dan altijd goed door galopperen met ruimte in de hals en daarna me teugel iets korter te nemen en door te spelen bij mijn paard helpt dat erg goed.

groetjesss :)

letitiajanse

Re: Jong paard in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:07

Ik denk dat het allereerst heel belangrijk is om je het volgende te realiseren; paarden zijn met hun 4de jaar nog volledig in de groei :j .
Dit betekend bij paarden dat met de jaren de groeischijven in hun botten en gewrichten langzaam vast komen te zitten (dus volgroeid zijn).
Met 3 jaar zijn de groeischijven in hun benen dicht en dus stabiel, maar dan groeien ze nog in hun schouders, heupen, rug en nek.(ook in deze volgorde)
Deze zijn pas gesloten met 6 jaar (sommige paarden met lange rug en/ of hals, zelfs pas met 8 jaar). :)) Gezien deze delen nog kwetsbaar zijn is het denk ik handig om naar je paard te luisteren als deze aangeeft meer ruimte nodig te hebben in zijn/ haar hals. . .
Hij/ zij is echter nog erg onstabiel en kwetsbaar in zijn/ haar rug en hals ;-)
Ik zou het dus langzaam opbouwen, van lange teugel naar steeds n iets kortere teugel. Neem hier de tijd voor. Je paard zal aangeven of hij/ zij er klaar voor is...
Ik hoop dat je er wat aan hebt... zodat je lekker verder aan de slag kan... :o /3 +:)+

groetjes Letitia