Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Eleio schreef:Als je al niet weet wat te doen met een 13 jarig paard, zou ik maar mijn handen van een 5jarige afhouden en het aan iemand overlaten die er verstand van heeft en niet vraagt op een forum hoe/wat.
YvonneLoverx schreef:ga eens zitten in het weiland en met snoepjes als ze komt blijf je rustig en blijf je zitten dan zal ze wel aan je snuffel en kan je haar rustig aaien en dan is het de vraag of ze je accepteerd of niet als ze dat doet kan je proberen op te staan en dat ze niet schrikt en beloon haar steeds en blijven praten! dan brobeer je haar over haar helelichaam te aaien en laat je stem horen dan heb je een rondje om haar heen geaaid dan heb je wel een begin dan probeer je eens een halster om te doen maar elke dag opnieuw laten weten wie je bent dan probeer je het halster om te doen en te belonen en als ze het omdoet ga je weer knuffelen met haar als je een steeds goedere band krijgt ga je eens een stukje met haar lopen en steeds op nieuw belonen! dan weetze inmiddels wie je bent en krijgt ze vertrouwen dan ga je naar nieuwe plekken toe en ga je haar eens borstelen maar letop : laat eerst een borstel zien en laat haar eraan ruiken anders schrikt ze en neem een halster tou met paniek haak als ze een keer schrik kan je haar zo losmaken. en wat je ook kan doen is hooi neer leggen dan eet zij en kan jij borstelen en als dat goed gaat ga je proberen te springen en van die dingen doen als dat lukt ga je haar leren longeren en dan doe je een zadel op met longeren
gaa t dat goed dan een hoofdstel en dan doe je er bijv zandzakken op dan voelt het alsof er iemand opzit en zo ga je verder en dan ga jij er eens op en iemand ander longeert en zo verder
x
) Twilight1 schreef:sorry TS maar ik denk dat het beter is dat je professionele hulp zoekt,
ik vond het een beetje een raar verhaal dus ben even verder gaan kijken en ik zie dat je pas sinds mei dit jaar of later bent begonnen met paardrijden,
wat ik begrijp uit een ander forum is dat je ook niets met paarden gedaan hebt.
als jij nu dit paard van 5 verkeerd behandeld en hem niet begrijpt zal je hem heel erg verpesten dus nogmaals doe dit voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van het paard onder begeleiding.
Blubje11 schreef:Ik zou eerst een band opbouwen en zorgen dat je de basis weer goed kan doen. In de tijd die dat kost(en dat kan rustig een paar maanden duren, neem de tijd!) kan je je verder verdiepen in inrijden. Je kan op internet rondkijken, boeken lezen en mensen om advies en hulp vragen. Zorg dat je samen met iemand het paard inrijd, in je eentje is dat niet te doen.
Heb je weleens eerder een paard ingereden? Hoe oud ben je?
van.