Wat is nou precies impuls?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Wat is nou precies impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 16:45

Ik zie het elke keer weer terug op mijn coupons,
maar niemand kan me nu echt precies uitleggen wat een jury verstaat onder impuls.

Dus vandaar, mijn vraag aan jullie wat verstaan jullie onder impuls?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:45

Goed aan het been, voorwaarts? Kan zo snel even geen duidelijkere uitleg fabriceren

edit:
Impuls: de voorwaartse drang van het paard, opgewekt én gecontroleerd door de ruiter (simpel gezegd: het paard geeft de ruiter elke pas het gevoel uit zichzelf voorwaarts te willen in het tempo dat de ruiter aangeeft).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:46

de door de ruiter opgewekte en gecontroleerde drang naar voren. Dus een paard dat naar voren wil, maar dat alleen doet als de ruiter erom vraagt. Het gevoel dat je altijd vermogen hebt, dat als je 'gas' geeft er ook iets gebeurt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:47

Volgens mij is dat hoe goed het paard reageert op je hulpen.
Dus dat je het paard niet naar voren hoeft te schoppen, maar met een kleine kuitdruk kan drijven.
Maar dat weet ik niet zeker :P

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:47

De door de ruiter opgewekte drang naar voren. Staat trouwens ook voorin het proevenboekje uitgelegd!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:56

Impuls is de door de hulpen van de ruiter, opgewekte voorwaartse beweging. Hiermee wordt niet bedoeld het hard/sneller gaan maar de 'levendigheid' in de beweging. Impuls moet in alle 3 de gangen aanwezig zijn en is de basis samen met het in de hand stellen van het paard. Hierdoor geeft het paard zich helemaal aan de hulpen van de ruiter.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 16:57

Kijk :) nu begin ik het te snappen en kan ik me ook vinden in de kritiek.
Thuis en tijdens het inrijden loopt Andor echt super, helaas "blokeert" hij wanneer we de ring in gaan. Ik heb het idee dat dit ook voor een groot deel aan mijzelf ligt omdat ik hem te netjes wil rijden. Ik heb dus ook altijd het idee dat ik hem enorm moet motiveren om zijn oefeningen te doen.

Misschien moet ik toch maar eens een proef de gok wagen en hem vol power rijden zoals ik dat ook doe tijdens het inrijden en thuis, hij is namelijk erg goed aan mijn been. Rijd de overgangen zonder moeite en hoef daarvoor ook maar minimale hulpen te geven, alleen de midden draf is nog erg lastig, hij valt dan snel uit elkaar. Maar in de proef moet ik dus erg veel doen om hetzelfde resultaat te krijgen.

We gaan het binnenkort gewoon eens proberen!

Sapulcher

Re: Wat is nou precies impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:30

Actie? :D Tenminste, dat is mij wel altijd verteld.. Dus goed voorwaards.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:39

Je impuls komt van achter, je hebt het gevoel dat jouw paard je echt mee wil nemen, en fijn aan het bit komt, belangrijk is dat je goed contact hebt aan de voorkant zodat de impuls niet verloren gaat, vooral ook belangrijk bij die midden-draf. Als je paard impuls heeft verlopen je overgangen terug ook makkelijker omdat de motor (de achterkant) goed ondertreedt. :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 07:56

Bedankt voor de reacties :) nu weet ik tenminste waar ik aan kan werken.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:03

Sapulcher schreef:
Actie? :D Tenminste, dat is mij wel altijd verteld.. Dus goed voorwaards.

Dat vind ik wel een veelgemaakte fout.. ik heb altijd geleerd dat de motor van achter dan meer aan moet en dat je niet perse harder moet gaan, maar meer activiteit vanuit het achterbeen naar voor, zodat het paard meer over zijn lijf leert lopen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:08

Als ik dit zo lees is het dus gewoon goed/gehoorzaam aan het been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:09

Actief is anders dan voorwaarts. Piaffe is bijv een langzame 'gang' maar wel heel actief. Het gaat erom dat de passen krachtig blijven en dat het paard voorwaarts blijft denken, hoe laag het tempo ook is. Als jij bijna stapt, moet je paard op been direct kunnen vertrekken naar een middendraf bij wijze van.

Verder is het een veel gedachte fout dat paarden blokkeren in een proef, maar veelal is het de ruiter die door spanning net even anders zit en zo het paard onbewust beinvloed. Dus ga eens bij jezelf te raden wat je in de proef anders doet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:55

Om impuls te kunnen voelen zou je eerst het onderstaande goed moeten opbouwen.

Ben je in de innerlijke stilte van onderstaande aangekomen dan zul je, om te oefenen eerst in stap, als je beide kuiten en je kruis licht aanspant voelen dat het paard zijn buikspieren aanspant en met hals en hoofd iets naar voren en omhoog komt.
Als je dit niet opvangt/tegenhoudt met een weerstand biedende hand dan vergroot het paard zijn pas.
Dit is impuls, voorwaarts....
(Dit er van uitgaand dat je paard ontspannen is, vertrouwen in je heeft en jouw rangorde positie heeft aanvaard.)

Zitten:
Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:41

Heel mooi geformuleerd Simpelman, totale ontspanning als basis. Twee dingen zou ik zelf anders zeggen: je steunt in totale ontspanning niet op zitbeenknobbels en knieën, maar op het driehoekspunt zitbeenknobbels- schaambeen. Knieën liggen.losjes aan. Alleen tijdens het lichtrijden, bij het geven van een halve ophouding en bij het rijden.in.verlichte zit steun je ook op je knieën. Handen in je schoot alsof je bidt zou ik liever vervangen door handen voor het zadel boven of naast de schoft, ellebogen licht gebogen en daarbij armen volledig ontspannen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:42

keeyzie schreef:
Kijk :) nu begin ik het te snappen en kan ik me ook vinden in de kritiek.
Thuis en tijdens het inrijden loopt Andor echt super, helaas "blokeert" hij wanneer we de ring in gaan. Ik heb het idee dat dit ook voor een groot deel aan mijzelf ligt omdat ik hem te netjes wil rijden. Ik heb dus ook altijd het idee dat ik hem enorm moet motiveren om zijn oefeningen te doen.

Misschien moet ik toch maar eens een proef de gok wagen en hem vol power rijden zoals ik dat ook doe tijdens het inrijden en thuis, hij is namelijk erg goed aan mijn been. Rijd de overgangen zonder moeite en hoef daarvoor ook maar minimale hulpen te geven, alleen de midden draf is nog erg lastig, hij valt dan snel uit elkaar. Maar in de proef moet ik dus erg veel doen om hetzelfde resultaat te krijgen.

We gaan het binnenkort gewoon eens proberen!

Misschien ook gewoon een stukje 'wedstrijdspanning' wat ie van je over neemt? Klinkt iig dat je thuis een prima impuls hebt;)