Opstapprobleem, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nepal1

Opstapprobleem, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:08

Hoi allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan met mijn 4 jarige KWPNmerrie (1.70m) die sinds vorig jaar zadelmak is. Ze was superbraaf met mak maken. Inmiddels komen er toch een paar kleine wolkjes voor de zon en ik hoop dat jullie misschien goede ideeën hebben hoe ik dit zou kunnen oplossen.

Mijn zadel is overigens gechecked door een zadelmaker en ik heb zelf de rug van mijn paard gecontroleerd op pijnlijke plekken en drukkingen maar ik heb niks kunnen vinden. Volgens mijn instructrice is ze gewoon stout en aan het puberen. Ik kan geen pijntjes vinden dus dit zou goed kunnen.

Het begint al een beetje met het opzadelen. Ze gaat zodra ik naast haar kom met het zadel heen en weer lopen en voortdurend omkijken om te zien wat er allemaal wel niet gebeurt. Ook hapt ze soms in haar halstertouw (niet echt bijten). Ze bijt mij niet, hapt niet in de lucht en ze trapt ook niet. Singelen doe ik in fases en daar reageert ze niet anders op.

Ik stap op in de stalgang omdat het daar lekker rustig is en ze niet wordt afgeleid door de paarden in het land. Zodra ik de teugels op maat neem probeert ze haar hoofd omhoog te gooien, trekt ze aan de teugels en gaat ze hupsen. Ik wacht dan tot ze weer stilstaan maar als ik mn voet in de beugel zet en er druk op zet en als ik vervolgens opstijg begint ze weer opnieuw. Ik wacht met gaan zitten totdat ze stilstaat, houdt haar een beetje naar binnen gesteld en heb druk op de teugels maar als ze gaat hupsen en sprongetjes gaat maken dan heb ik soms geen keus om maar snel mijn been erover te slaan en te gaan zitten. Vanaf dat moment is ze nog wel gespannen maar ook heel braaf. Ze gaat niet rennen oid. Ondanks dat ik altijd wacht met gaan zitten totdat ze echt stilstaat, wordt het probleem niet minder. Het wordt de laatste tijd zelfs erger en ik vind het steeds minder prettig om alleen op te stijgen. Helaas is er niet altijd iemand in de buurt om mij te helpen.

Ik heb het ook met krukje geprobeerd, dat ging de eerste twee keer heel goed, ik kon mooi de spanning laten afvloeien en met instappen was ze superchill. Het was die dagen wel erg warm dus dat kan ook nog invloed hebben gehad. De derde keer, afgelopen vrijdag, toen ze twee dagen stil had gestaan en het een stuk kouder was en het woei, bleef ze maar achteruit lopen en toen ze niet verder kon probeerde ze om te draaien.

Als ik vervolgens tussen het rijden door nog een paar keer op en afstap is ze superbraaf en staat ze netjes stil alsof er niks aan de hand is dus ik sta voor een raadsel.

Herkent iemand die gedrag en hebben jullie tips voor mij?

veronique1

Re: Opstapprobleem, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:17

ik ken het gedrag. heb ik ook gehad bij me merrie en het is erg vervelend. belangrijkste is om zelf rustig te blijven en die rust geef je weer door aan je paard. veder zou ik als je er op zit dr stil laten staan en dat net zo lang doen tot ze ook echt stil staat en niet gelijk weg lopen met haar maar eerst stilzetten. ik hoop dat je hier iets aan hebt. gr veronique

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:36

Krijg je daar geen steigerproblemen van?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:39

en als je opstapt in de bak?

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:42

nee, niet in zn mond trekken natuurlijk. maar gewoon rustig blijven zeggen hooo. en klein beetje halt houden maar niet overdreven. steigerproblemen krijg je snel wanneer je je paard gaat laten halt houden en toch blijft aansporen. dat moet je zeker niet doen...

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 14:43

Als ik opstap in de bak is ze nog onrustiger want dan wil ze perse naar het land kunnen kijken om de kudde in de gaten te houden en daardoor gaat ze nog meer draaien. Eigenlijk vind ik gewoon dat ze dat ook moet kunnen en gewoon stil moet staan maar goed. Ik dacht als het nou eerst goed gaat in de stalgang dan kunnen we het daarna weer eens in de bak proberen maar dat punt lijkt steeds verder weg te liggen.

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:47

kan niemand je helpen? dat ze je paard vast houden als je opstap en wanneer hij/zij braaf is een brokje of snoepje krijgt en schouderklopje van jou.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:53

En als je nu in voet in de beugel hebt en blijft wachten tot ze stil staat?
Je moet idd uitkijken dat ze niet gaat steigeren,maar ik zou niet wegstappen voordat ze stilstaat.
Desnoods blijven op en afstappen tot dat het goed gaat.
Door jouw wegstappen wordt het hupsen juist beloond door het vertrekken en dat is niet de bedoeling.
Wat ook werkt is het geven van een klein snoepje op klontje nat het opstappen.
Zo blijft ze op jou gericht.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:58

Let er ook op dat je je voet op de singel zet met opstijgen. Misschien por je haar onbewust in haar schouder of tegen haar buik aan. Verder heel veel opstappen.. Ga ook oefenen tijdens het rijden, stap op, ga 10 minuten rijden, stap af en meteen er weer op. Herhaal dit ook een paar keer, en prijs haar de hemel in als ze het goed doet.
Ik heb een 5 jarige die met opstappen zich achterover liet vallen.. Nu staat hij keurig stil, maar zorg ervoor dat als je de teugels oppak, dat je niet het bit naar achteren trek. Dit zorgt voor spanning waardoor ze dus gaat hupsen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:59

Het zou misschien ook kunnen liggen aan haar evenwicht. Als jij je voet in de beugel zet en er dan DRUK op zet en je wilt opstijgen 'hang' je zeg maar aan je paard. Dit kan eventueel links en redhts zijn, probeer eens met een krukje op te stijgen, of via het hek ofzo. Misschien dat ze dan wel rustig stil staat. En het zadelen, tja, ik denk niet dat ik je er verder mee kan helpen. Veel succes!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:00

Nepal wellicht is het toch een klein beetje spanning. Ik herken wat jij beschrijft. Opstappen hier gaat goed maar ze zal altijd net doen of ze me wil bijten (het is echt een heel erg lief paardje hoor). Ze had erge zadeldwang bij ons toen ze kwam dat over is zolang ik voorzichtig doe, maar met opstappen heeft ze het nog steeds. Altijd ben ik heel erg rustig, beloon als ik erop zit en laat haar helemaal stilstaan totdat ze uitademt (vroeger racede ze gelijk weg). Dan stappen we heel rustig weg. Mijn paardje is 10 jaar oud maar het is gewoon karakter en zal er bij ons steeds meer uit slijten (als je vijf jaar geleden keek toen ze net onder het zadel was en nu is een enorm verschil).
Dus ik ga mee met Veronique haar tip. Rustig aan doen en ik denk dat het bij jouw paardje ongeduld is, naar de kudde willen en wellicht wat spanning opbouwen omdat het gewoon een sensibel paardje is dat net onder het zadel is. Wissel wel het rijden af met buiten rijden en leuke dingen doen want dat heeft een jong paard nodig zodat ze geen hekel krijg aan het rijden en je klachten alleen maar erger worden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:00

die van mij deed dit ook heel erg, paar hupsen en weg was ie, in het begin vaak naastgelegen, ik heb toen een tijd steeds iemand naast hem laten staan, eerst hield diegene lichtjes vast, dan deed ie niets en later stond er alleen iemand naast zn hoofd en toen dat ook goed ging weer af en toe alleen gedaan, ik stapte in de hoek op zodat ie niet meteen de open ruimte in kon crossen en na opstappen kreeg ie een pepermuntje, weet is fout maar je moet iets om op 1.85m te kunnen komen :P Later deed ie het alleen nog als ie 2 rustdagen had gehad of als het bv erg winderig weer was, moest altijd alert blijven met hem en vooral niet laten merken dat je haast hebt of het je irriteert, want dan is het zeker feest, opstappen alsof je neus bloed, heb van hem wel geduld geleerd, succes :D

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:08

Veel geduld. En belonen door druk weg te nemen. Ik zou niet teveel met snoepjes werken eerlijk gezegd. Dus teugels op maat maken, wachten tot het paard rustig is en dan druk weghalen (teugels weer lang) Eventjes wachten en weer opnieuw beginnen. Dit net zo lang volhouden dat ze rustig staat met teugels op maat maken. En dan met je voet in de beugel (of krukje) en weet het zelfde verhaal.

Ook zou ik haar eerst longeren of laten rennen als ze twee dagen niets heeft gedaan..

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:16

Ik heb ook wat opstapproblemen gehad met mijn pony, in het begin.
Als ik klaar was met rijden, ging ik eraf en er weer op, dan was ze al wat rustiger en ontspanner doordat ze al had gereden, en steeds als het goed ging, belonen. Dit heb ik 1 week elke keer na het rijden geoefend en het ging super!
Wat ik vervelend vind is, dat je altijd afhankelijk bent van de gene die op stal rondlopen om je pony vast te houden. Gelukkig heb ik hier nu geen problemen meer mee, en gaat het opstappen gewoon zoals het hoort.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:25

Ik heb een merrie van 9 die dit nog steeds met vlagen doet.
Bij het inrijden heeft ze op en afstappen erg lang heel erg eng gevonden, ze is ook heel ril verder.
Maar pas geleden viel ik meteen na het opstappen , na een aantal bokken eraf.
Heeft weer 6 weken geduurd voor ik fatsoenlijk kon opstappen daarna...
Gedwongen stilstaan werkt niet bij elk paard, sommige paarden vinden het gewoon eng als je als ruiter erlangs hangt/staat, dan is vlug opstappen en meteen aanrijden vaak het beste. Is het een vorm van ongeduld/ongehoorzaamheid, dan kun je beter wel leren stilstaan.

Toch vind ik het wel onveilig om in de stalgang op te stappen, de stenen vallen harder dan het zand immers,,

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:32

Wat doet ze als je na een half uurtje rijden weer een keer op en af stapt?
Is ze de spanning dan kwijt en blijft rustig staan of wordt ze opnieuw onrustig?

In het eerste geval vaker tijdens het rijden op en af stappen als ze ontspannen is, zodat de connectie opzadelen + opstappen = beginnen met rijden = spannend vervaagt.

In het tweede geval misschien toch eens een andere zadelpasser laten komen of misschien zelfs een goede fysio, osteopaat of dierenarts, ik denk dan toch echt aan pijn in de rug, al dan niet door het zadel.

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 15:41

Bedankt allemaal voor de tips, ik kom wat dingen tegen die ik zeker ga proberen, zoals het stilzetten na het opstappen, voet op de singel, en als ze stilstaat druk van de teugels af als ik er nog naast staat en vaker op en afstappen.

Als na 20 minuutjes rijden weer op en af stap is ze superbraaf. Vandaar dat ik ook niet denk dat ze pijn heeft. Ik ga komend weekend weer met haar oefenen en hou jullie op de hoogte. Heel erg bedankt voor het meedenken iig en meer tips en ervaringen zijn altijd welkom

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:42

Veel succes met het oefenen!! :D

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:50

Ik heb ook zo een met problemen gehad. Hij begon daarnaast ook te steigeren zodra je de teugels pakte bij het opstappen. Ik ben met krukje gaan opstappen. Belangrijkste is consequent blijven. Eerst bracht ik hem steeds terug naar het krukje als hij steeds achteruit liep. Uiteindelijk heb ik het krukje steeds meegenomen en al moest ik een half uur in de achteruit zonder op te stappen ik zette door. Uiteindelijk had hij door dat achteruit lopen geen zin had want ik ging toch wel mee. Consequent blijven, geduld bewaren en rustig blijven hebben bij mij geholpen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:59

Bij mijn ruintje heeft tijdens het rijden op en af stappen enorm geholpen.
Hij zag het opstappen echt als start van het rijden.

Bij jouw paard zou je ook op kunnen zadelen, aansingelen en dan weer afzadelen en zadel wegleggen zonder dat je gaat rijden.
Dan doorbreek je ook die associatie.
Of tijdens het rijden niet alleen af stappen en dan er weer op, maar ook op en afzadelen.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:27

Ik ga mee in bovenstaande post. Maak van het opstappen en opzadelen een apart trainingsonderdeel. Ik denk dat ze met het opzadelen en opstappen bepaalde associaties heeft. Dus ik zou voor beide zaken eerst voor complete ontspanning zorgen alvorens verder te gaan. O.a. bepaalde grondwerk oefeningen kunnen je hierin ondersteunen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:36

Je moet je paard meer desensibiliseren aan de opstapkant. En bij opstappen de binnenteugel aannemen en na laten geven. Dan pas opstappen en natuurlijk je paard gebogen houden. Dan links en rechts ingebogen een cirkeltje draaoen en wegstappen. Is je paard er een die weg wil sprinten, hou hem dan ingebogen.

e3321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:22

Soms prik je onbewust met de punt van je laars in de buik met opstappen. Ikzelf stap altijd op vanaf een krukje, let erop dat voet niet prikt. Misschien toch eens de fysio of osteopaat naar de rug laten het kijken? Ze is nog jong en ontwikkeld nu veel spieren dus er kan ergens iets niet lekker zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:51

...en ik ben een fan van het britse mounting block.

Bedenk: als je opstijg op de gebruikelijke manier: op het moment dat je "tussen hemel en aarde hangt" ;) drukt jouw gewicht 3x zo zwaar op je paard.

Tja - ik weeg 70 kg, dus dat is 210 kg aan een kant, ik word niet blij van dat idee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:53

Even over dat prikken met je voet: als je je paard goed gedesensibiliseerd hebt, kan ie daar tegen. Ook kan je paard er dan tegen als je hem per ongeluk met je voet op zijn flank of bil zou raken.