ch Eerbeek met Utah

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annemerel

ch Eerbeek met Utah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:11

Hallo bokkers,

Vanochtend had ik wedstrijd met mijn pony Utah. Eerst hebben we een rondje BB gesprongen en daarna 2 proefjes gereden.
Even een klein paspoortje.
Naam: Utah
Schofthoogte: 1.415
Niveau: B+7
Ras: Appaloosa

Zelf had ik dit keer een goed gevoel na de proef, die toen ik bij de jury was geweest gelijk weg was door het commentaar. Haar commentaar was dat ze de pony niet goed aan het been vond en dat het geen winstpuntwaardige proef was. Ook vond ze dat de pony haar neus in de wind stak ik galop. Ik ben me ervan bewust dat we er echt nog lang niet zijn, maar hoe der jury het beschreef vond ik het ietwat overdreven.
Mijn eigen aandachtspunten: constantere nagevelijkheid, recht op blijven zitten, vloeiendere overgangen en meer activiteit in stap en draf.
Voor deze proef heb ik 174 punten gekregen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

View My Video

josje4

Re: ch Eerbeek met Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:18

Je zegt zelf dat je actieve stap en draf wilt.
Maar je loopt idd telkens je been aan te leggen.
Probeer je benen (VEEL) stiller te houden en veel overgangen te rijden.
Vooral met de eerste 20 min zijn overgangen, vooral bij jou pony, een must.
Ook ben ik het met de jury eens dat de gallop nog erg verbetert moet worden.
Alleen jammer dat jurys af en toe zo kunnen reageren, maarja het is een jurysport!
Opbouwend commentaar vind ik beter, vooral bij de ponys..

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:25

Josje4, bedankt voor je commentaar hier kan ik tenniste wat mee.
Het klopt dat ik mijn benen stil moet houden ja maar daar gaan we aan werken ! Normaal op stal is ze juist heel erg snel en wil nogal eens schrikken en rennen met bokken sprongen dus dan ben ik het niet zo gewend als ze opeens zo sloom is.. Dit heeft ze vaker op wedstrijden :p
En over de galop heb je ook helemaal gelijk, dit is echt bagger. Komt doordat wij dit allebei een moeilijk gang vinden.
Ja jury was jammer Maarja.. Bedankt !

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:28

Vooral als je pony telkens schrikt en wegrent moet je de hele tijd voorwaarts rijden, figuren, overgangen etc.
Door dit te doen krijgt je pony niet eens de tijd om vervelende dingen te gaan bedenken.
En als hij vervelend gaat doen zet je hem of op de volte tot hij weer op normaal tempo is of zet hem stil.
Daarna rij je verder alsof er niks gebeurt is.
Als de lol voor je pony eraf gaat wordt hij (waarschijnlijk) steeds braver

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:32

Je pony hoeft niet actiever. Hij mag meer vanuit de achterhand lopen, dus van achter naar voor. Nu ben jij steeds bezig met been, maar dit is helemaal nergens mee nodig. Ik zie regelmatig op het filmpje dat als jij inkomt met je been dat je pony zijn/haar hoofd omhoog doet. Ook mag je duidelijk terugrijden uit de middendraf. Nu laat je dat heel langzaam afkabbelen.

Denk dat als jij je pony goed over de rug kan laten lopen, jouw punten omhoog schieten. Gewoon lekker trainen, niet teveel met de voorkant bezig zijn. Maar echt met het oefenen de overgangen en de hoeken meenemen. Want daar kun je nog veel meer punten scoren.

Gewoon lekker door blijven oefenen. En nog één tip, je mag best trots op je pony en jezelf zijn en dit uitstralen. Zie nl. dat je zo nu en dan een beetje voorover valt. Lekker met je kont in het zadel gaan zitten. Weet uit eigen ervaring dat niet altijd even makkelijk is om af te leren.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 22-06-13 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:36

Ja dat klopt, ze is ook echt al veel braver geworden als eerst. Gelukkig maar want viel d'r aardig vaak af :p gelukkig is ze veel rustiger geworden maar niet al haar streken is ze kwijt :p

FriesWytske
Bedankt voor je commentaar. Hier ben ik met les inderdaad ook mee bezig om haar meer van achter naar voor te rijden. En over die midden draf, de vorige keer stond er op m'n protocol dat het te abrupt was.. Maar dit is dus weer iets te 'langzaam' ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:40

Met het terugrijden ging het inderdaad heel langzaam. De eerste zag ik zelfs niet dat je terugreed.
En elke jury wil weer wat anders zien. Gewoon steeds de briefjes lezen, samen met de video. En daar dan de dingetjes uithalen waar je wat aan hebt.
Komt wel goed met jullie.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 17:43

Heel erg bedankt !
Wat leuk dat mensen de moeite nemen om mijn filmpje te bekijken en mij willen helpen met hun commentaar :)
Ben je het wel met de jury eens dat dit geen winstpuntwaardige proef is ?

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:44

Ja daar ben ik het wel mee eens.
Maar het had ook wel nét een winstpunt kunnen zijn als de gallop wat beter was.
Gewoon lekker blijven concoursen deze zomer!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:47

Ik ben het ook met de jury eens dat dit voor nu geen winstpunt waard is. Maar als jij wat netter rijd en als alles straks wat beter gaat. Dan komen de winstpunten wel.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 07:40

Bedankt iedereen :D