Ikzelf rij paard sinds ik 7 was, wat nu bijna 15 jaar is. Ik heb voornamelijk ervaring op de manege; ik heb nooit een eigen paard gehad maar alleen af en toe een paard bijgereden. Ik rij dus maar 1x in de week. Ik zou mijn niveau niet echt weten - ik rij zo af en toe voor de lol eens een FNRS-wedstrijdje, maar dat is maar heel sporadisch, en KNHS ben ik dus nog nooit gestart.
Het is nou sinds een paar maanden dat ik regelmatig met Noa rij. Noa is het paard van de zus van mijn instructrice. Wegens tijdgebrek van haar staat ze voorlopig even op de manege, waar ze in de lessen gebruikt wordt. Noa is voor zover ik weet een KWPN merrie met een scheutje tuigersbloed.
Noa is een merrie die snel spanning opbouwt. Toen ze net op de manege kwam liep ze eigenlijk constant met weggedrukte rug en een flinke onderhals erop, en schrok van van alles en nog wat. Daarom werk ik met haar voornamelijk aan de ontspanning. Ik merk dat ze behoorlijk stijf is zodra ik erop stap, en zich dan een beetje als een houten plank houdt, slecht aan het been is (maar uit zichzelf wel voorwaarts) en inderdaad de hals er weer op zet. Ik begin dan met veel overgangen rijden om haar attent aan het beeld te maken, veel voltes enzo te rijden met stelling en buiging om haar wat losser te maken en zo nu en dan wat zijgangen te vragen.
Meestal duurt het ca. 20 minuutjes voordat ik merk dat ze los begint te laten: dan voel ik de spanning uit haar wegvloeien, komt ze beter aan het been en geeft ze na. Dan ga ik ook wat stukjes voorwaarts-neerwaarts rijden en volgt ze daarbij mijn hand heel fijn.
Ik ben de laatste tijd heel erg met mijn houding aan het werk, vooral met zo ongeveer alle aspecten van mijn handhouding.
- Niet lang geleden keek ik veel te veel naar beneden en viel ik daardoor voorover, dus ik werk er nu aan om meer vooruit te kijken.
- Een ander GROOT probleem wat ik heb en waar ik echt constant mee bezig ben is dat ik de neiging heb om mijn linkerhand op te tillen en die in te knikken. Ik voel het van mezelf niet als ik het doe, waardoor het heel lastig te corrigeren is, maar het is al stukken beter dan het was en ik oefen lekker door
- Mijn handen staan ook nog wat breed, dat is ook een aandachtspuntje. Ook dat is al beter dan het was.
- Op de filmpjes zag ik dat ik af en toe een los-vast verbinding heb, waardoor ik soms streng inwerk, terwijl ik juist heel erg probeer te rijden zonder veel met mijn handen te klooien (geen kneepjes of gepluk, gewoon rustige constante verbinding).
- Verder merkte ik dat ik de neiging heb mijn ellebogen niet netjes aan mijn lichaam te houden.
- Mijn beenligging mag nog een stuk stiller.
Noa heeft overigens een elastiek om. Dit is haar omgehangen omdat ze hopen dat het haar uitnodigt wat te zakken en haar rug niet zo vast te zetten. Als ik er op stap zet ik het elastiek in principe zo los als maar kan, omdat ik niet zo graag met dat soort hulpmiddelen rij, maar ik hem er ook niet zomaar af mag halen.
Het zadel lag hier niet helemaal lekker, vind dat hij iets te veel naar voren ligt. Het zadel ligt normaal gesproken echt prima dus ik denk dat ik hem met opzadelen niet ver genoeg naar achteren heb gelegd. Ik zit daardoor niet helemaal in balans en mijn voeten steken soms iets af.
't Was ontzettend druk in de les, waren een hele rits inhalers omdat van de week de lessen ivm de warmte waren uitgevallen.
Naja, hier komen in elk geval de foto's en filmpjes
De foto's zijn vooral van het eerste deel van de les toen ze nog erg veel spanning had, de filmpjes zijn vooral van daarna. De stukjes wijken staan er trouwens nergens op zag ik maar ik heb flink wat wijken meegepakt deze les.1.

Stappen. Je ziet dat Noa nog een brokje spanning is en zich opdrukt in de hals.
2.

Oef. Zij spanning en ik kan het absoluut niet uitzitten; ik val naar voren en ik hou haar veel te streng vast, ik mag haar hier veel meer lucht geven. Sowieso vind ik als ik deze foto's zie dat ik haar overal meer teugellengte zou mogen geven.
3.

Nog meer draf. Nog steeds spanning, maar ikzelf zit alweer een stuk beter in balans.
4.

Ennn... halt.
5.

Hihi, zie je die linkerhand van mij weer langzaam omhoog gaan......
6.
Veel overgangen rijden, zorgen dat ze beter op mijn been gaat reageren.
7.

Galop is nog heel erg lastig. Ze is ontzettend moeilijk uit te zitten, dus ik vind het moeilijk om er goed aan te blijven rijden, ik kom meestal niet veel verder dan gewoon meeliften
Ze blokkeert in de galop nog erger, dan gooit ze haar voorhand naar binnen en valt ze door mijn been heen, en ik ben dan niet goed bij machte om dat te corrigeren.8.
Dit is al een stuk fijner beeld! Hier gaat ze mijn hand opzoeken en laat ze wat los. Ik mag hier nog wat meer op mijn los-vastverbinding letten.
9.
Halthouden en een stukje galop. Daarbij zie je heel erg goed dat ze zich zo sterk maakt.
10.
Hihi! En toen kwam mijn instructrice met het superhippe idee om eens zonder beugels te gaan rijden. Oeps. Heb ik dat toch alweer eens jaren niet gedaan
Dus ikke dapper meteen aandraven, maar dat was toch wel weer een beetje wiebelig hoor! Stuiter stuiter hobbel hobbel, hoo, niet te ver naar links, stuiter... Duidelijk dat dat nog iets is waar ik nog aardig wat mee te oefenen heb.11.
En alleen zonder beugels was nog niet genoeg, maar toen ook nog zonder beugels lichtrijden... Ja daaaaggg riep Eline meteen
toch maar geprobeerd uiteindelijk en ging best goed, al spande Noa zich door mijn gehobbel weer wat aan.12.
Beugels weer aan, stukje hand volgen
Het eind hier vind ik prettig ogen. 13.
En nog een paar keer de hand volgen enzo.
Ik vind het normaal makkelijker om veel voltes te rijden, we hebben meestal een les met een man of 5 en rijden dan op 2 handen... dus alles en iedereen liep me in de weg gisteren