Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Knert schreef:misschien spelen z'n hormonen op? Nieuw huis, nieuwe merriegeuren?
Geef hem ongelijk, het haalt elke man uit z'n concentratie.

Tooske schreef:Ik denk ook idd dat zijn mannelijke gevoelens naar boven komen! Eerst rustig afgezonderd en nu van alles nieuws daar word je opgewonden van.
Mag ik vragen waarom die hengst is?
Leorah schreef:jee wat vervelend.. ik las het en kreeg meteen een rare gedachte. Ze zouden hem toch niet hebben laten dekken toen jij niet in de buurt was? Lijkt idd een hormonaal probleem.

Carolaaxxxx schreef:Oei, hopen dat het niet erger wordt anders toch castreren. Als het echt gaat richting het echte 'hengstengedrag' ben je niet vrolijk
Staan er veel merries bij je op stal? Dat zal denk ik een groter verschil maken dan de plek zelf, opeens van geen maatjes naar allemaal lekker ruikende merries. Denk dat je nu zn ware gedrag gaat zien als hengst zijnde.
Maar dat denk ik hoor, weet het niet zeker.
RianneH schreef:Hoeveel voer krijgt hij, hoeveel beweging excl rijden en wat is zijn omgeving? Hoe lang sta je er nu?
Een verhuizing kost natuurlijk heel veel energie. Nieuwe indrukken, weg uit de vertrouwde omgeving. Daar kan een hoop concentratieverlies verklaren. Geef hem eens de tijd te wennen aan het nieuwe leven ipv direct aan het werk te gaan. Grote kans dat de eerste keer rijden zo goed ging omdat hij overdonderd is.
Mindim schreef:Misschien wat uit zijn doen? Jij zet hem op een nieuwe stal, nieuwe merries, de eerste dag gelijk aan het werk op de nieuwe stal, ook maar gelijk voor het eerst het water in, voor het eerst op buitenrit. Is ook wel een beetje veel van het goede zo'n eerste dag, vind je zelf ook niet? Gun hem wat tijd.
Mindim schreef:Kan hij daar niet even op de wei om even de spanning er uit te halen?
Carolaaxxxx schreef:Weinig pensionstallen laten hengsten toe.. Groot gelijk als er ook merries staan en de hengst is nog jong, dus ook erg onvoorspelbaar..
Denk dat naar buiten gooien niet zomaar een optie zal zijn op een stal waar merries buiten staan op hetzelfde moment. Denk dat zowel staleigenaar, als eigenaren van de andere paarden erop tegen zijn..
Is er geen binnenbak beschikbaar waar je regelmatig even hem uit kan laten scheuren? Anders misschien regelmatiger longeren voor het rijden en gewoon zodat hij zijn energie kwijt kan?
RianneH schreef:Waarom weet jij niet welk voer jouw paard krijgt? Puur uit interesse waarom je dat aan de stalhouder over laat die het paard nog niet kent?
Als ik zo de foto's bekijk is het nog een vrij jeugdig paard en slap paard. Ik zou het krachtvoer laten zitten, desnoods over op muesli met lage energiewaarde en goed en voldoende ruwvoer. Daarnaast lekker laten bijkomen, even niet rijden en vooral laten wennen. In de molen kan, maar hij kan zich dus helemaal niet vrij bewegen? Zou niet mijn keus zijn voor pensionstal.. Zorg dat hij genoeg ruimte krijgt om even zijn energie vrij te kunnen, zonder te moeten werken. Op stal krijgt hij nu een hele hoop indrukken, maar kan lichamelijk nergens heen. Kijk of hij op het rustigste punt van stal kan staan, ipv aan een gangpad bijvoorbeeld.
En vooral, geef en de tijd te wennen, de komende weken gewoon niet rijden en wandelen, ontspannen longeren en zo veel mogelijk laten wennen.
stal is top, hij kan zich na koop vrij bewegen als hij geruind is.. Carolaaxxxx schreef:Hoop dat hij dan af en toe daar zijn overtollige energie kwijt kan! En hopen dat het wenverschijnselen zijn en geen hengstengedrag.
Krijgt ie trouwens haver? Dat zou ik gelijk maar van zn maaltijdje aftrekken. Zou toch naar genoeg ruwvoer gaan en een handje biks of wat muesli voor de smaak!
Succes