paard 'te heet'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelle1

paard 'te heet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 18:37

hoi,

ik heb een probleem met twee van mijn paarden.

als ik met hen rij lopen ze zeer netjes tot dat ze uit galop komen of ik even een rustpauze inlas ..

als ik stap en losrij en daarna draaf is er niets aan de hand, maar als ik na die draf nog eens wil stappen beginnen ze te trippelen vanaf het moemnt ze weer in draf moeten en blijven ze dit doen tot ik stop met rijden.
ook heb ik dit probleem bij de galop , als ik in galop ga is er niets aan de hand, na de galop moet ik direct terug draven en weer galopperen of ze beginnen weer te trippelen en in galop aan te springen,

ik probeer een training op basis van

stap, draf, stap, draf, galop, draf, stap, draf, galop, draf, stap

als ik mijn paarden laat doen is het

stap draf stap galop, galop, galop, galop

ofwel

stap, draf, galop, galop, galop

ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken vanaf wanneer het probleem begint :)

ik heb al verschillende dingen geprobeerd,

* longeren voor ik rij
* grondwerk
* schakelen in tempo
* overgangen maken
* ...

dit helpt allemaal niet omdat er dan problemen ontstaan in de takt omdat ze zo trippelen

maar niets helpt, ik weet dat ik moet volhouden maar ik sukkel hier al een dik jaar mee en begin mijn plezier in dressuur een beetje te verliezen,

ik heb mijn paarden al uitbesteed aan een vakman, maar die vertellen me dat het grotendeels ligt aan mijn manier van rijden

ik heb een * actieve zit, daarom heb ik zitles genomen, maar dit helpt niet ..

heeft iemand tips of heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem?

SuzanH

Re: paard 'te heet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:39

Heb je les?

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 18:39

zoals ik al zei, ik rij bij een vakman, en heb zitles genomen

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:41

Consequenter zijn! Stap is stap en geen gedribbel! En op je kont gaan zitten, tegen de beweging in van het gedribbel en als ze ruimer gaan stappen met dat tempo mee. Vakman die je paard wel gewoon kan rijden en jou vervolgens geen les geeft heb je niks aan, dus zeker les nemen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:42

Okee, ik las de zin verkeerd.
Je zit is verkeerd, dus je hebt eigelijk het probleem al gevonden , die moet veranderd worden dus.
Zitles helpt niet? Ligt het aan de instructrice of aan jou? Dan misschien gewoon les nemen?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:47

mijn paardje had dit ook onderweg naar les, alseerst liet ik het toe maar toen begon ze het zelf in de bak thuis te doen. Komt ook grotendeels omdat het een arabiertje is haha.
Dus ben ik een keer onderweg consequenter geweest en gwn geweigerd met mn zit mee te gaan, nee is nee. Dit begrijpt ze nu ook en als ik het weer niet toe laat stopt ze dr gelijk mee :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:47

Misschien eens kijken naar de voeding/huisvesting en kijken of daar eventuele aanpassingen gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld minder krachtvoer.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:58

Klinkt ook of ze teveel energie kwijt moeten? Hoe houd jij je paarden? Als ze ganse dag beweging hebben door weidegang of in de paddock, zal je merken dat ze tijdens het berijden niet van die tijdbommetjes zijn. Idd misschien ook eens naar het voeren kijken? Die van mij staan NOOIT opgesloten op stal en ik voer ze natuurlijk dmv hooi, voordroog, weidegang, liksteen. s'morgens vroeg spelen ze samen in de paddock waarbij ze door de bak crossen achter elkaar aan. Als ik er dan op kruip, hoeven ze die overbodige energie niet meer kwijt :-) Succes en hoop dat je hier iets aan hebt?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:31

Je hebt je probleem dus al gevonden de actieve zit, maar kunt de oplossing er niet bij vinden hoe goed je ook zoekt.

Nou een actieve zit is in principe niks mis mee, alleen waar je voor moet waken is dat je telkens de hulpen geeft. Het je je benen wel stil? Klem je niet teveel met je bovenbeen.
En is het niet ook een beetje van o jee nu gaan we dit zus en zo doen en dan doen ze het weer. Doen de paarden het onder de vakman ook of juist niet.

Wat je niet mag vergeten is dat je pas hulp moet geven als je wat van je paard verlangt. als hij na de draf stapt fijn laat stappen dan en blijf af met je je been.
Simpel verhaal toch?
Ik weet dat het niet zo is want iets eenmaal aangeleerd is toch best moeilijk af te leren. Mijn tip ga het probleem even niet opzoeken. En gewoon simpel voorwaarts neerwaarts over de rug van achter naar voren. Been is naar voren gaat hij naar voren ligt het been aan maar geeft geen hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 04:14

Waarom die vaste volgordes in je gangen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 05:12

Van mij ook de vraag waarom zitlessen niet geholpen hebben? En hoe gaat bij met andere ruiters? En hoe ga jij op andere paarden?
Wat sommige zeggen dat je concequent moet zijn dat ben ik wel met ze eens, maar waar ik tegen ben is een paard ergens op corrigeren wat we zelf veroorzaken. Als jij met jou zit, ademhaling etc er voor zorgt dat ze heet worden, vind ik het niet terecht om het paard daarop aan te spreken. Ik zie namelijk veel te vaak dat dat wel gebeurt. En hoe krijg je een paard dat zich nog meer afsluit voor jou hulpen.
En van wie heb je zitlessen gehad? De een geeft zitles om puur het plaatje voor elkaar te krijgen. De ander om de ruiter bewust te maken van zijn hele lijf, ademhaling, spierspanning etc. Om daarmee goed te leren voelen wat en waarom het paard doet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:36

Je paard vlucht weg voor iets, waarschijnlijk jou.

Kijk eens naar deze uitleg het kan je helpen een betere ruiter te worden.

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:02

hey allemaal, ik hou mijn paarden op een weide van ander hal hectare waar ze 24 op 24 ôp kunnen met verschillende inloopstallen, ze krijgen zowel 'smorgens als 'savonds 600 gr reacretiemengeling zonder haver,

ik vind mijn zit persoonlijk best wel in orde , ik heb een actieve zit, wat mij is uitgelegd niet bepaald slecht met sommige paarden, mijn ademhaling is goed, ik hou me ontspannen maar recht, geen krampachtige houdingen, benen ontspannen aan het paard, zitles, heeft wel wat veranderd zodat het soepeler verloopt,

ik denk niet dat het probleem enkel aan mijn zit ligt aangezien bij de eerste helft van de training ze het wel goed doen, en mijn andere paarden hebben geen last van hetzelfde probleem enkel deze twee die ik hierboven vernoemde.

ik heb nu de laatste tijd geprobeerd meer variatie in te brengen in de gangen, zodat ze geen 'gewoontes' krijgen, maar ik moet tog wel een vaste training hebben aangezien ik regelmatig in groepsles meerijd waardoor het moeilijk wordt als je paard na zijn draf veel te heet staat,

het is niet dat ze bomvol energie zitten aangezien ze aan de linge niets uithalen, ze heel de dag beweging hebben en ze bij de eerste helft van de training kalmpjes lopen.

nelle1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:04

de paarden hebben het ook bij andere mensen btw

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:11

Ik blijf erbij dat je consequenter moet zijn. Waarschijnlijk zijn deze 2 paarden iets dominanter dan de rest en geeft dit problemen. Ik zou gewoon goed les nemen, want hier vanaf bokt zijn wij niet wat er fout gaat behalve dat ze onder je uit gaan lopen.