zonder druk op de teugels gaat mijn paard te diep lopen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

zonder druk op de teugels gaat mijn paard te diep lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 22:05

hoi allemaal,
mijn paard loopt de laatste tijd gauw te diep terwijl ze gewoon goed voor het been is daardoor door heb ik het idee dat ik de hele tijd aan de teugels moet trekken, wel heeft ze dit minder als ze rustig loopt. ze doet echt meteen haar hoofd richting hals strekken als er bogen in de teugels komen, zo loopt ze namelijk heel graag, weet iemand raad?

nambi

Re: zonder druk op de teugels gaat mijn paard te diep lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:11

Hoi, Ik snap jou eerste zin niet helemaal. Waarom heb je het idee dat je aan de teugels moet trekken? Doordat ze goed aan het been is of omdat ze te diep loopt? en volgt ze jou hand ook naar beneden? Doet ze dit in alle gangen?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 22:13

ze is vrij voorwaarst maar ik heb vooral het idee dat ik moet trekken omdat als ik los laat ze te diep gaat lopen. en ja ze volgt de hand heel makkelijk

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:17

Je bedoelt met te diep: te Laag? Met te diep denk ik altijd aan achter de loodlijn, namelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:22

Kun je niet op internet een foto zoeken wat er op lijkt. Ik kan me nu namelijk ook niet echt een beeld vormen. Bedoel je dat als je de teugels aanneemt of druk opzet dat het paard daar tegenin gaat? Omdat je zegt dat je het gevoel hebt te moeten trekken omdat ze anders te diep gaat dat snap ik niet helemaal. Het beste is gewoon echt vooruit te rijden en aan het werk zetten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:27

Zoals ik het begrijp, gaat het paard ontzettend laag (en diep?) lopen met het hoofd, en trekt ze dus aan de teugels om het hoofd niet te laag te laten komen? Paard zal daarop vast wel gaan hangen ook.

Klinkt als een paard dat erg onactief is en onwijs op de voorhand loopt. Meer overgangen en tempowisselingen maken dus TS! En vooral niet terug gaan hangen. Als ze actiever wordt en minder op de voorhand gaat lopen, zal ze ook minder geneigd zijn zo te gaan duiken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:36

dressuur518 schreef:
ze is vrij voorwaarst maar ik heb vooral het idee dat ik moet trekken omdat als ik los laat ze te diep gaat lopen. en ja ze volgt de hand heel makkelijk

Blijkbaar volgt ze de hand dus niet makkelijk. Anders zou ze niet achter de teugel knikken. Ze is waarschijnlijk voorwaarts uitzichzelf, maar er wordt niet vanuit de hand naar het been gereden. Daardoor is alles wat je met de teugels doet getrokken. Wrss is ze een beetje bang voor de hand geworden en knikt ze nu achter de teugel om van die druk weg te komen. Met been oprijden is hier de clue! Zodra je geen contact meer hebt oprijden met been net zolang tot je weer contact hebt in de teugel en dan pas weer gevoelig opvangen in je hand.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:39

Ik denk niet dat het paard achter de teugel knikt. Een paard dat achter de teugel knikt, heeft juist geen druk nodig. Een paard dat laag (en eventueel diep) loopt wel (in de ogen van onervaren TS dan).

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:40

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:44

liedjuh2 schreef:
Blijkbaar volgt ze de hand dus niet makkelijk. Anders zou ze niet achter de teugel knikken. Ze is waarschijnlijk voorwaarts uitzichzelf, maar er wordt niet vanuit de hand naar het been gereden. Daardoor is alles wat je met de teugels doet getrokken. Wrss is ze een beetje bang voor de hand geworden en knikt ze nu achter de teugel om van die druk weg te komen. Met been oprijden is hier de clue! Zodra je geen contact meer hebt oprijden met been net zolang tot je weer contact hebt in de teugel en dan pas weer gevoelig opvangen in je hand.

He-le-maal waar!!! :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:45

liedjuh2 schreef:
dressuur518 schreef:

Ik lees juist dat het paard door de losse teugels te diep (laag?) gaat lopen. Ts zegt toch dat het paard omlaag gaat met hoofd zodra de teugels in boogjes hangen --> dus geen druk. En dat ze dan de teugels moet aannemen om paard weer bij de les te krijgen. Dan knikt paard toch juist niet achter de teugels, ontwijkt de druk niet, want doet het met druk juist goed. Tenminste, zo zegt ts het.

Duss... ik zie het probleem niet zo dan. Paard loopt graag laat en als het de kans krijgt doet het dat dus. Dat is toch niet erg? Beter dan een sterrenkijker. Zolang paard maar netjes aan de teugel loopt en nageeflijk is bij teugeldruk, is het toch goed?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:50

liedjuh2 schreef:

Er moet staan: wordt niet vanuit het been naar de hand gereden ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:17

Amaris schreef:
Duss... ik zie het probleem niet zo dan. Paard loopt graag laag en als het de kans krijgt doet het dat dus. Dat is toch niet erg? Beter dan een sterrenkijker. Zolang paard maar netjes aan de teugel loopt en nageeflijk is bij teugeldruk, is het toch goed?

Uhh... neej.. Want dan krijg je zo'n duikboot-paard die compleet op de voorhand loopt..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:54

Waarom? TS zegt toch dat het prima gaat bij het teugels aannemen? Je hebt ook paarden die in de wei/bak altijd lekker ontspannen stofzuigeren. Wat is daar fout aan?

Als TS het heeft over moeten 'trekken' aan de teugels kun je ook nog dneken dat paard enorm in de teugels gaat hangen, dat is inderdaad niet goed. DAt wil je niet.

Misschien is TS gewoon te onduidelijk over wat nou eigenlijk het probleem is.

Ik blijf erbij, lijkt me niets mis met eentje die met losse teugels lekker loopt te stofzuigeren.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 13:03

Amaris schreef:
Waarom? TS zegt toch dat het prima gaat bij het teugels aannemen? Je hebt ook paarden die in de wei/bak altijd lekker ontspannen stofzuigeren. Wat is daar fout aan?

Als TS het heeft over moeten 'trekken' aan de teugels kun je ook nog dneken dat paard enorm in de teugels gaat hangen, dat is inderdaad niet goed. DAt wil je niet.

Misschien is TS gewoon te onduidelijk over wat nou eigenlijk het probleem is.

Ik blijf erbij, lijkt me niets mis met eentje die met losse teugels lekker loopt te stofzuigeren.

ja jij begrijjpt mijn probleem is het wel goed dat ie meteen gaat stof zuigen als de druk van de teugels af is??? verder trek ik niet echt maar ik moet er dus wel echt goede druk op houden want als ik los laat gaat ie stofzuigen, ik kan mijn hand dus opzich wel ontspannen maar niet loslaten--> boogjes in de teugels laten komen.

in mijn topic is goed te zien hoe ze met druk loopt misschien kunnen jullie zien of dit te veel of normale druk is??

want na mijn operatie ging ik weer rijden en ging ik hier opletten en kreeg ik echt het idee dat ik veel te veel druk aan nam misschien kunnen jullie mij vertellen of dat ook echt zo is?http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1720496&view=unread#unread

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:05

je topic is zo niet te openen, maar ik ben wel heel benieuwd.

Heb je geen les? Want eigenlijk is er maar één manier om erachter te komen of het een probleem is, en zo ja: hoe het op te lossen. En dat is les.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 13:10

bij mij is het wel te openen link kopieren en plakken in internet balk ding, ja ik heb prive les elke zaterdag vandaag is het vrijdag en heb ik daar dus niets aan en dit is sinds 3 weken de eerste keer dat ik weer les heb vanwege mijn buikoperatie

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:39

Lastig te zien in je andere topic maar het lijkt wel alsof ie vaak zn mond open heeft. En dat duidt niet echt op een lichte verbinding idd..
Verder ziet je paard er wel uit als eentje die inderdaad op de voorhand gaat kieperen als ie alleen maar laag wordt gelaten. Maar hangen mag ook absoluut niet hoor! Gas erop tot de druk goed is (niet te zwaar, niet te licht)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:07

dressuur518 schreef:
hoi allemaal,
mijn paard loopt de laatste tijd gauw te diep terwijl ze gewoon goed voor het been is daardoor door heb ik het idee dat ik de hele tijd aan de teugels moet trekken, wel heeft ze dit minder als ze rustig loopt. ze doet echt meteen haar hoofd richting hals strekken als er bogen in de teugels komen, zo loopt ze namelijk heel graag, weet iemand raad?

Haal de sperriem er af deze verkapt mogelijke problemen alleen maar en is waarschijnlijk de reden dat hij zijn onderlip naar beneden krult.
Zet de neusriem ruim, laat het paard in vertrouwen aanleuning nemen, pak hem niet bij zijn kop.

Als de achterhand sterker is geworden wordt het paard in de mond rustiger en gaat vanzelf zijn hoofd en hals dragen.
Geef meer teugel vrijheid en drijf voorwaarts, je zet je paard nu vast van voren.
Oprichting en dragen komen niet uit "de hand en de hoofdhouding" maar door een gymnastische ontwikkeling van de achterhand die je bereikt met voorwaarts rijden, wendingen en ophoudingen, deze ontwikkeling blokkeer je door je paard te hoog en te diep in te stellen.

Dus: hals op de horizontale lijn, neus duidelijk voor de verticale lijn, voorwaarts rijden, ophoudingen maken, buigen in de wendingen en op de voltes.
Dit ziet er minder chique uit maar leidt op een eerlijke manier naar het einddoel, oprichting.
Het andere leidt naar lijden.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:43

Ik denk dat je paardje niet genoeg op zijn eigen benen loopt. Hij zoekt steun op je hand. Ik zou veel gaan schakelen en zorgen dat hij achter meer tot dragen komt. Dan wordt ze aan de voorkant vanzelf gemakkelijker. Als je alleen voorwaarts rijdt heb je kans dat hij nog verder de grond in kruipt of over zijn eigen benen zal struikelen. Het zit hem in het dragen van achteren. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen zijn tempowisselingen. Let er op dat je kort en duidelijk ophoudingen geeft, geen ophoudingen zonder reactie. Steeds ophouding en weer los (ontspannen, gemakkelijke hand). In je tempowisselngen kun je heel creatief zijn. Maak ze zo groot en zo klein als jij wil.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 07:26

Voorwaarts rijden wil binnen de klassieke dressuur zeggen dat het paard op een aandrijvende hulp de (één) pas verlengt, zich met meer impuls afzet. Een paard dat voorwaarts gaat gebruikt de achterhand dus actief, het beweegt zich met meer energie dan dat het vanuit zichzelf zou doen.

Voor het latere dragen en de hier uit voortkomende oprichting moet het paard eerst leren de buikspieren aan te spannen en de rugspieren los te laten.
De buikspieren zijn nodig als tegenkracht onder de wervelkolom. Zonder deze zou het paard meer met een holle rug gaan lopen, dit zien we helaas heden ten dage héél veel.
Om dit proces in gang te zetten wordt de hals van een jong paard laag ingesteld, en wel onder de horizontale lijn, hier namelijk gaat het de aangespannen rugspieren loslaten.
Een jong paard spant instinctief de rugspieren permanent aan, dit komt door onzekerheid, angst en waarschijnlijk om zich af te schermen tegen het ruitergewicht.
Mensen doen precies hetzelfde....
Wanneer het nu voorwaarts gedreven wordt zal het de buikspieren aanspannen om vervolgens IN DE BEWEGING de lende en rugspieren te gebruiken om de massa van de voorhand op te tillen en naar voren te brengen. Dit geeft het zweefmoment in de draf.
Het onder de horizontale lijn dragen van de hals brengt het jonge paard automatisch in een andere gemoedstoestand, het wordt er kalmer door, het laat zich los.
De hals boven de horizontale lijn dragen is de vluchthouding van een paard.

Dit is eeuwenoude kennis, het heet klassieke dressuur.
De klassieke dressuur is in eeuwen geëvolueerd en geperfectioneerd.
Het is een proces van africhting dat gebleken heeft het meest optimale resultaat te geven.
Heden ten dage slaat men vooral in NL de beginfase van de klassieke africhting over, bijna iedereen begint bij 85 in plaats van bij 1 (John Swaab (84 jr)).
Er wordt dan ook nergens gemiddeld zo slecht gereden als in NL, hoe "verder" men komt hoe meer geëtter.

Een goed afgericht paard is licht te rijden, het danst met zijn ruiter, het swingt in zijn lijf, het is mooi, het voelt zich goed, het geeft zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Voor wie dit meegemaakt heeft zijn wedstrijden niet meer nodig.

@runnerfan
Ik heb in mijn leven nog nooit een paard niet op zijn eigen benen zien lopen.... Ik denk dat dit geen goede uitdrukking is, het paard moet zijn evenwicht zien te vinden onder het ruitergewicht, dit ontstaat vanzelf als het voorwaarts gereden wordt zoals omschreven.
Stop eens een stang in je mond en leun hier op, waarschijnlijk zal je dit niet bevallen. Ik denk dat het jonge paard op het bit drukt omdat zich zo op zijn manier hier tegen verdedigd.
Dit moet men dus proberen te vermijden. Veel been, weinig hand. Laat het paard in eerste instantie zijn eigen evenwicht zoeken.
Ik denk dat een overgang iets anders is dan schakelen, "schakelen" doen we om in een auto, kijk eens in een boekje hier over.
"Alleen voorwaarts" rijden is het eerste streven voor alle ruiters, dan wendingen mét buiging, voltes mét buiging, dan overgangen.
In het begin van de training kort 20 minuten per dag of korter, dat hangt van het paard af, steeds rustig hetzelfde herhalen zodat het paard kan anticiperen en vertrouwen krijgen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 09:02

ja ik denk ook dat mijn paard meer op zijn eigen benen moet lopen, en dus meer samen werking van hand en been,gister gereden veel overgangen gemaakt, een stuk meer van voren losgelaten en van been naar de hand gereden en dat scheelt al een heel stuk!

Simpleman bedankt voor je grote uitleg, denk dat ik er wel wat mee kan,alleen mijn paard is al achttien en valt dus niet meer onder de catogorie "jong" haha. maar wel hartstikke bedankt voor de uitleg!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:17

Simpelman schreef:
Voorwaarts rijden wil binnen de klassieke dressuur zeggen dat het paard op een aandrijvende hulp de (één) pas verlengt, zich met meer impuls afzet. Een paard dat voorwaarts gaat gebruikt de achterhand dus actief, het beweegt zich met meer energie dan dat het vanuit zichzelf zou doen.

Voor het latere dragen en de hier uit voortkomende oprichting moet het paard eerst leren de buikspieren aan te spannen en de rugspieren los te laten.
De buikspieren zijn nodig als tegenkracht onder de wervelkolom. Zonder deze zou het paard meer met een holle rug gaan lopen, dit zien we helaas heden ten dage héél veel.
Om dit proces in gang te zetten wordt de hals van een jong paard laag ingesteld, en wel onder de horizontale lijn, hier namelijk gaat het de aangespannen rugspieren loslaten.
Een jong paard spant instinctief de rugspieren permanent aan, dit komt door onzekerheid, angst en waarschijnlijk om zich af te schermen tegen het ruitergewicht.
Mensen doen precies hetzelfde....
Wanneer het nu voorwaarts gedreven wordt zal het de buikspieren aanspannen om vervolgens IN DE BEWEGING de lende en rugspieren te gebruiken om de massa van de voorhand op te tillen en naar voren te brengen. Dit geeft het zweefmoment in de draf.
Het onder de horizontale lijn dragen van de hals brengt het jonge paard automatisch in een andere gemoedstoestand, het wordt er kalmer door, het laat zich los.
De hals boven de horizontale lijn dragen is de vluchthouding van een paard.

Dit is eeuwenoude kennis, het heet klassieke dressuur.
De klassieke dressuur is in eeuwen geëvolueerd en geperfectioneerd.
Het is een proces van africhting dat gebleken heeft het meest optimale resultaat te geven.
Heden ten dage slaat men vooral in NL de beginfase van de klassieke africhting over, bijna iedereen begint bij 85 in plaats van bij 1 (John Swaab (84 jr)).
Er wordt dan ook nergens gemiddeld zo slecht gereden als in NL, hoe "verder" men komt hoe meer geëtter.

Een goed afgericht paard is licht te rijden, het danst met zijn ruiter, het swingt in zijn lijf, het is mooi, het voelt zich goed, het geeft zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Voor wie dit meegemaakt heeft zijn wedstrijden niet meer nodig.

@runnerfan
Ik heb in mijn leven nog nooit een paard niet op zijn eigen benen zien lopen.... Ik denk dat dit geen goede uitdrukking is, het paard moet zijn evenwicht zien te vinden onder het ruitergewicht, dit ontstaat vanzelf als het voorwaarts gereden wordt zoals omschreven.
Stop eens een stang in je mond en leun hier op, waarschijnlijk zal je dit niet bevallen. Ik denk dat het jonge paard op het bit drukt omdat zich zo op zijn manier hier tegen verdedigd.
Dit moet men dus proberen te vermijden. Veel been, weinig hand. Laat het paard in eerste instantie zijn eigen evenwicht zoeken.
Ik denk dat een overgang iets anders is dan schakelen, "schakelen" doen we om in een auto, kijk eens in een boekje hier over.
"Alleen voorwaarts" rijden is het eerste streven voor alle ruiters, dan wendingen mét buiging, voltes mét buiging, dan overgangen.
In het begin van de training kort 20 minuten per dag of korter, dat hangt van het paard af, steeds rustig hetzelfde herhalen zodat het paard kan anticiperen en vertrouwen krijgen.

Super uitgelegd! _/-\o_

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:11

dressuur518 schreef:
ja ik denk ook dat mijn paard meer op zijn eigen benen moet lopen, en dus meer samen werking van hand en been,gister gereden veel overgangen gemaakt, een stuk meer van voren losgelaten en van been naar de hand gereden en dat scheelt al een heel stuk!

Simpleman bedankt voor je grote uitleg, denk dat ik er wel wat mee kan,alleen mijn paard is al achttien en valt dus niet meer onder de catogorie "jong" haha. maar wel hartstikke bedankt voor de uitleg!

Lees voor "jong" is niet doorgereden zoals het hoort.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:18

Simpelman schreef:
dressuur518 schreef:

Lees voor "jong" is niet doorgereden zoals het hoort.

ow zo ja dat kan ook ik dacht al!